Článek
Nevím, jak to máte vy, ale můj lék na všechny blbé nálady a depky je prostý – sednout do auta a jet. Je jedno kam. Prostě si vyberu směr, pustím si dobrou hudbu a myšlenky pošlu na špacír. Krásně to čistí hlavu. A vůbec nemusím jet rychle, stačí mi, když se silnice kroutí a auto ode mě nic moc nechce a moc se nevnucuje. A přesně tak DS 7 Crossback taky fungoval. Jenže postupně na sebe začal přitahovat pozornost…
Přišlo to hrozně nenápadně a podprahově, ale s každým dalším ujetým kilometrem jsem si začínal uvědomovat, že se tady děje něco podezřelého – DS 7 byl totiž neuvěřitelně pohodlný. Na hlavních tazích s dobrým asfaltem mě to ani nepřekvapilo, ale on bravurně zvládal i hodně rozbité úseky. Soustředil jsem se na to stále víc a jen žasl. Na některých hrbolech tančil po špičkách, na jiných se jen ladně zhoupl – jako by telepaticky věděl, co na něj líný silničář přichystal za léčku.
A v podstatě to tak skutečně je. Kamera za čelním sklem skenuje topografii povrchu a upravuje chování tlumičů na jednotlivých kolech ještě předtím, než na hrbol skutečně najedete. Započítává do toho také jízdní údaje (rychlost, natočení volantu, brzdy atd.), takže dokáže vycítit, kdy jedete svižně a je lepší podvozek přitvrdit, nebo kdy si jen plujete a může se zhoupnout. A můžu vám říct, že to funguje vážně zázračně! První DS a jeho následovatelé na hydropneumatických podvozcích se houpaly jako bárky na moři, podvozek DS 7 má oproti nim svůj dynamický repertoár daleko širší a ucelenější.
Tahle technologie samozřejmě není žádná novinka, ale dosud ji mohla mít jen ta nejdražší auta (Mercedes S a S-Coupé, Audi A8) – to by vám mělo naznačit, jak moc se Citroën snažil, aby jeho nejnovější vlajková loď pod značkou DS byla propracovaná. Kromě aktivního podvozku tu slaví premiéru u značky také systém nočního vidění s detekcí chodců a zvířat (až na 100 metrů) doplněný aktivními LED světly, novinkou je také sledování aktivity řidiče prostřednictvím infračervené kamery, které neunikne vaše vzrůstající únava a klesající koncentrace ani v noci.
Samozřejmě tu nesmí chybět ani tradiční jízdní asistenty v podobě nouzového brzdění, adaptivního tempomatu spojeného s vedením auta v pruhu nebo parkovacího asistentu. DS 7 se vám bude snažit řízení zjednodušit a zpříjemnit, jak jen to půjde. Motor – v našem případě 180koňový turbodiesel 2,0 BlueHDi – má dostatečně silný zátah (400 Nm) bez dlouhého čekání, k čemuž přispívá i obratně a hladce řadicí nový osmistupňový automat. Pravda, dovedl bych si představit o chlup lepší odhlučnění a převodovka občas mírně zaváhá, ale nic z toho nepůsobí zrovna otravně nebo rušivě.
Zvlášť, když si můžete pustit hudbu z vynikajícího hi-fi Focal – 14 reproduktorů a 515 Wattů výkonu dokáže zprostředkovat krásně čistý zvuk, který je na cestách ideální. Uprostřed palubky je gigantický 12palcový dotykový displej infotainmentu, jenž sdružuje všechny důležité funkce, před řidičem pak stejně gigantický 12palcový displej přístrojového panelu (s konfigurovatelným zobrazením). Všude kolem jsou kvalitní materiály, slícování je perfektní a svrchu palubní desky na vás zírají elegantní palubní hodiny, bez kterých by se žádné luxusní auto neobešlo.
Hovíte si v pohodlné sedačce (na výběr je řada luxusních čalounění, které najdete i na palubní desce a středové konzoli), necháte si masírovat a vyhřívat záda, užíváte si nádherně propracovaný interiér, občas zatočíte volantem nebo šlápnete na nějaký pedál a užíváte si neuvěřitelnou pohodu na palubě. Pak se najednou přistihnete, že si vybíráte záměrně delší cestu, a když zaparkujete před domem, nechce se vám ani vystupovat. Lepší důkaz kvality a síly charakteru auta snad ani neexistuje.
O schopnostech DS 7 Crossback tak není pochyb. Klíčová otázka je, jestli byste za něj chtěli dát přes milion korun, za které byste mohli mít skutečně prémiovou značku, která nebude mít páčky pod volantem z laciných Citroënů. DS 7 maskuje svůj původ bravurně, ale na tu pravou špičku segmentu přece jen kvalitativně ještě nemá. Svezení však umí nabídnout opravdu výborné.
Testovaný DS 7 Crossback 2,0 BlueHDi EAT8 Performance Line měl základní cenovku 1 015 000 Kč a podle všeho bude ideální volbou. Ušetřit můžete s novým dieselem 1,5 BlueHDi (895 tisíc s manuálem a 945 tisíc s automatem), ale jeho 130 koní by mohlo působit podměrečně. Další variantou je benzinový 1,6 PureTech s automatem a 180 (965 tisíc), resp. 225 koni (1,015 milionu), které budou sice řehtat radostněji, jenže je nejspíš nebudete chtít živit. Všechny verze jsou nicméně dostupné pouze s pohonem předních kol.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | čtyřválec, turbodiesel, uložený napříč |
Zdvihový objem | 1 997 cm3 |
Výkon | 130 kW (180 k) při 3 750 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 2 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 610 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 9,9 s |
Maximální rychlost | 218 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 62 l |
Kola a pneumatiky | 235/50 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 573/1 906/1 625 mm |
Rozvor | 2 738 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 555 l |