Hlavní obsah

Dvacet let Astonu Martin Vanquish – Svalnatý elegán slaví

Foto: Aston Martin

Design první generace z pera Ian Calluma velmi zdatně odolává zubu času

Zdvořilý, elegantní, slušně vychovaný a do určité míry i skoro nenápadný. Ale není radno ho naštvat, jakmile si vyhrne rukávy, odhalí se předloktí, díky kterým umí udeřit pěkně tvrdě, když je to třeba. Ano, i takový je Aston Martin Vanquish, jeden z nejelegantnějších a nejrychlejších grand tourerů jednadvacátého století. Poprvé se představil světu v roce 2001…

Článek

„Vankviš“, respektive celým jménem Aston Martin V12 Vanquish, jak byl oficiálně představen, se původně vyráběl v letech 2001 až 2007 jakožto tehdejší vlajková loď automobilky z britského Gaydonu. Prvotní koncept se ve skutečnosti jmenoval „Project Vantage“ a byl pro to dobrý důvod – Vanquish byl totiž původně zamýšlen jako nástupce pro model Vantage/Virage, který se vyráběl v letech 1989 až 2000.

Ve své době špička

Gaydon se snažil z tehdejšího partnerství s Fordem vytěžit maximum, a tak se Vanquish stal de facto takovou výkladní skříní britské automobilky tehdejší doby – pomiňme teď fakt, že tyto „výstavní“ technologie vydržely ve výrobě velmi dlouho a vlastně i tak trochu přesluhovaly, ale to je zase jiný příběh. Vanquish měl konstrukci ze slitin a karbonového vlákna, používal v té době prakticky vrcholné (a drahé) technologie a co hlavně – měl z celého vozového parku Aston Martinu ten nejlepší motor.

Srdcem tohoto svalnatého elegána byl 5,9l atmosférický V12, který vycházel z jednotky z rovněž velmi pohledného modelu DB7. Ve Vanquishi dával zpočátku výkon 470 koní v 6 500 ot./min a „krouťák“ byl 542 Nm v (na dnešní poměry) poměrně vysoko položených 5 000 otáčkách. Na výběr bylo mezi klasickým manuálním šestikvaltem nebo jeho robotizovanou variantou s automatickým řazením, ale pokud jste si nechtěli kazit dojem z auta, brali jste manuál.

Už první Vanquishe o výkonu 470 koní zdolaly stovku za zhruba 4,5 sekundy a maximálka byla přes 300 km/h. Bylo vidět, že se na něm v Astonu opravdu vyřádili a že mělo jít o zcela nově posunutou laťku pro tehdejší i pozdější vozy z Gaydonu – kladné přijetí odborné veřejnosti na sebe nenechalo dlouho čekat. Americký magazín Car and Driver o něm tehdy řekl, že „zcela právem nese znak Aston Martinu a jedná se o seriózního rivala pro Ferrari“.

Vanquish na stříbrném plátně

Ti z nás, kteří chodili začátkem milénia alespoň do školy, si pamatují, že V12 Vanquish si zahrál také v Bondovce s názvem Dnes neumírej, kde agenta 007 ztvárnil Pierce Brosnan. Zdá se, že názor, že na filmu byl nejlepší právě tento Aston, sdílí jak odborná, tak i laická veřejnost, neboť se Vanquish z dvacáté bondovky dostal na skvělé třetí místo v anketě „Nejlepší filmové auto na světě“ – před ním skončily jen Mini Coopery z filmu Loupež po italsku a zvítězil Vanquishův legendární dědeček, typ DB5 z filmů Goldfinger a Thunderball.

