Hlavní obsah

DS 9 je v Česku – Odkazuje na historii, láká na luxus

Foto: DS Automobiles

Luxusní francouzský sedan DS 9 konečně dorazil do Česka a debutoval vedle svého duchovního otce – Citroënu DS/ID 19. Premiéra je tedy za námi, auto jsme viděli, prolezli a získali tuzemské ceny. Za kolik limuzínu pořídíte, v čem odkazuje na historii a proč se nevyrábí ve Francii, ale v Číně?

Článek

O příchodu francouzského sedanu, jenž odkazuje na původní model DS 19, jsme už několikrát psali a podrobně vám jej představili. Až nyní, tedy v červenci 2021, jsme se dočkali české premiéry, u níž mimo současných moderních premiantů nechyběl ani jejich zmíněný duchovní automobilový otec.

Foto: DS Automobiles

DS 9 je konečně v Česku a už nyní lze vůz objednávat

Vývojáři DS 9 totiž nasáli také trochu historické inspirace, kdy původní modely DS přinesly inovativní natáčecí světla, čímž novodobý sedan označený číslem 9 disponuje také, byť v modernizovaném pojetí. A tak je to u více prvků, schválně mrkněte do tabulky níže:

DS 19DS 9
Natáčecí halogenové světlometyAdaptivní světla, LED, navíc s otočnými dekorativními prvky
Hydropneumatické odpružení, nastavitelnéAdaptivní konvenční odpružení řízené kamerou skenující povrch vozovky před autem
Blinkry umístěné na vrcholu zadního oknaObrysová světla oranžové barvy umístěná na vrcholu zadního okna
Foto: Tomáš Kopečný

Duchovní otec DS 9 – Citroën DS/ID 19

Z úst zástupců DS Automobiles jsme se dozvěděli, že vůz míří do segmentu D, což znamená, že by měl soupeřit například s Audi A6, Lexusem ES, Mercedesem-Benz E nebo se Škodou Superb. Obchodní ambice v Česku však importér nemá nijak přehnané, očekává prodej v řádech nižších desítek kusů a zejména do firem, respektive k vrcholovému managementu.

Foto: DS Automobiles

Jako jediný vůz DS se DS 9 vyrábí v Číně. Jen doprava do Česka zabere 2,5 měsíce

Výroba probíhá v Číně, a to kvůli výrobním kapacitám, ale také kvůli tomu, že v nejlidnatější zemi světa sedany prostě frčí, zatímco u nás prakticky vůbec. Cílení na trh, kde vynalezli střelný prach (a ty srandovní klobouky), je zřejmé i kvůli prodloužené podvozkové platformě, jež přidává prostor zejména cestujícím vzadu. To naši asijští spoluobčané prostě vyžadují, viz třeba Škoda Octavia PRO a další.

Exteriér je vám asi dobře známý, přece jen v přídi najdete DS 7 Crossback, zatímco zadní část rovněž nenechá na pochybách, že před vámi jede Different Spirit 9 (dříve Desirée Spéciale). A co boční výsuvné kliky? Ano, správně poznáváte prvek DS 3 Crossback. Za zmínku ještě stojí přední kapota a na ní uprostřed umístěný dekor, který má připomínat šavli – opět odkaz na francouzskou historii.

Foto: DS Automobiles

Provedení interiéru DS 9 sdílí až na drobné detaily s DS 7 Crossback

Provedení interiéru věrně kopíruje DS 7 Crossback, tedy až na drobné detaily a technicky odlišně řešené úložné prostory. Jinak designem jde o velmi podobné provedení, sdílící též grafiku přístrojového štítu, která je inspirovaná muzeem Louvre v Paříži.

Zkusili jsme usednout i dozadu, avšak zde to kvůli svážející se zádi není určeno pro vysoké lidi. Máte-li ke dvěma metrům, zamiřte raději na přední sedadla, kde přece jen dostanete o něco více místa nad hlavou.

Foto: DS Automobiles

Rovněž volant a přístrojovka jsou prvky známé z DS 7 Crossback

Výbavové stupně se nabízí dva – základní Performance Line vyznačující se Alcantarou a honosnější Rivoli sázící na kůži, volitelně též v barvě červená bordó. Motorizace jsou jen benzinové, respektive plug-in hybridní. Diesely jsou ze hry úplně, což je nesmírná škoda.

Konkrétně základ obdařený čistě zážehovou přeplňovanou šestnáctistovkou naladěnou na 225 koní vyjde na 1 325 000 Kč, zatímco za honosnější výbavu zaplatíte o 100 000 Kč navíc.

Foto: DS Automobiles

Na výběr máte v rámci čalounění mezi Alcantarou a kůží

Plug-in hybrid s pohonem předních kol stojí ve standardu 1 525 000 Kč (vyšší výbava opět o 100 000 Kč navíc) a kombinuje práci přeplňovaného benzinového čtyřválce o objemu 1,6 litru s elektromotorem, což vydá na kombinovaný výkon 225 koňských sil a na elektrický dojezd 46 až 50 kilometrů. V nabídce se později objeví také verze s rozšířenou baterií, naladěná na 250 elektrobenzinových hřebců.

Vrcholovým modelem, který se dokonce z čínské továrny přesouvá na dokončení do Francie, je pak DS 9 E-Tense 360 4x4 – to znamená plug-in hybrid, dva elektromotory, čtyřkolka, benziňák 1,6 litru, celkový výkon 360 koní, krouťák 520 Nm a dojezd v elektrickém režimu až 47 kilometrů. Cena? Od 1 775 000 Kč, lepší specifikace od 1 875 000 Kč.

Foto: DS Automobiles

Z legislativních důvodů nakonec není možné, aby měla DS 9 blinkry na vrcholu zadního skla. Lampičky tak slouží pouze jako obrysovky

Nutno dodat, že se v ceníku nachází i řada příplatků, takže uvedené částky nemusí být (a obvykle nejsou) konečné. Zároveň platí, že se vůz nabízí výhradně s osmistupňovým automatem Aisin a automaticky k němu dostáváte bezplatný servis (včetně práce i spotřebních dílů) na pět let/100 000 kilometrů.

Luxusní sedan DS 9 je bezesporu ozdobou cest, avšak v našich končinách půjde spíše o raritu. Historicky jsme jako národ zatíženi v rámci prémiového segmentu spíše na vozy německé produkce (resp. české), což se nakonec odráží prakticky ve všech automobilových třídách. Nová devítka může být rovněž alternativou pro všechny, kteří už jsou přesyceni konvencí anebo vozy typu SUV.

Upravená platforma, akustická skla a další vymoženosti však slibují vytříbené jízdní vlastnosti, komfort hodný pařížského produktu a duchovní návaznost na kdysi revoluční DS 19. Takže uvidíme, test DS 9 bychom vám měli přinést už brzy a ten zajisté prozradí víc.

Související témata:
Načítám