Článek
Celý první díl našeho výběru byl věnován motorkám z retro kategorie. Stále stoupající popularita nových motorek se vzhledem těch starých totiž zapříčinila, že je podstatná část trhu věnována právě tomuto odvětví a spousta lidí při výběru sáhne právě po nějakém „kafáči“ nebo retro scrambleru. Jenže retro není všechno. Ještě pořád do letošní sezóny vstoupí také inovativní a moderní stroje, a na přehled těch nejočekávanějších se podíváme právě nyní.
BMW R 1250 GS
Už léta letoucí jezdí placaté dvouválce z Mnichova křížem krážem světem. „Géeso“ s válci výhružně vystrčenými do stran se stalo synonymem pro cestovní enduro a jeho zcela nová generace bude v mnoha ohledech revoluční. Poměrně zásadní je tady motor – od minulé generace chlazený vodou. Ten totiž přichází se systémem „Shift Cam“, tedy s variabilním časováním ventilů. Mechanismus v hlavách válců umí přepínat mezi dvěma zdvihy vačky, což znamená navýšení výkonu a vyhlazení křivky točivého momentu. Ve světě aut poměrně běžná technika, jenže v motorkách se historicky objevila jen několikrát. Připočtěte si adaptivní podvozek a ohromnou technologickou výbavu, a tohle je ta motorka, na které chcete jet na letošní dovolenou. Nebo na cestu kolem světa.
Ducati Panigale V4 R
Ve všech okolních případech tu píši o motorkách, u nichž máte reálnou možnost spatřit je na normální silnici. Ne ovšem v případě Italky Panigale V4 R. Ta je totiž velmi limitovanou edicí a homologačním speciálem pro WSBK – tedy mistrovství světa superbiků. Zatímco klasická Panigale V4 má ve svém rámu čtyřválcovou jedenáctistovku, „eRko“ si veze kvůli závodním pravidlům jenom litr, ovšem o to točivější. Při osazení výfukovým systémem Akrapovič vzroste výkon na 234 koní a omezovač zasáhne až v 16 500 otáčkách. Podvozek obstarávají vrcholné komponenty Öhlins, hmotnost bez blinkrů a zrcátek spadla pod 190 kilogramů a „eRko“ poznáte od klasické Panigale podle chladicích otvorů v kapotáži, ale taky podle stabilizačních aerodynamických křidélek. Bravissimo!
Harley-Davidson FXDR 114
Vlastně dost podobný příběh, o jakém se rozepisuji o odstavec níže u Indianu, se týká i nového Harleye. FXDR 114 ovšem už vůbec není klasickým naháčem. Americká značka se vydala směrem „power cruiseru“ amerického pojetí, který dodržuje pro Harley typickou stavbu s nízkým sedlem a stupačkami vpředu. I přesto má být ale FXDR – duchovní pokračovatel již nevyráběné řady V-Rod – nejsportovnějším a svým způsobem taky nejmodernějším modelem z nabídky. Jak budou lidé na tohoto křížence stylů reagovat, ukáže teprve nadcházející sezóna. Rozhodně by ale mohlo FXDR k Harley-Davidsonu přitáhnout nové a mladší zákazníky.
Indian FTR 1200
Že je Indian výrobce velkých cestovních cruiserů, jehož „nejsportovnějším“ produktem je nízký chopper, drhnoucí stupačkami o zem? Až dosud by šlo s tímhle tvrzením snad i souhlasit, jenže s letošní novinkou se americká značka, spadající do koncernu Polaris, definitivně pouští do světa naháčů. FTR 1200 je však na první pohled z trochu jiného těsta – svou stavbou a zaměřením se totiž nechává inspirovat americkými „dirt-tracky“, tedy závodní kategorii motorek, jezdících po hliněných tratích. K tomu přidává dávku moderních prvků, sedlo pod nádrží pro lepší rozložení hmotnosti, a samozřejmě vodou chlazený vidlicový dvouválec. Zajímavá vhozená rukavice naháčům tradičního pojetí.
KTM 790 Adventure
Rodina rakouských „oranžád“ už zahrnuje pěknou plejádu modelů, ale to samozřejmě neznamená, že není místo na další. Letošní sezónu tak pořádně spatří světlo světa středně velké cestovní enduro, vybavené řadovým dvouválcem, známým z modelu 790 Duke. KTM vás navíc nechá vybrat, jak moc chcete svůj nový stroj přiklonit k ježdění po silnici, či naopak v terénu. Na zpevněné cesty více míří klasický Adventure bez dalšího přídomku, do terénu potom berte přiostřené Adventure R s vyššími zdvihy tlumičů, vyšším sedlem a terénními pneumatikami.
Yamaha Niken
A na úplný závěr naší očekávané dvanáctky si dáme jednu specialitu. Niken totiž opouští svět jedné stopy a vydává se do málo probádaného světa sportovně pojatých tří stop. Nová Yamaha kombinuje poměrně klasické tělo, sportovně vyladěný tříválec, tradiční převodovku a jedno zadní kolo s unikátní vahadlovou „nápravou“ vpředu. Japonská značka tak slibuje sportovního ducha a agilitu klasických motorek, ovšem s přidanou hodnotou v podobě ocelově jistého předku. Ten má výrazně víc gripu jak při ostrém zatáčení ve velkých náklonech, tak při brždění, kdy se motorka opírá do dvou kol a dvou pneumatik, namísto jednoho kola s jednou gumou.