Hlavní obsah

12 zásadních motorek pro rok 2019 – část první: Retro

Foto: Royal Enfield

Obě dvouválcová dvojčata Royal Enfieldu bok po boku

Jste-li nadchnutí do motorkaření, potom si postesknete po jedné stopě pokaždé, když sluneční paprsky prosvítí hroudy špinavého sněhu podél silnic. Co na tom, že je první polovina února. Tenhle stav už nevydrží dlouho, za chvíli tady máme motocyklovou výstavu v Letňanech a než se nadějeme, jsou tu první dny, během nichž vystoupá teplota tak vysoko, že zvládne zahřát nás i naše pneumatiky.

Článek

Jenže ještě než se vydáme na opravdových motorkách na opravdové silnice, pojďme si střihnout trochu „virtuálního nakupování“. Ze spousty motorek, které pořádně spatří silnici poprvé v letošní sezóně, jsem vybral dvanáct novinek, které považuji za nejzásadnější. A aby toho čtení nebylo naráz až příliš, rozdělil jsem tento komplet do dvou částí – ta první, kterou právě čtete, je orientována na nové retro stroje našeho trhu. Protože „staré-nové“ stroje prostě ohromně frčí a dá se říct, že na trhu tvoří dost podstatnou skupinu.

Kawasaki W800

Foto: Kawasaki

Retro zkrátka hýbe světem motorek, a to hlavně ve formě naháčů, café racerů a scramblerů. Jen těžko si tedy mohlo Kawasaki vybrat lepší dobu k tomu, aby na trh znovuuvedlo model W800. Klasický vzduchem chlazený dvouválec v ocelovém rámu, jednoduché budíky před očima a krásné chromované detaily motoru – jmenovitě zdvihátka ventilů nebo velké hvězdicové matice výfukových svodů. Stroje jako W800 ukazují, že spousta lidí utíká před moderní uspěchanou dobou právě k motorkám.

Royal Enfield Continental GT 650 Twin

Foto: Royal Enfield

V hodně podobném duchu jako Kawasaki, nese se i novinka britsko-indického Royal Enfieldu. Ještě donedávna se jeho produkce omezovala na vysokozdvihové jednoválce, ale nové řadové dvouválce přivítala veřejnost až s nebývalým nadšením. A dává to smysl, nádherný kafáč (ale v nabídce je i naháč Interceptor) má vše na správném místě, vzduchem chlazený motor s velkými hliníkovými víky perfektně doplňuje klasickou karosařinu, navíc je tu velmi sympatická cenovka.

Triumph Speed Twin

Foto: Triumph

V rámci retro pojetí je anglický Triumph dost možná nejmodernější. Pro opravdové staromilce je tu klasický Bonneville, ale kdo chce přece jenom něco soudobějšího, může sáhnout právě po Speed Twinu. Motorka s moderními prvky, moderní ergonomií a samozřejmě i moderním výkonem. Ikonický dvouválec, použitý v celé modelové řadě, je sice k velké nelibosti fanoušků chlazen vodou, ale tenhle „deficit“ vynahradí parádním výkonem, který se těsně blíží ke stu koním.

Honda Super Cub

Foto: Honda

Legendární Honda Super Cub je mopedem lidu. Skromný a praktický skútr neváhal zmínit James May ve své minisérii „Cars of the People“ jako vůbec nejprodávanější motorové vozidlo světa. Od roku 1958 se totiž původního Super Cubu prodalo 100 milionů kusů. A máme proto ohromnou radost, že se tahle legenda vrací i k nám na evropský trh, kde byla řadu let nedostupná. Jasně – z celého výběru je Super Cub bezpečně nejpomalejší, ale musíme ocenit už jenom ten odkaz, který s sebou nese.

Suzuki GSX-S 1000 Katana

Foto: Suzuki

Retro nemusí odkazovat až na 60. léta, případně ještě dál. Může se týkat třeba i divokých let 80. a perfektním důkazem budiž oživená Suzuki Katana. Naháč s příměsí sportovní a cestovní motorky byl poprvé představen na počátku osmdesátek a jeho znovuzrozená podoba si bere z originálu to úplně nejlepší. Pod stylovou kapotáží s hranatým světlem, evokujícím černobílou televizi, ukrývá se nicméně moderní základ, vypůjčený z naháče GSX-S 1000. To mimo jiné znamená litrový motor ze supersportovního GSX-R, podladěný na nižší výkon, ale výrazně vyšší krouťák.

Jawa

Foto: Jawa Motorcycles

Kdepak, žádný dodatečný název modelu tady nechybí. Nově vzniklý retro naháč, vyvinutý pod taktovkou indického gigantu Mahindra, se jmenuje prostě a jednoduše Jawa. Ukrývá v sobě zbrusu nový třístovkový jednoválec a jako celek se přibližuje legendární české Jawě 250/353 „Kývačce“. Nad pozicí nové Jawy na tuzemském trhu ale visí veliký otazník. Výrobní kapacita je rozprodána na zhruba půl roku dopředu a až se sem konečně dostanou první stroje, pořád je čeká taky nezbytná homologace. Na letošní jaro tedy Jawa určitě připravená nebude, ale držíme palce, aby to zvládla na to příští.

Související témata:
Načítám