Článek
Eddie Van Halen nebyl jen skvělým muzikantem, ale jak tušíte, měl vkus na pěkné holky a nádherné káry. A když mu jeho láska s italskými kořeny Valerie pořídila k svatbě rozšířenou Miuru s límcovými koly se zlatými středy, co víc si mohl tehdy už slavný kytarista přát. Psal se rok 1981, kapela Van Halen už měla za sebou dávno podepsanou smlouvu s Warner Bros Records i klasickou hitovku „Running with the Devil“. Parádní sólíčko „Eruption“, kde se naplno rozvinul Eddieho talent výjimečného kytaristy, patří rozhodně do beatové síně slávy. A tu nádhernou Miuru si už tehdy mohl dovolit, stejně jako nádherné kytary, kterých postupně nasbíral obrovská kvanta. A to mu v té době ještě zdaleka netáhlo ani na třicítku.
Červená Miura S (1970) je nejvíc sexy auto na světě
A nebyla to jen tak ledajaká Miura. Byla červená, měla rozšířené boční lemy a velmi zajímavou historii. Ne, nakonec se nevykoupala v bazénu o bujaré zahradní oslavě, jak by snad i v životě divokého rockera bylo dost dobře možné, zachovala se do dnešních dní. V současné chvíli prochází citlivou renovací přímo v Lamborghini a doufám, že se na veřejnost znovu podívá. Jedná se o Miuru S ročníku 1970, ale v tovární rozšířené karoserii postavené ručně na zakázku.
Zůstala jí dokonce i původní kalifornská poznávací značka s číslem „11 APR“ odkazující na datum Van Halenovy svatby. Možná byla tahle Miura v té době už jedenáctiletou ojetinou, ale jaké to bylo stále auto! Design Miury navržený od úžasného Marcella Gandiniho již nikdo zopakovat nedokázal. Konkrétní kousek je navíc jedním z mála vozů Lamborghini, které vznikaly čistě rukodílně. Mnozí věří, že Lamborghini Miura je právě tím nejkrásnějším automobilem všech dob.
Když ji v loňském roce Eddie Van Halen nabízel na prodej přes aukční síň Curated, postupně se odhalovala historie auta, která je přímo fascinující. Ve své době se v Miuře Eddie proháněl po ulicích L. A. takřka denně, bylo to auto, kde poslouchal muziku a skládal si svoje vlastní akordy. Fanoušci si ho s právě s tímto autem nejvíc spojují. Znamená opravdu hodně pro jednu éru popkultury, zrovna jako pomalovaný Rolls The Beatles nebo úžasné Ferrari 250 GTO bubeníka Pink Floyd, Nicka Masona.
I proto stálo za to vypátrat historii auta, které Van Halen se svou manželkou Valerií koupili už jako používané. A ukázalo se, že je výrobním číslem hodně blízko prvnímu prototypu výkonnější P400 SV a že úpravy (široká límcová kola a rozšířená karoserie i přidané boční vdechy ventilace k motoru) vážně pocházejí z té doby a přímo z továrny Lamborghini. Auto bude mít dnes opravdu obrovskou hodnotu a bylo by skvělé ho znovu vidět v pohybu. Ještě před pár lety s ním Eddie Van Halen jezdíval úplně normálně po ulicích Beverly Hills či Pasadeny. Zahrálo si dokonce zajímavou epizodku v původní nahrávce „Panama“ z roku 1984. Miuru propašovali do nahrávacího studia a v jednom místě skladby oficiálního videoklipu zazní do zvuku elektrických kytar její vytočený dvanáctiválec Bizzarrini.
Závodil s 911 GT3 RS, jediným Porsche, které neposlal do kačírku
Eddie Van Halen vystřídal spoustu aut i motorek, na kterých taky moc rád jezdil. Propadl kouzlu klasického amerického hot rodu, občas poměřil síly i v závodech ve zrychlení a miloval sportovní Porsche. Pokuty za rychlost se mu docela vyhýbaly, minimálně v domovském okrsku kalifornské Pasadeny. Eddie van Halen, rocker a hvězda, přeci nemůže za to, že jezdí trošku přes limit. Minimálně takhle uvažoval místní šerif, alespoň podle Eddieho vlastního vyprávění.
Ostrá jízda s Poršáky na okruhu, to byl oříšek, který nedokázal hned tak rychle rozlousknout. Buď se zatáčka povede správně, čistě, s mírným smykem všech kol, nebo to prostě zkazíte a letíte v hodinách ven z trati. Ostatně, závodění je hodně podobné jako atmosféra živého koncertu, mínil Eddie Van Halen v jednom starším rozhovoru pro americký magazín Road & Track. Dá se improvizovat, chybu zachránit, ale je potřeba bleskových reakcí a žádná zaváhání, žádná velká tréma není na místě. Je důležité se nevzdávat, tlačit tu káru na limit a užívat si to. A stejně většinu poršáků na trati přetočil, vjel do kačírku, zkrátka nikdy je stoprocentně neukočíroval.
Jenže pak si jednoho dne pořídil novou 911 GT3 RS (991) a nevěřil svým smyslům. Tohle auto dokázal řídit tak, jak by se v jiných poršácích nikdy neodvážil. Pozvali ho na okruh, pršelo a on se s autem ani jednou nepřetočil. Nechápal, jak úžasně to auto mohlo fungovat. Eddie Van Halen měl ještě jednu velkou automobilovou lásku. Kromě starého upraveného pickupu Dodge z roku 1947, se kterým se prostě jezdilo jen tak na efekt a hlavně pomalu, miloval i sportovní vozy Audi. Koupil si nejdřív jednu z prvních R8 s osmiválcem, ale přibyla pak brutálně rychlá desetiválcová, kterou nechal ještě dodatečně upravit, a přidal k ní kompresor.
Eddie Van Halen byl pravým rockerem. Spolu s bráchou Alexem vytvořili kapelu, která hrála v sedmdesátých letech často večer co večer po klubech v Beverly Hills a po celém L. A. kolikrát i zadarmo, než si jich konečně všimli producenti z nahrávacích studií. Koncertovali pak po celém světě, užívali života a plnili si svůj rockový sen. Zpěvák Van Halenu, David Lee Roth (zrovna dnes slaví 66. narozeniny) je úplně stejný bouřlivák, jakým byl Eddie. A spolu utvořili nesmazatelnou dvojku v historii rockové muziky.
Eddie hrál na kytaru neskutečným způsobem a Lee Rothův vokál si s nikým jen tak nespletete. Hlavní inspiraci viděl v Ericu Claptonovi. Miloval rock’n’roll, který Eric hrával v uskupení „The Cream“, a skladbu „I am so glad“ z šedesátého šestého si jako kluk pouštěl neustále dokola. Je skvělá dodnes. A my nikdy nezapomeneme na úžasný talent kytaristy skupiny Van Halen, který zemřel po dlouhé nemoci v úterý 6. října ve věku pouhých 65 let. Eddie Van Halen byl blázen nejen do rockové hudby, ale miloval i svět rychlých kol a žil vždycky naplno. Čest jeho památce.