Článek
Britský výrobce automobilů vytvořil tuto technologii ve spolupráci s univerzitou v Cambridge, a podle něj nejde jen o nový způsob „dotykového“ ovládání, ale o nové pojetí celého problému, díky kterému budou oči řidiče sledovat to, co mají, tedy silnici, a ne obrazovku.
Tato technologie používá umělou inteligenci a senzory k předvídání toho, kam prst řidiče míří, a nemusí se jí tak dotknout. Podle automobilky laboratorní testy ukazují, že tato technologie může snížit úsilí a čas na interakci s dotykovou obrazovkou ze strany řidiče až o polovinu. A taky se tím omezí šíření bakterií a virů.
JLR věří, že právě „hygiena a osobní prostor“ nabudou v nadcházejících měsících a letech na důležitosti a čistší auta budou jednou z věcí, kterou by zákazníci mohli ocenit.
Za nás říkáme, že dotykové obrazovky mají smysl jen v některých případech, třeba jako navigace nebo pokročilejší ovládání multimediálního systému, ale základní věci, tedy třeba hlasitost rádia, ovládání ventilace nebo přepínání základních asistenčních systémů, by měly dál obstarávat tlačítka či otočné ovladače. Kdo si někdo zkusil nastavit třeba teplotu nebo ztlumit rádio na dotykové obrazovce při jízdě po hrbolaté silnici (proč nás hned napadla dálnice D1?), ten o tom ví svoje.
„Dotykové obrazovky a další interaktivní displeje jsou něco, co většina lidí používá vícekrát denně, ale může být obtížné je používat za jízdy, ať už jde o nastavování spojené s řízením auta nebo třeba jen změnu hudby v telefonu,“ píše v tiskové zprávě automobilky profesor Simon Godsill z katedry inženýrství Cambridge University. „Také víme, že určité patogeny a viry mohou ulpívat na povrchu, takže tato technologie by mohla snížit riziko pro tento typ přenosu.“
Lee Skrypchuk, technický specialista na ovládací rozhraní ve společnosti Jaguar Land Rover, k tomu dodává, tuto technologii lze použít v jiných oblastech, nejen v automobilovém průmyslu. „Sami si představte, kolik transakcí denně lidé provádějí přes dotykové displeje, a je jedno, jestli jsou to bankomaty, samoobslužné pokladny, check-iny na letištích nebo pokladny na železnici či v metru. Prediktivní dotyková technologie eliminuje potřebu dotýkat se interaktivního displeje, a proto by mohla snížit riziko šíření bakterií nebo virů na povrchy.“
JLR není ale jedinou automobilkou, která na něčem podobném pracuje, třeba koncern VW rozhodně nechce zůstat pozadu, takže nezbývá než čekat, jak budou displeje v nově představených vozech vypadat.