Hlavní obsah

Dvanáct let hybridních technologií ve formuli 1

Foto: YouTube - Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Šéf vývoje pohonných jednotek AMG jasně ukazuje, jak moc se technologie změnila

V roce 2007 vážil celý systém 107 kg a jeho účinnost byla 39 %. O dva roky později, tedy v roce 2009, už měl jen 25,3 kg a 70% účinnost. A jak je to dnes, o deset let později? Možná budete překvapeni…

Článek

Můžete patřit mezi notorické odpůrce formule 1 a namítat, že je to nuda, že se v ní nepředjíždí a dříve to bylo závodění pro opravdové chlapy. Ale určitě nelze tvrdit, že se formule 1 nikam nevyvíjí nebo snad, že jí chybí progres. Speciálně hybridní technologie pohonu udělaly za posledních dvanáct let takový skok, až to jednoho překvapí.

Názorně to ve videu ukazuje Andy Cowell, generální ředitel divize Mercedes-AMG High Performance Powertrains, tedy oddělení, kde vznikají nejen motory pro F1, ale i pohonné jednotky pro další závodní vozy a silniční auta.

Cowel ve videu vysvětluje, jak moc se za dvanáct let systém hybridního pohonu a KERS změnil i to, jak efektivně umí dnešní technologie se získanou energií pracovat. Zmiňuje, že v roce 2007 vážil celý systém 107 kg a měl účinnost 39 %, zatímco o pouhé dva roky později, tedy když s ním Hamilton vyhrál Velkou cenu Maďarska, už vážil jen 25,3 kg a jeho účinnost se téměř zdvojnásobila – konkrétně to bylo 70 %.

Ukazuje názorně, jak se taky změnila velikost hybridního pohonu, přičemž už v roce 2011 se stala ze dvou jednotek jedna samostatná, která v sobě měla integrovanou i veškerou potřebnou elektroniku. A o tři roky později už zase bylo všechno jinak. Říká taky, že vývoj nekončí a postupně se všechny tyto technologie dostávají i do běžných silničních aut, která si můžete koupit. Možná, že nemají tak ohromující účinnost a nejsou ani tak kompaktní, ale zato mají zaručenou patřičnou životnost a jsou cenově konkurenceschopná.

Dnes je účinnost hybridního pohonu u motorů AMG pro formuli 1 na úrovni těžko uvěřitelných 96 procent a celá jednotka váží 20 kilogramů, což je minimum podle regulí FIA. Umí pak přidat výkon 200 kW… Ohromující, že?

Připomínáme, že celý systém funguje v principu úplně stejně jako u silničních aut, tedy ukládá energii získanou při zpomalování a následně ji využije při akceleraci. Dnes mají podobné systémy nejen monoposty F1, ale např. vytrvalostní speciály.

Načítám