Hlavní obsah

Drsný pick-up Ford F-150 Raptor potřetí, těšte se na V8!

Foto: Ford

První dvě generace obávaného Raptoru si získaly jedinečnou pověst drsného pokořitele terénu. Nejnovější třetí generace bude chtít navázat, kde předchůdci skončili, a posunout hranici možností ještě o kus dál.

Článek

Osvědčený recept Raptoru zůstal stejný: obrovský pick-up, výkonný motor jako ze sporťáku, podvozek jako u závodního off-roadu a k tomu hodně odvážný řidič za volantem, který si troufne využít možnosti stroje na maximum. Tahle bestie totiž drtí všechny překážky a terén trhá na prach, ráda smykuje, a dokonce i ráda létá vzduchem (to už nejsou jen skoky). Málokdo si troufne dát jí pořádně do těla, ale ti, co se odvážili, se okamžitě zamilovali.

Inženýři Fordu ale cítili, že se laťka dá posunout ještě o trochu výš, a tak vůz kompletně a velice důkladně přepracovali. Rám z vysokopevnostní oceli ještě o něco zpevnili, přepracovali zadní zavěšení na pětiprvkovou konstrukci, přidali 61centimetrové pružiny a zcela nové elektronicky kontrolované (charakteristika se upravuje 500x za sekundu) tlumiče Fox Live Valve jsou těmi největšími, jaké kdy na Raptoru byly (jejich tělo má bezmála 8 cm v průměru!). Auto můžete nově posadit až na 37“ kola, která kromě lepších nájezdových a přechodových úhlů přinášejí také úctyhodnou světlou výšku 33 cm.

Foto: Ford

Design se měnil jen decentně, víc úprav proběhlo pod kapotou

Terénní schopnosti podporuje i chytře nastavená elektronika – k dispozici máte hned sedm terénních módů pro běžnou jízdu, kluzký povrch, tažení přívěsu, sportování, jízdu v terénu, rychlou jízdu v terénu (Baja) a překonávání skal. Novinkou pro drsný off-road je ovládání jedním pedálem – přišlápněte pedál plynu a zrychlujete, povolte ho a automaticky brzdíte. K dispozici je také Trail Control, systém udržující konstantní rychlost, a příplatkový 360° kamerový systém pro lepší přehled o okolních překážkách.

Foto: Ford

Pohonné ústrojí a podvozek se blíží úrovni závodního speciálu

O pohon se stále stará dvakrát přeplňovaný 3,5 V6 Ecoboost, ale jde už o jeho třetí generaci upravenou pro vyšší kompresi, efektivnější chlazení a lepší zvuk vycházející z přepracovaného výfukového vedení. Žádné výkonové specifikace Ford před finální certifikací nevypustil, ale o moc se nejspíš ve srovnání s předchozími 450 koni a 690 Nm nezvýší. Všechen výkon stále putuje prostřednictvím 10stupňového automatu na všechna čtyři kola (zadní elektronicky ovládaný samosvor je v základu, přední mechanický Torsen za příplatek). Připomínáme, že z klidu na stovku zrychlí Raptor za 6,6 sekundy a peláší až 170 km/h (na silnici, ale nejspíš by to zvládl i napříč pouští, pokud by za volantem seděl Martin Prokop).

Foto: Ford

Za volantem Raptoru se nemusíte bát prakticky ničeho

V kabině přitom máte naprosto luxusní pohodlí: kožená sedadla v elektrice, virtuální kokpit, 12palcový infotainment s širokou mobilní a online konektivitou nebo prémiové audio Bang & Olufsen. Nic z toho však nerozmělňuje jeho drsný charakter a dobrodružnou povahu.

Foto: Ford

Zvenku peklo, uvnitř samo nebe

Tak co, už jste se zamilovali a chcete si pro něj běžet? Radili bychom vám ještě chvilku vydržet. Ford totiž při představení novinky potvrdil, co se již dlouho šuškalo a zvuk motorů maskovaných prototypů to potvrzoval – dočkáme se i verze s osmiválcem! Přechod od atmosférického V8 první generace k oturbené V6 druhé generace fanoušci oplakali, ale přeplňovaná Ecoboost jednotka ukázala, že má ještě ocelovější svaly než předchůdce. I milovníci Raptorů si nakonec dali říct. Jenže pak přišel RAM 1500 TRX se 700koňovým V8 z Hellcatu a rázem bylo všechno jinak.

Ford však neváhal zvednout rukavici a přijmout výzvu – brutální Raptor R, který by mohl pohánět turbodmychadly přeplňovaný Predator V8 z Mustangu Shelby GT500 (nejspíš s trochu odlišnou charakteristikou ve prospěch točivého momentu a nižším výkonem než 760 koní), se oficiálně představí již příští rok.

A bitva muscle pick-upů bude moci začít! Vyhraje Raptor nebo Trex?

Související témata:
Načítám