Článek
Nemůžeme tvrdit, že se s DS 3 Crossbackem neznáme. Strávili jsme s těmito modely několik tisíc kilometrů na dálnicích, okreskách i ve městech. Zatím však šlo o benzinové motorizace a nyní jsme dostali možnost otestovat také dieselovou variantu vybavenou osmirychlostním automatem.
Na digitálním počítadle celkové ujeté vzdálenosti nebylo při přebírání auta ani tisíc kilometrů, což znamená, že jsme byli prvními novináři, kteří vozidlo nějak podrobněji vyzkoušeli. Stačil úvodní start a hned se ukázalo, že pod kapotou zlatého DS 3 Crossback pracuje skutečně naftová čtyřválcová patnáctistovka s výkonem 130 koní.
Pokud vás čísla kdovíjak neoslnila, přidáváme ještě jeden důležitý údaj, a to točivý moment 300 Nm. Taková hodnota znamená na tento typ vozu slušnou sílu, dostupnou už od spodu zásluhou přítomného turbodmychadla.
U dieselu vás bude dále zajímat kultura chodu, vibrace, sladění s převodovkou. Jelikož se bavíme o prémiovém automobilu, je uvnitř silně potlačeno ono typické naftové „chrochtání“. Stejně tak jako nepocítíte vibrace nebo jiné nežádoucí pazvuky. Vozidlo zkrátka dostalo péči hodnou své cenové kategorie.
Běžné změny kvaltů u samočinné převodovky prakticky neregistrujete, což je pro konečného uživatele přinejmenším žádoucí. A kdybyste přece jen chtěli automatu poroučet, pod volantem jsou připravena dvě pádla.
Defenzivní pohodář
Jízdním projevem auto nijak nezklame, chová se podle očekávání a spíše nabádá k defenzivní jízdě. Převodovka motor zbytečně nevytáčí a neplýtvá ropou jako zhýralý milionář penězi. Přestože DS 3 Crossback nedisponuje adaptivním podvozkem nebo kamerou sledující vozovku vpředu, jako má jeho větší bratr DS 7 Crossback, stejně spadá do třídy vyššího komfortu.
Nejde jen o dobře pohlcené nerovnosti nebo výtluky, které se nepřenáší do karoserie, ale patří sem i honosná atmosféra uvnitř. K tomu autům od DS dopomáhá osobité zpracování, v případně Crossbacku řady 3 plné kosočtverců a jiných geometrických obrazců. Svoji roli hraje znatelně vyšší posez, měkoučké sedačky a na dotek jemné materiály, které jsou rozeseté po celé kabině. Vysouvací head-up displej, případně plně digitální přístrojový štít s proměnlivou grafikou jsou poté už jen završením francouzské avantgardy.
Provedením tedy nejde o vůz pro masy. Těžko si umíme představit, že by lidé hromadně zanevřeli na slušně se prodávající Peugeot 2008 a přesedlali do extravagantního DS 3 Crossback. Už jen exteriérový design napovídá, že jste v lepší společnosti elegánů z Paříže.
Tomu musí odpovídat též výbava, která u testovaného kousku zahrnuje například adaptivní diodové lampy s technologií Matrix, což u kompaktních SUV není moc běžné. Výjimkou nejsou ani pokročilé bezpečnostní systémy, adaptivní tempomat nebo jiné technologie, o kterých většinou nemá běžný uživatel ani ponětí. Některé z nich však zvládnou zabránit maléru, například systém autonomního nouzového brzdění.
Bez dalších nákladů
Jestliže volíte naftu, půjdete hlavně po spotřebě. Na tu jsme cílili, proto došlo na jízdy po městě, na okreskách, dálnicích, protěžování při cestách do práce a na nákupy, ale nechyběly ani dlouhé prostoje i cukačky při pořizování fotek. Výrobce udává průměrnou spotřebu na sto ujetých kilometrů 5 litrů podle normy WLTP. My se dostali také na rovných 5 litrů na sto, což se od tabulkové hodnoty nijak neliší. Jenže to není to nejlepší, co auto nabízí.
Jestliže utratíte za základní dieselovou verzi 620 tisíc korun (nebo více), už očekáváte nějaké služby navíc. Pokud tedy nejste klient BMW nebo Mercedesu, kde tak nějak počítají s tím, že zaplatíte úplně všechno a rádi.
Všechna nová auta od DS mají v ceně bezplatný pětiletý kompletní servis, omezený na 60 tisíc (DS 3 CB), respektive na 100 tisíc ujetých kilometrů (DS 7 CB). A to v praxi znamená, že platíte jen palivo, kapalinu do ostřikovačů a pneumatiky. Zbytek, včetně spotřebních materiálů, hradí automobilka. Smlouva zahrnuje například i rozšířenou asistenci, odtah, opravu na místě, zapůjčení náhradního vozu nebo repatriaci.
Jako šafránu
O značce DS se v Česku zatím dá mluvit jako o komunitní, protože záplavy avantgardních Francouzů na našich cestách nepotkáte, ovšem nejde o jednorožce typu UAZ Patriot. Vzhledem k osobitosti vozidel není problém jejich okamžitá identifikace, a kdo ví, třeba se s jiným řidičem DS potkáte někde na pumpě a prohodíte pár slov. Přece jen stejné zájmy lidi sdružují.
Cesta do světa pařížské módy s benzinovým motorem začíná na 560 tisících, zatímco základní diesel vyjde na zmíněných 620 tisíc korun. Lépe vybavené a silnější kousky stojí okolo 700 tisíc a za ty nejvíce noblesní zaplatíte podle ceníku skoro milion. Na stejné cenové hladině začíná i 100% elektromobil DS 3 Crossback E-Tense s dojezdem až 320 kilometrů na jedno nabití.
Auta značky DS jsou prémiová, čemuž odpovídají i ceny, ovšem také komplexní servis kolem, který je většinově bezplatný. A to je docela příjemné a celkem kulantně to eliminuje známé pořekadlo o pořízení opice a její živení banány.
Technické údaje | |
---|---|
Model | DS 3 Crossback Grand Chic 1.5 BlueHDi 130k S EAT8 |
Motor | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 499 cm3 |
Nejvyšší výkon | 96 kW (130 k) při 3 750 ot./min. |
Maximální točivý moment | 300 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | osmirychlostní, automatická |
Pohon | předních kol |
Maximální rychlost | 195 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 9,9 s |
Naměřená průměrná spotřeba | 5,0 l/100 km |
Průměrná spotřeba | 5,0 l/100 km (WLTP) |
Objem palivové nádrže | 41 l |
Provozní hmotnost | 1 205 kg |
Rozměry (d x š x v) | 4 118 x 1 791 x 1 534 mm |
Rozvor | 2 558 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 350/1050 l |
Základní cena | 620 000 Kč |
Cena testovaného modelu | 949 000 Kč |