Článek
Jak jsem již zdůrazňoval před měsícem v článku o březnových statistikách Svazu dovozců automobilů (SDA), březen sice vykázal velký propad v trhu, nicméně stále neodrážel plný pokles prodejů. Čísla ve statistikách jsou totiž počty registrovaných nových vozidel, takže se u nich projevuje jistá setrvačnost a zároveň je potřeba mít na paměti, že po téměř celou první polovinu března měli prodejci i úřady otevřeno v běžném režimu.
Je to tedy právě duben, který ukazuje plný pokles. Po většinu měsíce byla celá republika v karanténě a teprve 20. dubna mohly otevřít showroomy. Není proto nijak zvláštní, že pokles registrací v dubnu 2020 je vůbec největší v historii statistik SDA. Na druhou stranu nejsou tato čísla tak hrozná, jak mnozí předpokládali.
V kategorii osobních automobilů se v dubnu registrovalo 10 679 vozidel, což znamená meziroční propad oproti loňskému dubnu o 53,4 %. To je sice velký pád, ale zdaleka ne taková bída, jakou zažil automobilový trh v některých jiných evropských zemích. Například v Británii, Itálii nebo Francii se trh prakticky zastavil a prodeje spadly o více než 90 %.
Nízká čísla uplynulého měsíce se jinak nesou v celku standardním duchu. Post nejprodávanější automobilky stále s přehledem patří tuzemské Škodě – za duben se registrovalo 3 590 jejích vozidel. Následuje Hyundai, Volkswagen, Dacia a první pětku uzavírá Toyota.
Drobnou zajímavostí je, že v dubnu o něco stoupl podíl registrací soukromých držitelů. Zatímco běžně přes 70 % nových aut registrují firmy, v dubnu registrovaly 33 % všech nových osobních aut soukromé osoby. V době pandemie tedy roste nákup nových aut takzvaně „do rodin“.
O dost menší pád než v segmentu osobních aut byl zaznamenán v segmentu motocyklů. V dubnu tradičně startuje sezona a prodeje každý rok prudce vzrostou, což se (byť ne tak prudce) projevilo i letos. Za uplynulý měsíc bylo registrováno 2 068 nových motorek, což znamená meziroční pokles o 21,7 %. Nejvíc registrací patřilo Hondě, následuje CF Moto, Yamaha, KTM a BMW.