Hlavní obsah

Elektrická budoucnost bude pekelně rychlá!

Foto: Vanda

Vanda Dendrobium

Kdeže loňské sněhy jsou a s nimi k uzoufání mizerné elektromobily minulé dekády. Elektrický pohon udělal obrovský vývojový skok a auta zrychlí na nevídanou úroveň! A tohle zrychlení se rozhodně nebude týkat jen elektrických supersportovních střel. Dokonce i docela obyčejná auta si razantně polepší!

Článek

Nejspíš se tomu budete divit, ale na startovní čáře vývoje automobilu jako takového stála auta poháněná elektřinou hned vedle těch poháněných přesně načasovanými výbuchy benzinu. Vlastně měly elektromobily po výstřelu startovní pistole dokonce pár délek náskok – byl to právě elektromobil, který jako první pokořil hranici 100 km/h (v roce 1899 Belgičan Camille Jenatzy na elektrickém torpédu s koly Jamais Contente). Pak ale přišel Henry Ford se svou masovou výrobou a zcela změnil tvář automobilismu. Tedy až doteď.

Elektrický pohon totiž zase začíná nabírat sílu. Může za to kromě tlaku na snižování emisí především neuvěřitelně akcelerovaný vývoj baterií pro nejnovější mobily, tablety, laptopy a další přenosná zařízení, o armádních potřebách ani nemluvě. A auta z toho těží. Před dekádou byly elektromobily auty podivínů a excentriků – byly pomalejší než chodci a jejich (už tak bídný) dojezd se vypařil při prvním přišlápnutí plynu. A k tomu stály nesmysl. To by si vážně koupil jen blázen.

Jenže pak přišla Tesla a Modelem S rozbourala všechny zažité představy o elektromobilech. Pod pláštíkem luxusní limuzíny s nejmodernějšími technickými vychytávkami se skrýval výkonový potenciál ke ztrapňování supersportů. Už v roce 2012 zvládala verze P85 (420 koní) akceleraci 0-100 km/h za 4,5 sekundy, dnešní nejsilnější P100D už má 780 koní a stovku spláchne za neuvěřitelných 2,36 sekundy! Seznam jejích skalpů ze závodů na čtvrt míle je nekonečný a plný věhlasných jmen – Nissan GT-R, Dodge Demon, Ferrari F12, Lamborghini Aventador a další před ní museli smeknout.

Foto: Tesla

Dalo by se říci, že právě u Tesly začal aktuální humbuk kolem elektromobilů

A to nebyl Model S konstruovaný jako konkurent supersportů. Rimac Concept One však ano a jeho parametry vyrážejí dech – 1 241 koní, stovka za 2,6 sekundy, dvoustovka za 6,2 sekundy a čtvrtmíle za 9,9 sekundy. Svou příslušnost k rodu těch nejrychlejších silničních aut si veřejně obhájil v pořadu Grand Tour nejdříve vítězstvím v závodě na letištní dráze, kdy za sebou hravě nechal Hondu NSX i Lamborghini Aventador S, a pak se pokusil zabít Richarda Hammonda. Správný divoký supersport!

To však chorvatskému start-upu nestačilo a už stihl představit Concept Two, který má mít neskutečných 1 914 koní, takže na stovku vystřelí za 1,85 sekundy a na Měsíc doletí za 2,5 dne, čili rychleji než Apollo 11. Stovka pod dvě sekundy je nový zlatý grál elektrických vyzyvatelů. Kromě Rimacu si na ni brousí zuby také nová Tesla Roadster, japonský Aspark Owl a dalších asi třicet vyzyvatelů od neznámých firem, existujících zatím jen na papíře.

Navrhnout a postavit vysokovýkonné auto je totiž díky elektřině podstatně snadnější než dosud – hlavně proto, že vám odpadne vývoj a ladění složitého benzinového motoru s asi milionem součástek. A nemusíte řešit ani komplikovanou převodovku (elektromobily se bez ní obejdou) – proto si na to troufne i spousta začínajících firmiček. Elextra (680 koní), Lucid Air (1 000 koní), Faraday Future FF91 (1 050 k), Toroidion (1 360 koní), Vanda Dendrobium (1 500 koní) – vsadím se, že jste o většině z nich neslyšeli, ale garantuji vám, že z jejich parametrů by se vám zamotala hlava.

Ale není to jen o balistických speciálech. Takový Jaguar I-Pace je docela civilní crossover, přesto má 400 koní a stovku zvládá za 4,8 sekundy. Kompaktní Tesla Model 3 má výkonnou variantu se 450 koňmi, zrychlující na 100 km/h za 3,2 sekundy, která si může vyšlápnout na BMW M3 a další seriózní sportovní auta. Dokonce i obyčejný Nissan Leaf působí svižněji, než naznačuje jeho čas na stovku za 7,9 sekundy – může za to okamžitá reakce na plyn (nečekáte, až podřadíte, až se turbo nafoukne a motor se dostane do správných otáček) a zátah nepřerušovaný řazením. Vážně vám nebude připadat pomalý. Takže zapomeňte na všechny pověry o nudných a líných elektromobilech. Budou rychlejší, než byste kdy čekali!

Načítám