Článek
S délkou 440 centimetrů, šířkou 183 centimetrů, výškou 147 centimetrů a odlehčenými aerodynamickými koly o velikosti až 20 palců jde o poměrně vyzývavý vůz, vzhledově sjednocený s ostatními modely značky. Vpředu zaujme dlouhá kapota a svěží světelný podpis, doplněný o hlavní diodové světlomety s technologií Matrix.
Lampy s dosahem až 300 metrů se přizpůsobují podmínkám provozu, úhlu natočení volantu, rychlosti i klimatickým podmínkám. Jejich software obsahuje pět přednastavených režimů, a to město, krajina, dálnice, nepříznivé počasí a mlha. Jako každé matrixy umí i tyto svítit trvale v dálkovém režimu, bez oslňování ostatních šoférů.
Propracované boky hostí zapuštěné kliky dveří podobně jako u DS 3 Crossback nebo DS 9 a korelují se svážející se střechou i zadními svalnatými blatníky. Pohlédněte na zadní sloupek se vsazeným logem DS, opět jde o prémiovou symboliku, jakou najdete rovněž u BMW X2.
Francouzská avantgarda přijíždí ve třech verzích, a to DS 4, DS 4 Cross a DS 4 Performance Line. Zejména soft-roadový Cross sází na vzhled SUV, střešní nosiče, výrazné ráfky a na volitelnou technologii trakčního systému s režimy pro sníh, písek nebo bláto. Dynamičtější Performance Line zase zaujme exkluzivním interiérem a černými doplňky zvenčí i zevnitř.
Digitalizace snoubená s ruční prací
Interiér frčí na vlně digitalizace, ergonomie a integrace. Vnitřní dvoubarevné ovladače jsou seskupeny do tří zón, střední výdechy ventilace zapuštěny do palubní desky a ovladače oken zarovnané s t. Řízení multimédií zajišťuje dotykový pětipalcový displej propojený s technikou pokročilé hlasové a gestikulační asistence nazvané Iris. Samotný infosystém pak zaujme širokou 10palcovou středovou obrazovkou. Aktuálnost dat řeší on-line připojení a periodická cloudová aktualizace.
Řidiči ocení moderní head-up displej disponující rozšířenou realitou, zobrazující jízdní údaje, data od asistentů, z navigace, varování nebo název právě přehrávané skladby či jméno volajícího.
Inovovaná koncepce dvoubarevného interiéru ladí s materiály jako je kůže, Alcantara, kovaná uhlíková ocel nebo dřevo. Zvláštní pozornost byla prý věnovaná sedadlům, nabízejícím odvětrávání, případně masážní funkci. Jejich celistvá koncepce našla inspiraci ve zvířecích ulitách, přičemž výrobce ještě láká na obalení sedáků pěnou s vysokou hustotou. Jak bývá u DS zvykem, všude kolem najdete všemožné dekorativní prvky.
Velký kus práce odvedli francouzští čalouníci, což reflektují například skryté nebo neviditelně ukončené švy. Podíl ručního přičinění doplňují dekory z hnědého jasanového dřeva nebo ručně šitý kožený potah volantu.
Harmonii navozuje nastavitelné nepřímé vnitřní osvětlení, akustická boční skla nebo prémiový audiosystém Focal Electra se 14 reproduktory a výkonem 690 W. Jako bonus lze vnímat vestavěnou vzduchovou filtraci s kontrolou kvality (zobrazení na centrálním displeji), schopnou zachytit i velice malé částice.
Benzin, diesel i hybrid
Model stojí na platformě EMP2, která oproti minulé verzi disponuje až 70 % nových dílů a díky kompozitním materiálům či technologickým postupům také nižší hmotností. V praxi to znamená možnost zástavby vrcholové plug-in hybridní soustavy s celkovým výkonem 225 koní, osmirychlostním automatem a dojezdem čistě na elektřinu více než 50 kilometrů (dle WLTP). Vzhledem k inovacím nabídne kufr objem 430 litrů a elektricky ovládané víko.
Plug-in hybrid | |
---|---|
Čtyřválcový motor | 180 koní |
Elektromotor | 110 koní |
Celkem | 225 koní |
Převodovka | osmirychlostní, automatická |
Dojezd na elektřinu | více než 50 km |
Příznivci tradičních motorizací se dočkají čistě benzinových jednotek o výkonu 130, 180 a 225 koní, zatímco milovníci nafty se budou muset spokojit pouze se 130 koňmi. Na manuál zapomeňte, k dispozici je výhradně osmirychlostní automat.
Životní prostředí v popředí
Z hlediska bezpečnostních systémů se bavíme o vylepšeném asistovaném řízení druhé úrovně, které zvládá lepší držení vozu v jízdních pruzích, poskakování v kolonách, samočinné brzdění do zatáček nebo nastavení rychlosti tempomatu dle dopravního značení. Volant má navíc senzor úchopu, takže hlídá, zdali se věnujete řízení, aniž by vyžadoval neustálé impulzy. Přepracováním prošla také technologie hlídání mrtvého úhlu – ta nově čerpá data ze čtyř senzorů.
Pamatujete si aktivní odpružení hlídané kamerou, debutující u DS 7 Crossback? Nyní se tento prvek nastavující tuhost tlumičů podle stavu silnice objevuje také u DS 4. Řidiči nebudou ochuzeni rovněž o noční vidění, realizované za pomoci infračervené termokamery. A pokud dojde na parkování, jistě uvítáte čtyři kamery řešící 360stupňový rozhled.
DS 4 dopředu počítá s dalším opatřením v rámci ochrany životního prostředí, kdy se možná v budoucnu budou započítávat i emise vyprodukované během výroby. Podle automobilky je model z 95 % zhotoven z opakovaně použitelných materiálů a z 85 % z recyklovaných dílů. Zhruba 30 % hmotnosti vozu tvoří obnovitelné nebo recyklované materiály, rozdělené mezi kovy a polymery – ty mimochodem slouží jako tlumiče hluku pod podvozkem. Asi 20 % běžně neviditelných částí palubní desky vzešlo z konopí.
Ve standardní nabídce najdete sedm odstínů laku, a to zlatý, šedý, perlový, světle šedý, sametově červený, bílý a černý. Auto se postupně dostane do vybraných dealerství v Evropě, Asii, Jižní Americe a Africe. Pro zájemce bude připraven taky inovativní konfigurátor, řešený pomocí brýlí pro virtuální realitu. Tato možnost už je dostupná v pražském DS Store.
Samotný prodej započne ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021, u nás se automobily objeví někdy v listopadu. Ceny (vůz bude finančně mezi DS 3 a DS 7 Crossback, takže základ odhadujeme na 700-800 tisíc korun) a další informace zatím nebyly zveřejněny, ovšem jakmile budou dostupné, budeme vás informovat.