Hlavní obsah

Donkervoort D8 GTO: Motokára s výkony hypersportu

Foto: Donkervoort

Donkervoort D8 GTO-JD70

Okruhová sezona je, i když se zpožděním, v plném proudu. A tak holandský Donkervoort příliš neotálel s představením své nové hračky, modelu D8 GTO. Pokud jste už v minulosti s některým s těchto výtvorů měli tu čest, tak po designové stránce vás jistě nemůže překvapit. Ovšem po výkonové stránce překvapí určitě – a v tom nejlepším slova smyslu. Pravda, Donkervoort je znám výrobou velmi účinných okruhových střel, ale tohle je docela jiná liga.

Článek

Pokud máte neblahý pocit, že jste tuhle potvoru zahlédli třeba na Nordschleife, máte ho patrně správně. Pro zaryté okruhové fandy jsou Donkervoorty velmi lákavou alternativou pro auta jako BMW M4 GTS nebo třeba Porsche GT3 RS. Ve filozofii Donkervoortu je klíčová hmotnost – respektive její absence, podobně jako to měl geniální konstruktér Colin Chapman. Ten sám kdysi řekl: „Přidej výkon, a budeš rychlejší na rovince. Uber hmotnost, a budeš rychlejší všude.“ A musíme uznat, že vlastně poměrně dost připomíná jeho Lotus Seven, potažmo Caterham.

Foto: Donkervoort

Přední blatníky jsou „proříznuté“, to odvádí vzduch z oblasti předních kol a tlačí tak auto k silnici

Je tedy evidentní, že Donkervoort nepotřebuje mít pod kapotou zrovna jaderný reaktor, aby uměl pořádně pelášit. Takže se pod kapotou bude ukrývat nějaký čtyřválcový dvoulitr s turbem? Těsně vedle, a možná vás potěšíme tím, že nejde ani o tříválec – pod kapotou modelu D8 GTO totiž duní frkající přeplňovaný pětiválec Audi, který najdeme třeba v Audi TT RS nebo RS3. Zde je naladěn na 420 koní a 520 Nm, výkon jde na zadní kola přes pětistupňovou(!) manuální převodovku, která má velmi natěsno poskládané kvalty a diferenciál s omezenou svorností, aby mohl z místa vystartovat jako nakopnutý balón.

Celým jménem D8 GTO-JD70 je vlastně taková speciální edice – je na oslavu 70. narozenin zakladatele automobilky Joopa Donkervoorta. Pro těch 420 koní je pouhých 700 kilogramů této přerostlé motokáry jen velmi malá zátěž, takže D8 GTO dokáže zrychlit na stovku za 2,7 vteřiny! Na dvoustovku to trva 7,7 vteřiny, a pokud vám vystačí rovinky, rozbalíte to až na plně dostačujících 280 km/h. Škoda, že se s ním moc nedá jet na dovolenou, mohla by to být sranda.

Takže Donkervoort sice nedosahuje galaktických rychlostí jako Bugatti nebo Koenigsegg, pod 300 kilometrů za hodinu se mu však máloco vyrovná. Jak ovšem naznačuje „tělesná“ stavba D8 GTO, jeho hlavní devizou nejsou rovinky, ale zatáčky. Přední náprava generuje 80 kilogramů přítlaku a zadní 50 kilogramů, což bohatě k udržení stability této motorové kánoe. Výrobce uvádí, že na pneumatikách Nankang AR-1 dokáže v zatáčkách vyvinout boční přetížení až 2 G. Což je taková síla, že pokud vás čas od času pobolívá za krkem, je pro vás Donkervoort krajně nebezpečný – třeba na kruhovém objezdu. Donkervoort také uvádí, že v říší supersportů jde o první „sériově vyráběné“ auto schopné takového přetížení.

„Model GTO-JD70 nám posunul laťku v otázce zrychlení, rychlosti při průjezdu zatáčkou a brzdění, takže jsme se rozhodli pro vyjádření jeho schopností použít přetížení v G. Tohle auto je tak puristické řidičské náčiní, jako žádné jiné na trhu,“ nechal se slyšet Denis Donkervoort, jednatel firmy.

„Vlastně jsme destilovali všechny poznatky a informace, které jsme obdrželi ze silnic i závodních okruhů, z vlastních okruhových dnů i od zákazníků – a vzniklo tohle auto.“ uzavírá Donkervoort. Je nabíledni, že 163 tisíc eur (4,3 milionu) za motokáru pro dospělé není žádná láce, ale pokud nevyrazíte na německý Autobahn, pak vám jen málokdo bude stačit.

Načítám