Článek
Původní vůz Land Rover udělal díru do světa díky své univerzálnosti, houževnatosti a robustní konstrukci. A přestože jeho bratranec Range Rover byl přece jen orientován na trochu jinou klientelu, automobilka Land Rover chtěla, aby i jemu byla vlastní skvělá prostupnost terénem a nebojácnost. Možná i to byl jeden z klíčových faktorů, který sehrál roli ve výrobě experimentálních vozů Range Rover s karoserií, které se běžně říká „Shooting Brake“.
Leckdo by mohl říct, že Shooting Brake bývá jen líbivější název pro kombi, které je méně praktické než to běžné, protože zpravidla přijde o zadní dveře, ovšem tady jde mnohem o víc. Jednak dvoudveřové Range Rovery byly poměrně běžná záležitost, jednak tu šlo především o co nejvíce místa vzadu, takže hlavním rozdílem tu je prodloužený rozvor a speciální tvar střechy. Nepřekvapí tedy, že tato speciální karosářská verze byla zamýšlena jako sanitní vozidlo.
Vůz v karosářské verzi Shooting Brake vznikl jako experimentální pod taktovkou divize Special Projects, která se na podobné kreace specializovala. Vzniklo pouhých šest prototypů, přičemž každý z nich měl o deset palců delší rozvor (cca o 25 centimetrů), všechny se záměrem stát se perfektní sanitkou své doby.
Všech šest kusů bylo sestaveno ve firmě Spencer Abbot v Birminghamu. Tento konkrétní kus nejprve zamířil do dealerství Land Roveru ve Stratfordu nad Avonou, je však ještě o něco vzácnější než jeho sourozenci – kupodivu jde o jediný z Range Roverů Shooting Brake, který má pravostranné řízení, takže bude zejména pro britské sběratele velmi lákavý.
Vůz pak v roce 1973 koupila Ambulance sv. Jana Nepomuckého, nezisková organizace poskytující první pomoc a provozující zdravotnickou záchrannou službu na čtyřech světových kontinentech. Organizace byla založena v roce 1877 v Anglii, oficiálně schválena pak byla samotnou královnou Viktorií v roce 1888. A ve službách této organizace vůz sloužil těžko uvěřitelných 44 let, než si jej v roce 2017 pořídil současný majitel.
Pochopitelně po více než čtyřech dekádách ve službě byla potřeba „menší“ renovace, která proběhla v roce 2018, přičemž vůz byl zbaven svého zdravotnického vybavení a navrácen do své původní podoby.
Teď, v původním stavu, ba dokonce na původních registračních značkách „FXC 831L“ a zajímavým příběhem má slušný sběratelský potenciál, takže hodnota se odhaduje v dolní hladině na 80 tisíc liber, tedy o 2,4 milionu českých korun, ovšem odborníci ze síně Bonhams stanovili horní hranici až na 120 tisíc liber, tedy 3,6 milionu korun. A za to už koupíte i zbrusu nový Range Rover, navíc slušně vybavený.