Článek
CNG je stlačený zemní plyn (metan). Mezi jeho největší výhodu patří nižší obsah škodlivin, které automobil vypouští do okolního vzduchu. Proti LPG mají vozy na zemní plyn nevýhodu v tom, že tlakové nádrže zaberou větší prostor a jsou i těžší. Navíc síť plnících stanic stále není ideální.
Přesto má CNG své opodstatnění, které je zajímavé i pro koncového zákazníka. Hovoříme samozřejmě o nízkých provozních nákladech, zapříčiněných zejména nižší spotřební daní. Díky tomu lze 1 km na CNG ujet za přibližně 1 korunu.
A3 Sportback 30 G-Tron pohání stejný motor, jaký najdete v nové „plynové“ Octavii. Přední kola roztáčí čtyřválcová patnáctistovka o výkonu 96 kW (131 koní) s rovnými 200 newtonmetry točivého momentu (v rozmezí 1 400 až 4 000 otáček). Motor je standardně spřažen se sedmistupňovou automatickou převodovkou.
Jízdní výkony příliš neoslní, ale o to v případě ekologické verze patrně vůbec nejde. Na stokilometrovou rychlost tak A3 Sportback zrychlí za 9,7 sekundy a jede nejvýše 211 km/hh. Co je podstatné: Audi udává spotřebu 3,6 kg na sto ujetých kilometrů.
Pokud je trojice zásobníků uložených pod podlahou zavazadelníku plná, ujede Audi A3 30 g-tron 495 kilometrů. K dispozici je ještě 9 litrová nádrž na benzin, která zaručí dojezd zhruba 170 kilometrů.
Startuje se vždy na CNG vyjma situací, kdy je teplota vzduchu nižší než minus 10 stupňů Celsia nebo když jsou zásobníky prázdné. Před montáží zásobníků na CNG proběhne jejich test s tlakem 300 barů; samotný pracovní tlak je přitom 200 barů.
V Německu se A3 Sportback 30 G-Tron začne prodávat koncem letošního roku za částku 30 705 euro. Přepočteno současným kurzem se slabou českou měnou to dává částku 810 000 korun. Předobjednávky v Česku začnou v řádech týdnů, uvedl pro Garáž.cz Jiří Rozkošný z českého zastoupení Audi.