Článek
1,5 milionu – tolik kusů první generace Capturu dokázal Renault od roku 2013 prodat. To mu vyneslo titul nejprodávanějšího auta ve své třídě, které by jeho druhá generace ráda obhájila. Jenže když první Captur přišel na trh, měl proti sobě pouze jediného konkurenta (zakladatele segmentu, podivný Nissan Juke), dnes jich je již přes 20 a každým dnem přibývají noví a noví. To znamená, že by Renault musel z rukávu vytáhnout všechny trumfy, aby se v téhle třídě nabité talentem prosadil…
Nový Captur zvenku vypadá jen jako facelift předchozí, ale tím se nenechte zmást, je totiž kompletně nový. Od platformy přes motory a technologie až po interiér (vše znovu úzce spřízněné s velmi povedeným novým Cliem). Jen ten design je evoluční, protože se předchozí generace zákazníkům tolik líbila, že nebylo proč sahat k radikálnímu řezu. Zůstaly mu jeho typické proporce (přestože je o 11 cm delší), sympatický výraz a kontrastní dvoubarevné lakování.
Novinku pak snadno poznáte podle odlišných LED předních světel s typickým podpisem ve tvaru „C“ (díky jejich svítivosti se obejde bez samostatných mlhovek) a tenkých zadních světla zaříznutých do pátých dveří. Zároveň se rozšířily možnosti individualizace až na 90 dostupných kombinací, což spolu s chromovými detaily a až 18“ koly s novými designy dodává Capturu hodnotnější a vyzrálejší vzhled, aniž by přišel o svou identitu.
Ještě větší skok vzhůru se však odehrál v interiéru. Nejde jen o to, že je teď znatelně prostornější (širší vpředu i vzadu, na zadních sedadlech je více místa pro nohy a kufr může mít díky dvojitému dnu a posuvné zadní lavici objem až 536 litrů, což je o 81 litrů víc než u předchůdce!), je hlavně sestavený z kvalitnějších materiálů (prakticky všude je měkčený plast, barevná koženka nebo dekory s pěknou texturou) a našlapaný moderní technikou, která byla ještě nedávno výsadou aut o třídu výš.
Druhý Captur se tak může pochlubit 10“ digitálním kokpitem a 9“ dotykovým infotainmentem, který má povedenou grafiku a slušně přehlednou strukturu, podporuje Android Auto a Apple CarPlay i bezdrátové dobíjení a díky online konektivitě získává například info o dopravě nebo aktuálních cenách paliv, dokáže vyhledávat přes Google search (užitečné pro navigaci), stahovat over-the-air aktualizace map a update systému, ale také umožňuje vzdálený přístup díky mobilní aplikaci. Lahůdkou je pak hi-fi Bose s 9 reproduktory.
Dalšími pokrokovými prvky Capturu jsou sofistikované jízdní asistenty, které vám dokážou usnadnit řízení – kromě běžných prvků jako je nouzové brzdění, upozornění na vyjetí z jízdního pruhu nebo monitorování slepých úhlů umí Captur také adaptovat jízdní rychlost tempomatu vzhledem k okolní dopravě a přímo vést auto v pruhu, takže si (pod řidičovým dozorem) poradí s nudnými přesuny po dálnici i poskakováním v zácpách. Taky umí číst dopravních značky, přepínat dálková světla, má šikovný 360° kamerový systém, a dokonce za vás i sám zaparkuje, když ho o to požádáte.
Ale klidně se bez všech těch asistentů obejdete, protože řídit Captur je hračka. A navíc je to i příjemné. Řízení je totiž přirozené, pedály jsou dobře rozmístěné a manuální převodovka má jasný a precizní chod. Podvozek nabízí dostatek jistoty na rovinkách i v zatáčkách, a i když je o trochu tužší než pružné Clio (to kvůli vyššímu těžišti), nikdy nepůsobí nepohodlně – všechny nerovnosti i výmoly zvládá bez otřesů a hlasitých rázů. A to i na fešáckých 18palcových kolech na pneumatikách 215/55. Inženýři se také chlubí, že Captur má teď menší poloměr otáčení (11 metrů) a jeho kabina je o 2 dB tišší, a skutečně v dálničních rychlostech kromě mírného šumění od zrcátek neslyšíte žádný rušivý hluk.
Captur za to vděčí i tichému motoru, konkrétně 130koňovému přeplňovanému čtyřválci 1,3 l, který se v kombinaci s 6stupňovým manuálem stane zaručeně nejžádanější verzí. A po právu, tato jednotka je totiž dost živá v nízkých otáčkách, má silný střed a kurážný projev nahoře, přitom má kultivovaný projev a je příkladně úsporná – v kombinovaném režimu se snadno budete pohybovat kolem šesti litrů. Je to vážně perfektní volba. Ale samozřejmě zdaleka ne jediná…
V nabídce bude i silnější 155koňová verze spojená výhradně s novým sedmistupňovým dvouspojkovým automatem EDC (k TCe 130 za příplatek), který má ovládací joystick umístěný na elegantní plovoucí konzole a vyznačuje se NAPROSTO neznatelným řazením (aktuálně asi nejlepší dvouspojka na trhu!), nebo naopak slabší litrový tříválec s výkonem 100 koní s 5stupňovým manuálem (pro vybrané trhy bude k dispozici i verze spalující LPG).
Příznivci dieselů se mohou těšit na spolehlivý 1,5 dCi s výkonem 115 koní, který půjde spojit s manuálem i automatem. Ale spořit na palivu budete moci také s plug-in hybridní verzí spojující atmosférickou benzinovou šestnáctistovku a elektromotor s kombinovaným výkonem 160 koní, baterie o kapacitě 9,8 kWh by měla stačit až na 65 km městského provozu a asi 45 km kombinovaného provozu.
Jestli jste z nového Capturu nadšení, tak ještě vydržte – oficiálně na český trh dorazí totiž až v lednu příštího roku. A i když bude tou dobou na výběr z celého zástupu talentovaných konkurentů, Renault Captur má ty nejlepší předpoklady, aby se znovu stal premiantem segmentu.