Článek
Kompaktní čtyřkolku měla Lada v nabídce snad odjakživa. Ale sama automobilka cítila, že Nivě chybí trocha toho jízdního komfortu. Kdyby se tak tahle dělnice mohla občas chovat jako silniční Samara… A co je třeba zkřížit, nepomohlo by to? Tak vznikl Tarzan!
Výsledek zůstal nakonec někde na půl cesty mezi prototypem a malosériově vyráběným autem. Kompaktní hatchback měl nezávislé zavěšení všech kol a velkou světlou výšku. Ačkoliv kombinoval technologii aut ze sovětské éry, na trh dorazil až po pádu železné opony. Jeho výroba probíhala mezi léty 1997 až 2003 a celkem se vyrobilo pouhých 300 kusů.
Technicky toho měl Tarzan nejvíc z Nivy – podvozek a zážehovou sedmnáctistovku s výkonem 80 koní a manuální převodovkou s redukcí. Díky tomu není tak zbytečný, jako moderní crossovery typu Renault Captur nebo Peugeot 3008. S Tarzanem jste totiž opravdu mohli jet do terénu a nebát se toho, zda se z něj i dostanete. Motor vpředu poháněl všechna kola přes 3 diferenciály, z nichž jeden byl opatřen uzávěrkou. Pod patnáctipalcovými disky byly kotoučové brzdy. Stovku na asfaltu zvládl Tarzan za 17 sekund a maximálka byla 150 km/h.
Karoserie byla použitá z klasické třídveřové Samary, některé kusy však byly i pětidveřové. Dostala pouze nové nárazníky s jinými mlhovkami a větší blatníky. Ze Samary byl použit i interiér, kde pouze přibyly ovladače pohonu všech kol.
Nakonec vznikl i nástupce Lada 111-90 Tarzan 2 s karoserií novějšího kombi 2111, který jakoby chtěl připomínat AMC Eagle – minimálně retro pneumatikami s bílou bočnicí. Existují ale i fotografie s karoserií z pětidveřového hatchbacku 2112. Technický základ byl stále stejný – Lada Niva. Auto tak zastaralo mnohem rychleji a je ještě vzácnější, než původní model.