Hlavní obsah

DS 9 – Francouzská cesta, jak dělat auta jinak

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

Duchovní nástupce legendárního Citroënu DS je tady. Jak si sedan DS 9 vedl v prvním českém testu?

Dlouho očekávaná novinka na poli reprezentativních limuzín konečně doplula z Číny až do našich vod, odbyla si formální tuzemskou premiéru a dostala se nám do rukou. Tedy jako první redakce v Česku jsme otestovali francouzský sedan DS 9 – duchovního nástupce legendární „la déesse“ bohyně DS 19.

Článek

Svoji českou premiéru si sedan DS 9 odbyl teprve nedávno, ostatně byli jsme u toho a přinesli vám čerstvé vizuální dojmy. Vůz designovaný v podobném jazyce jako DS 7 Crossback působil na první pohled unifikovaně a až na pár konstrukčních prvků byste si řekli, že půjde jen o další limuzínu do party.

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

DS 9 se vyrábí pouze v Číně

Jenže až hloubkové testování realizované na německých dálnicích a českých i rakouských okreskách odhalilo přednosti francouzského šviháka, který se vyrábí výhradně v Číně.

A tím vlastně začneme, kvalitou zpracování a slícováním. Inu jestli čekáte nějaký výčet drobných chybiček či nedokonalostí, zklameme vás. To, že se něco produkuje v Číně, není automaticky známkou toho, že půjde o fušeřinu. Jak si zadáte a zaplatíte, tak bude vyrobeno…

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

Karosářské zpracování odpovídá zaměření a třídě vozu. Fušeřinu nečekejte

Auto je zpracované přesně, lícuje, nevrže, nic se nikde netřepe. Zkrátka splňuje to, co od moderního vozu prémiového zaměření očekáváte.

Designově v autě jistě spatříte zmíněné SUV DS 7 Crossback, které se odráží především v přídi, masce, ve vertikálním denním svícení a v adaptivních diodových světlometech. Boční výsuvné kliky zase znáte z DS 3 Crossback a zadní lampy jsou prostě navrženy v současném DS stylu. Tak kde je to překvapení?

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

Rovněž zadní lampy dávají jasně najevo, že auto patří do rodiny DS Automobiles

Možná až druhý, čtvrtý, pátý nebo šestý pohled ukáže odkaz na francouzskou historii ve formě šavle umístěné uprostřed kapoty, čímž se zároveň připomíná, že kapoty automobilů byly v minulosti dělené. Také střecha není zcela rovná, nýbrž tvarovaná, což hledejte též v zadní linii svážející se ke kufrovým dveřím.

Po stranách vzadu nadchnou poziční lampičky oranžové barvy odkazující na legendární DS 19, zatímco milovníkům světélkování vytvoří zajímavý úkaz podlouhlé třetí brzdové světlo zastavěné pod zadním vyhřívaným sklem. Když otevřete víko kufru, koukne na vás poměrně mělký, ale dlouhý zavazadelník o objemu 510 litrů.

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

Mělký kufr nabídne objem 510 litrů

CTRL + C a CTRL + V

Ladným usednutím dovnitř a krátkodobým sžitím s vozem přijedete na to, že ovládací prvky a rozložení interiéru sice nabraly silnou inspiraci právě u DS 7 Crossback, nicméně pocitově i uživatelsky nejde o totéž.

Auto stojí na prodloužené platformě EMP2, jako řidič sedíte celkově níže, možná až trochu utopeně. Taktéž pozice nohou vůči pedálům je jiná a paradoxně máte nad hlavou více prostoru než v klasické SUV „sedmičce“. Jde sice o na pohled neviditelné nuance, nicméně v konečném zhodnocení vnímané jako podstatné.

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

Rozložení interiéru připomíná DS 7 Crossback

Vzadu jde o nový zážitek, hlavně díky velkým dveřím disponujícím širokým prosklením. Jen pozor, druhá řada je určená pro osoby menšího až středního vzrůstu, jestliže měříte ke dvěma metrům, vždy se hrňte dopředu nebo za volant.

Testovaná specifikace Performance Line využívá v rámci čalounění Alcantaru, a to v takové míře, že ji najdete takřka všude. „Tak to bych čistit nechtěl,“ pronesl s nadsázkou při pohledu do kabiny kolega Jirásek – specialista na autoumývárenství. Totiž onen umělý semiš je skutečně materiál pěkný, příjemný, honosný, odolný, ale v rámci údržby vyžaduje určitou péči. Zkrátka když luxujete auto, neberete jenom koberce či sedačky, ale i spoustu dalších částí.

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

Varianta Performance Line kypí Alcantarou. Najdete ji takřka všude

Celkově shrnuto (interiér, exteriér) považujeme za dobrou zprávu, že DS 9 není jen CTRL + C a CTRL + V DS 7 Crossback v karoserii sedan.

