Článek
Don „Velký táta“ Garlits je 87letá živoucí legenda a držitel několika světových rekordů. Jeho životní cesta však byla poněkud trnitá. V roce 1970 přišel po úraze o část chodidla, nicméně nehoda ho motivovala k vylepšení dragsterů Top Fuell tak, že před řidiče zastavěl většinu mechanických komponent.
Garlits je prvním mužem, který překonal v závodu na čtvrt míle (402, 336 metru) rychlostní hranice 236, 290, 322, 386, 402 a 434 kilometrů za hodinu. Američan se také chlubí dalším prvenstvím – za osminu míle, tedy za 201,168 metru, zvládl zrychlit na skoro 322 kilometrů za hodinu.
Odvážný Američan však chtěl hranici 322 kilometrů za hodinu překonat znovu a zkoušel to v elektrickém dragsteru Swamp Rat 38 na mezinárodní závodní dráze na Floridě, ovšem nepodařilo se. Garlits absolvoval celkem čtyři pokusy na čtvrt míle – poprvé to rozjel na 257, pak na 280, potřetí na 294 a nakonec dosáhl rychlostního milníku 304,23 kilometrů za hodinu. A co víc, potřeboval k tomu jen 7,235 vteřiny.
Proč se však nepodařilo docílit plánu? Dva články z akumulátorů byly úplně po smrti – ty sice mechanici vyměnili, ale poté Dona zradil náboj na levém zadním kole, který umožňuje protočení pneumatiky. Taková závada už však nešla na místě opravit, proto se spolu s celým týmem vydal raději domů.
Elektrický problém možná bude jedno z témat motoristických hovorů budoucnosti – už se nebudeme bavit o tom, že se nám potkal motor nebo podpálily ventily – namísto toho přijdou ke slovu akumulátory, napětí nebo nechtěné požáry. Don Garlits ve svých 87 letech myslí pozitivně a věří, že kýžené hranice 322 kilometrů za hodinu dosáhne před dovršením kulatých devadesátin.
V rámci závodnické kariéry se Don Garlits projevil jako věrný gentleman – využil totiž závodu a na elektrický speciál nalepil poctu své zesnulé manželce Patricii Bieger. Podle něj jde o způsob, jak může dál pokračovat ve své hvězdné jízdě po boku milované ženy. Ačkoli jsme k elektromobilům poněkud skeptičtí, Donovi rozhodně fandíme, protože jde o chlapíka se srdcem na pravém místě.