Hlavní obsah

DS 3 Crossback E-Tense – Bzučivá avantgarda

Foto: Tomáš Kopečný

Jak moc ovlivňují nízké teploty reálné dojezdy u elektrických aut? Vyzkoušeli jsme to za volantem avantgardní DS 3 Crossback E-Tense

Automobily z francouzských dílen DS jsou samy o sobě výjimečnými stroji. Podobně jako japonské lexusy lákají specifickou klientelu na něco, co nenajdete na každém rohu. Jenže co když do kompaktního SUV s luxusní výbavou zastavíte čistě elektrický pohon? Jak se takový elektromobil chová během chladných podzimních měsíců, jsme zjišťovali za volantem DS 3 Crossback E-Tense.

Článek

V naší krásné české zemi se na elektrická auta dívá stále skrze prsty. Jistě na tom nese svůj podíl viny finanční náročnost i určité nucení do elektromobility, a to zásluhou emisních pokut, které mimo jiné zabily (a ještě zabijí) mnoho cenově dostupných běžných aut.

Foto: Tomáš Kopečný

Elektromobily to v Česku nemají lehké, nicméně v budoucnu by se situace měla změnit k lepšímu

Někteří tvrdí, že jde o slepou uličku a dopravě bude dominovat vodík, my doufáme, že lidé budou mít stále svobodně na výběr mezi klasickými spalovacími motory (byť nejspíš lehce elektrifikovanými) a alternativními pohony.

Do jakého prostředí se elektřina hodí a jaká místa s elektromobilem naopak raději vynechat? To a mnohem více jsme objevovali s kompaktním SUV DS 3 Crossback E-Tense během podzimních kilometrů.

Abychom vás seznámili blíže, testované SUV spadá pod křídla skupiny PSA, nabídne elektromotor o výkonu 100 kW (260 Nm) a akumulátory s kapacitou 50 kWh (reálně využitelných 45 kWh). Homologovaný dojezd pak dle protokolu WLTP činí 320 kilometrů na jedno nabití. Auto se nám poprvé dostalo do rukou koncem srpna, kdy ještě teploměry ukazovaly příjemné hodnoty.

Foto: Tomáš Kopečný

V létě není problém ujet s elektromobilem DS 3 Crossback E-Tense v plném pohodlí a bez loudání 280 kilometrů na jedno nabití

Během pozdně-letního testování přibylo na tachometru povedeného digitálního přístrojového štítu pár set kilometrů navíc a reálný dojezd v kombinovaných podmínkách (město, okresky, dálnice) vyšel bez loudání, použití ekonomických jízdních profilů nebo omezení jiného komfortu na 280 kilometrů. Prvotní obavy, aby stylové auto nedopadlo jako MINI SE (kombinovaný dojezd cca 160 km), se díky průměrné spotřebě 16 kWh na sto nakonec ukázaly jako liché.

Zkoušky v chladnějším období nám ale odhalily rozdíly vůči letnímu provozu a ukázaly, do jaké míry ovlivňuje spotřebu chladné období, topení a zimní obutí.

Foto: Tomáš Kopečný

Chladné období však elektrická auta všeobecně trápí a my zjišťovali, jak moc

Strach z dálnic mírní nabíječky

Začneme tou nejhorší kombinací, a to teplotami kolem nuly, dálnicí a rychlostmi okolo 130 kilometrů za hodinu. Na tyto podmínky nejsou běžné elektromobily úplně optimální a nehospodárná jízda spolu s aktivními komfortními spotřebiči (výhřev sedadel apod.) může elektrický apetit bzučící „déesky“ přešvihnout přes hodnotu 27 kWh na sto. To v praxi znamená průměrný reálný dojezd zhruba 160 kilometrů (i méně).

Podstatnou negativní roli zde též hraje valivý odpor zimních pneumatik a aktivní topení s příkonem 5 kW. DS sice má tepelné čerpadlo, nicméně klimatický komfort (22 až 24 stupňů) si zkrátka řekne o svůj díl energie. Na dálnicích proto radíme držet rychlost spíše do 110 kilometrů za hodinu, což rapidně pomůže k nárůstu operačního rozsahu na jedno nabití (ke 180 km).

Foto: Tomáš Kopečný

Na podzim a v zimě na dálnicích radíme zvolit spíše defenzivní styl jízdy a rychlost držet do 110 km/h

Nechcete-li dělat kompromisy, není vše ztraceno, počty dobíjecích stanic rostou rychle jako falešné profily na sociálních sítích v předvolebním období. Nám se poměrně solidně osvědčily nabíječky od ČEZu, protože jich po republice najdete hodně a nejsou umístěny jen ve městech, ale i na strategických místech, například u dálnic (benzinky, občerstvení aj.). Jejich obsluha je navíc díky přehledné aplikaci velmi snadná.

Cesty okresního myslitele

Na okresních silnicích, kde se rychlost provozu pohybuje kolem devadesátky až stovky, se už bzučícím vozítkům daří lépe. Stoupá totiž podíl rekuperace (v případě DS silově dvouúrovňové), převýšení a úseků s omezenou rychlostí (např. obce). Jde tedy z hlediska spotřeby o podstatné herní pole, kde roli lídra přebírá předvídavost. Ostatně test plynové Scaly realizovaný nedávno nám ekonomickou sílu důmyslnosti potvrdil.