Elegán s odstupem

Za přidanou hodnotu, a to nejen v začátcích prodejů, považujeme samotnou výjimečnost značky. Přece jen na stroj od DS Automobiles nenarazíte každý den, obzvláště ne na DS 9. Je to ten typ auta, který budí pozornost, zvědavost, ale zároveň (obvykle) neláká davy, které by se k vám hrnuly s otázkami typu: co to je, kolik to stojí a jak rychle to jede? Zeptat se přijde většinou fanoušek značky nebo někdo, komu vůz vizuálně silněji imponuje.

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

Srdcem testovaného vozu je benzinová šestnáctistovka s výkonem 225 koní

Přestože sedan působí elegantně, neopomíná ani výkonnostní stránku věci nebo jízdní vyžití. Tedy ne že by zastavěná čistokrevná benzinová přeplňovaná šestnáctistovka naladěná na 225 koní mohla silou konkurovat německým šestiválcům, ovšem její sladění s osmirychlostní automatickou převodovkou vytvoří doslova až mechanickou harmonii.

Ladící inženýrství se projeví též při cestování po dálnici ve stoupáních, kdy je skutečně místy cítit, že se motor v naloženém autě s aktuální hmotností převyšující 1 800 kg začíná zadýchávat, nicméně to přispěchá na pomoc převodovka a podřadí dolů o jeden či dva kvalty, čímž onen handicap částečně vykompenzuje.

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

Velká kouzla tu předvádí rovněž odladěná automatická převodovka Aisin

Svoji roli hraje zajisté aerodynamika, kdy současná vlajková loď DS Automobiles umí plout krajinou s elegancí francouzských šermířů. Pokud v autech všeobecně vidíte víc než jen dopravní prostředky, pak při jízdě vznikající emoce zajisté oceníte.

Samotná benzinová jednotka (nabízí se ještě plug-in hybridy) totiž dává vozu tu správnou osobnost, dravost, hravost. V kombinaci s nezávislým zavěšením obou náprav dokáže reprezentativní sedan předvést úctyhodnou agilitu také v zatáčkách. Nepere se s vámi, nezatáčí z tvrdého donucení elektronické stabilizace, neprotestujte při ostřejších manévrech.

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

DS 9 můžete mít s čistě benzinovým nebo plug-in hybridním pohonem. Diesely chybí

Tak či onak však nejen nám v nabídce nudnější diesel chybí, stejně tak si umíme představit vrcholovou turbovanou čtyřválcovou motorizaci s objemem minimálně dvou litrů. Těžký šestiválec by tu neměl moc smysl, pokud byste tedy nechtěli jezdit jen rovně.

Tažení na Germánii

Komu je tedy DS 9 určena? Vozidlo cílí do segmentu, kde vládne Škoda Superb stíhaná Mercedesem-Benz třídy E a bavorákem řady 5. Silná německá konkurence prodejní čísla „devítky“ nepustí do závratných výšin, s čímž nepočítá ani české zastoupení, plánující u nás udat nižší desítky kusů.

Foto: Veronika Majerčíková Špundová

DS 9 zřejmě nezaplaví české silnice, pravděpodobně půjde o vzácnější motoristické úkazy

Čím tedy mohou Francouzi zaujmout? Tak minimálně neotřelým designem, distingovanou značkou, prémiovými materiály uvnitř, bezplatným servisem včetně spotřebních dílů na 5 let/100 000 km a také cenou. Když nepočítáme tu „od“, tak za 1,5–1,6 milionu korun jste schopni mít vůz ve výbavě zahrnující klidně noční vidění, zvučné hi-fi a řadu dalších moderních fíčur. Byť místy nepůjde o tak propracované gadgety, jaké nabízí třeba „mergl“ nebo „bavor“.

Stroje od DS Automobiles byly, jsou a patrně vždy budou reprezentativním příkladem cesty, jak dělat auta jinak, po svém a vlastně vůbec ne špatně. Vozy ovšem nesednou každému a ani pro masy nejsou určené, cílí zejména (mimo firem) na individualisty nebo osoby, kterým kultura francouzského automobilismu minimálně není cizí.

Technické údaje
ModelDS 9 Performance Line 1.6 PureTech 225
Motor přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon165 kW (225 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 1 900 ot./min.
Pohonpředních kol
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Maximální rychlost236 km/h
Zrychlení 0-100 km/h8,1 s
Průměrná spotřeba6,9–7,0 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže60 l
Provozní hmotnost1 615 kg
Rozměry (d x š x v)4 934 x 1 932 x 1 460 mm
Rozvor2 895 mm
Objem zavazadlového prostoru510 l
Základní cena1 325 000 Kč
Načítám