Článek
Tak moment, tohle auto už tu bylo, na něj si vzpomínám! Proč je tu zase?
Na DS 7 se nedá zapomenout, že? Baví mě, jak na něj lidé obdivně zírají, ale vůbec netuší, o co jde. Ale zpět k původní otázce – je tu znovu, protože dostalo novou plug-in hybridní pohonnou jednotku.
Ajééé, další složitá technika…
K DS 7 to sedí, je to vlajková loď prémiové značky, takže je logicky plná sofistikované techniky – aktivní podvozek řízený kamerovým systémem, systém nočního vidění, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, automatický parkovací asistent, čtení značek, adaptivní LED světlomety, sledování pozornosti řidiče, online infotainment s bezdrátovým dobíjením…
Zadrž, zadrž! To je fakt, jako když popisuješ kosmickou loď. Řekni mi ještě něco o tom pohonu.
Rád, je to vážně zajímavé. Turbobenzinová jednotka o objemu 1,6 litru a výkonu 200 koní je totiž doplněná hned dvěma elektromotory. Jeden (110 koní a 337 Nm) je spojený s benzinovým motorem a přes osmistupňovou automatickou převodovku pohání přední kola, ten druhý (112 koní a 166 Nm) je na zadní nápravě a stará se o pohon všech čtyř kol, pokud je třeba (silná akcelerace nebo snížené podmínky trakce).
Elektromotory napájí baterie chytře uložená pod podlahou, takže nijak neomezuje vnitřní prostor pro posádku ani objem kufru. Má kapacitu 13,2 kWh, což stačí na čistě elektrický dojezd až 58 km do rychlosti 135 km/h. Plné nabití baterie z wallboxu o výkonu 7,4 kW pak trvá méně než dvě hodiny (případně lze dobíjet motorem za jízdy, což však není moc chytré využití paliva).
Jak to funguje na silnici?
Skvěle! Při jízdě na elektřinu je DS7 dostatečně živé, hbité a samozřejmě také naprosto tiché, což se k prémiovému charakteru hodí. Najezdit na elektřinu po městě přes 50 kilometrů není s trochou šikovnosti nijak nedosažitelné (voličem převodovky přepínáte mezi dvěma režimy rekuperace energie: splýváním a vyšší úrovní regenerativního brzdění).
A co když elektřina dojde?
Pak se téměř neslyšně připojí benzinový motor a auto plynule přejde do hybridního režimu. Poskakování v zácpě a odpíchnutí od semaforů má v režii elektromotor, také při jízdě po okreskách máte často spalovací motor zhasnutý, po zbytek času si benzinová šestnáctistovka jen tiše ševelí a osmistupňový automat šikovně maskuje všechna přeřazení. Ve finále tak i bez nabíjení ze zásuvky trávíte v elektrickém režimu zhruba 30-40 % jízdního času, což odpovídá průměrné spotřebě pod 6 l/100 km. Pravidelným nabíjením však toto číslo srazíte až k absolutní nule.
Pro spořílky ideál. Jenže já se nerad loudám na spotřebu…
Zpomalovat vůbec nemusíte! Hybridní ústrojí DS7 totiž nabízí kombinovaný výkon 300 koní a 520 Nm, a když auto přepnete do sportovního režimu a přišlápnete plyn k podlaze, skutečně je pocítíte. Papírové zrychlení na stovku trvá velmi svižných 5,9 sekundy (elektřina navíc sympaticky zrychluje reakci na plyn) a maximálně pojedete až 235 km/h, takže všechna předjíždění, připojování do rychlejšího pruhu a dálniční přelety zvládnete naprosto hravě. Ale na žádné větší sportování to není…
300 koní není na sportování? Jak je to možné?
Celé auto je totiž místo silniční atletiky naladěné na uklidňující pohodu: hovíte si v měkkých křesílkách (zadní sedadla mají navíc polohovatelná opěradla), řízení je pomalé a lehoučké (s naprosto skvělým poloměrem zatáčení, chválíme!), řazení hladké a podvozek… Tak ten je přímo boží! Kamera nepřetržitě čte topografii silnice, a tlumiče tak přesně ví, kdy se mají plavně zhoupnout pro vyšší pohodlí a kdy přituhnout pro větší stabilitu. Funguje to vážně brilantně, a DS 7 tak patří k tomu nejpohodlnějšímu, co si můžete za tyhle peníze koupit. Za volantem prostě vládne pohoda a celé auto vám našeptává: „Kam se ženeš? Klidně zpomal a vychutnávej.“
A je co vychutnávat?
To si pište! Celá kabina je přehlídkou francouzské avantgardy ve své vrcholné formě – design je propracovaný do nejmenšího detailu a naprosto odlišný od všeho, co jste jinde viděli. Kůže Claudia je krásná na pohled a jemná na dotyk, hi-fi Focal hraje krystalicky čistě, digitální přístrojový štít (doplněný head-up displejem) je přehledný a 12“ infotainment intuitivní a s krásnou grafikou, všude je dost místa a kabinu prosvětluje i velké panoramatické okno. Celkově vzato je kabina DS 7 velmi příjemným místem k životu.
To zní až moc dobře! Čekám, kdy přijdeš s nějakými negativy…
Pár maličkostí by se našlo. Kromě pár ergonomických kompromisů (tlačítka stahování oken na středovém tunelu a startovací tlačítko na vrcholku palubky pod hodinami jsou jasnými ústupky designu), na které si jistě brzy zvyknete, kabinu trochu kazí laciné plasty v dolní polovině a páčky pod volantem a pár tlačítek z lacinějších Citroënů, také přístrojový displej i infotainment by potřebovaly trochu zrychlit reakce… to vše trochu narušuje prémiový dojem.
Ale všechno ostatní je na úrovni německé konkurence, a technika ji v některých oblastech dokonce překonává. Značka DS vám k tomu navíc ještě přihodí servisní smlouvu FreeDrive na 5 let /100 tis. km, která zahrnuje prodlouženou záruku, záruční díly, pravidelné prohlídky, práci servisu a také spotřební díly jako např. brzdové destičky či stírátka. To se vyplatí, ne?
Počkej, ale kolik to teda koštuje?
Ceny plug-in hybridního DS 7 Crossback E-Tense začínají na částce 1 395 000 Kč, prakticky v plné palbě vyjde na skoro 1,8 milionu korun. To je samozřejmě spousta peněz, ale s ohledem na pokrokovou techniku, dostupnou výbavu a servis v ceně jde ve srovnání s konkurencí vlastně o velmi rozumnou částku. Pokud se vám DS 7 líbí a nepotřebujete hybrid, můžete ho mít s dieselovým motorem za částku pod 900 tisíc, takže si jistě vyberete. DS 7 Crossback je ale rozhodně výjimečné auto, se kterým se budete výjimečně cítit. A to je v této třídě k nezaplacení.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 3 000 ot./min. |
Elektromotor | vpředu 110 k a 337 Nm, vzadu 112 k a 166 Nm |
Celkový výkon hybridního ústrojí | 300 koní a 520 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 825 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 5,9 s |
Maximální rychlost | 235 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 1,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kapacita baterie | 13,2 kWh |
Elektrický dojezd | až 58 km |
Kola a pneumatiky | 235/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 573/1 906/1 625 mm |
Rozvor | 2 738 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 555 l |