Foto: Tomáš Kopečný

Pokud nechcete šťavit výkonné topení, určitě přijdou vhod vyhřívaná sedadla. Hodil by se rovněž vyhřívaný volant, ale ten není k dispozici

Budete se divit, ale právě okresní trasy patří během dne k těm nejméně stresujícím. Zatímco na dálnici ubíhá život monotónní stotřicítkou, v zalidněných městech se bavíme o mnohdy chaotickém mumraji plném aut, chodců a dalších vnějších vlivů.

Buďte tedy uvolnění, což doporučují i dopravní psychologové. DS 3 Crossback v tomto případě nahrazuje útulný pařížský pokojíček působící uklidňujícím dojmem a nabízející příjemnou vůni prémiových materiálů uvnitř.

Foto: Tomáš Kopečný

Věděli jste, že nejvyšší riziko dopravních nehod číhá právě v zastavěných oblastech? Města jsou extrémně náročná na pozornost

Defenzivní styl řízení spolu s důvtipem pak ustálí cestovní spotřebu na cirka 21 kWh na sto, což zajistí průměrný podzimní dojezd při využití okresních cest lehce přes 210 kilometrů. Opět mluvíme o jízdě při teplotách od nuly do čtyř stupňů Celsia a v plném komfortu – tedy s aktivním topením nastaveným na 22 až 24 stupňů, vyhříváním sedadel a s normálním jízdním profilem. Stačí ovšem, aby venkovní teploty stouply k osmi až deseti stupňům a jste rázem na spotřebě kolem 18 kWh na sto a dojezdu s plnými baterkami cirka 250 kilometrů.

Ahoj město

A konečně největší efektivitu nabídne elektropohon ve městě. Na krátké přesuny a cukance jde především v chladném období o tu nejlepší volbu – zkuste si během čtyřkilometrové jízdy prohřát dieselový motor, bez dodatečného výhřevu (předehřevu) nemáte moc šanci. Rovněž se zde tolik neprojevují ztráty způsobené zimou a značně stoupají procenta narekuperované energie, tudíž klesá spotřeba proudu.

Foto: Tomáš Kopečný

Elektromobily ve městech disponují největší efektivitou

Sama skupina PSA se netají tím, že klimatické podmínky ovlivňují elektrické dojezdy, nicméně v podzimním období se dá stále ujet okolo 300 ryze městských kilometrů, ovšem tato hodnota může spadnout i na 250 kilometrů, pokud rtuť teploměru klesne k minus deseti. Musíme však dodat, že souboje s chladem a jeho negativními vlivy vedou prakticky všechny elektromobily.

Na druhou stranu bzučící auta velmi rychle topí a DS 3 Crossback E-Tense navíc nabídne vyhřívaná přední sedadla. Pokud se zamýšlíte nad zimou a výsuvnými klikami, máme dobrou zprávu – nezamrzají. Tuto skutečnost jsme důkladně ověřovali vloni.

Foto: Tomáš Kopečný

Na rychlonabíječkách nemusíte viset hodiny. Stačí i necelá desetiminutová zastávka cestou z práce a dobijete na dalších 30 kilometrů jízdy

Kamarád s výhodami

Každý další kilometr ujetý v avantgardou prošpikovaném SUV nás utvrzuje v tom, že rozhodně nejde o masovou záležitost (obdobně na tom jsou i zmíněné lexusy). Ve srovnání s elektrickou konkurencí, kterou v segmentu B tvoří Hyundai Kona Electric nebo Peugeot e-2008, se tu sice dostáváme na vyšší základní cenu, ovšem získáváme zajímavé bonusy navíc.

Foto: Tomáš Kopečný

DS 3 Crossback E-Tense je v základu dražší než konkurenti, ale také nabídne zajímavé možnosti/služby

Prvně mluvíme o prémiové značce, takže i o podstatně luxusnějších použitých materiálech. Také možnosti výbavy jsou širší – u DS si lze dopřát například perfektní diodové lampy s Matrix technologií. S pořízením auta rovněž získáte záruku/bezplatný servis na pět let nebo 60 000 kilometrů, a to včetně výměny opotřebovaných dílů (v podstatě hradíte jen obutí a kapalinu do ostřikovačů, zbytek jde za automobilkou). Jestliže raději telefonujete, k dispozici je non stop asistenční linka, kde lze vyřešit i vyzvednutí nebo vrácení vozu na určené místo, např. kvůli servisu.

Abychom to shrnuli – běžné elektrické vozy stále nejsou bez kompromisů, ovšem za pár let ušly pořádný kus cesty. Zima už pro ně není tolik zničující jako dřív, ačkoli jim chladné dálniční tempo dává mnohdy zabrat. Avantgardní kompaktní SUV DS 3 Crossback E-Tense patří mezi takové unikáty, které sice neosloví masy, ale pozornost jedinců toužících po něčem výjimečném si právoplatně zaslouží.

Základní technické údaje
ModelDS 3 Crossback La Premiere E-Tense
MotorElektrický
TypTřífázový synchronní motor s permanentními magnety
Výkon100 kW (136 k)
Točivý moment260 Nm
Pohonpředních kol
BaterieLithium-iontová
Kapacita baterie50 kWh (45 kWh využitelných)
Maximální rychlost150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h9 s
Dojezd320 km (WLTP)
Hmotnost1 525 kg
Rozměry (d x š x v): 4 118 x 1 791 x 1 534 mm
Rozvor2 588 mm
Objem zavazadlového prostoru350/1 050 l
Základní cena995 000 Kč
Načítám