V roce 2004 první generace Vanquishe V12 prošla modernizací, a svět tak spatřila verze zvaná Vanquish S. Výkon byl zvýšen na celých 520 koní, což v kombinaci s vylepšenou aerodynamikou a upraveným zpřevodováním znamenalo nárůst maximální rychlosti na 322 km/h. Zrychlení na stovku se udává stejné, některé prameny však tvrdí, že bylo prý dokonce o jednu desetinku horší než u původní verze. Zajímavé potom je, že v závodu ve sprintu „starý“ Vanquish svého logického nástupce, model DBS předčil, jak v roce 2007 demonstroval Jeremy Clarkson v pořadu Top Gear.

Aston Martin V12 Vanquish S (facelift):

Tu a tam vznikla i nějaká ta speciální verze jako například Vanquish S Ultimate Edition, v některých měly prsty dokonce renomované karosárny – Vanquish Zagato Roadster či Vanquish Bertone Jet. Asi nejzajímavější „úpravou“ první generace je však „Vanquish 25 by Ian Callum Design“. Jde o renovační kit, za jehož vznikem stojí sám designér první generace Vanquishe, záměrem bylo udělat z Vanquishe „grand tourer pro dvacátá léta 21. století“, jak by řekl sám Callum. Tohoto omlazení se dočká pouhých 25 kusů z původní série, motor bude posílen na 580 koní, a pro majitele vozů s robotizovanou převodovkou bude k mání dokonce konverze na přímo řazenou skříň, případně klasický moderní automat s měničem.

Výroba první generace modelu Vanquish byla ukončena zároveň s uzavřením továrny Newport Pagnell, kde byl vůz ručně vyráběn. Továrna byla uzavřena po dlouhých 49 letech.

Druhá generace (2012–2018)

V roce 2012 se na přehlídce elegance u italského jezera Como představuje záhadný a půvabný prototyp Aston Martinu, který nese pracovní název Project AM310 Concept. Založen je na platformě VH, konstrukce je v řadě ohledů inspirována poznatky z vývoje hypersportu One-77. Pod kapotou je 5,9l dvanáctiválec o výkon 560 koní. Aston Martin se později nechá slyšet, že jde de facto o zbrusu nový Vanquish.

Druhou generaci Vanquishe poháněla značně přepracovaná verze osvědčeného 5,9l dvanáctiválce, oproti konceptu se do produkční verze vměstnalo dokonce 573 plnokrevníků, točivý moment byl 620 Nm. Nový Vanquish zvládnul stovku za 4,1 sekundy, což je na auto se suchou hmotností 1 739 kg slušné.

Zásadním rozdílem byla převodovka – nový Vanquish dostal moderní automat s měničem od firmy ZF se šesti rychlostními stupni. Podstatné je, že druhá generace už měla převodovku uloženou vzadu pro lepší rozložení hmotnosti, takže distribuce váhy byla 51:49 v nepatrný prospěch předku.

Facelift v roce 2014 pak přinesl sice pár změn, ale velmi podstatných – automat ZF Touchtronic II se šesti rychlostmi byl nahrazen modernější osmirychlostní variantou a výkon pohonné jednotky AM29 se zvýšil na celých 580 koní. To překvapivě dost ovlivnilo dynamiku vozu, zrychlení z klidu na stovku se zkrátilo na 3,6 s, tedy přesně o půl sekundy. Maximální rychlost stoupla na 324 „kiláků“ za hodinu.

Nová generace a s ní nová konkurence?

Vanquish druhé generace vznikl i v otevřené verzi Volante a posléze i jako Vanquish S se zvýšeným výkonem na rovných 600 kobyl. V roce 2018 pak výroba skončila úplně. Ještě předtím však automobilka stihla udělat své vlajkové lodi (a vlastně i sama sobě) nekonvenční reklamu tím, že vrtulníkem vynesla jeden Vanquish na nejvyšší budovu světa, Burj-al Arab. V současnosti v Gaydonu připravují nástupce, třetí generaci modelu Vanquish, která by však měla mít motor uložený uprostřed, a vyzvat tak na souboj Ferrari F8 Tributo nebo McLaren 720S.

Související témata:
Načítám