Hlavní obsah

Do dražby jde vzácný ambulantní Range Rover z roku 1972

Foto: Bonhams

Tento Range Rover z roku 1972 sloužil od roku 1973 jako santika. V roce 2018 prošel rozsáhlou renovací a byl navrácen do původního stavu, teď má hodnotu jako zbrusu nový Range Rover. Tak schválně – tipnete si proč?

Tento Range Rover z roku 1972, který se bude dražit u aukční síně Bonhams, nemá závodní rodokmen, nemá konkrétní druh motoru, kvůli kterému by za něj sběratelé byli ochotni zaplatit nesmyslné peníze, a dokonce jej nevlastnil ani žádný slavný herec či závodník. Ale i přesto se hodnota tohoto téměř 50 let starého Range Roveru odhaduje na více, než kolik byste mohli dát za zbrusu nový model.

Článek

Původní vůz Land Rover udělal díru do světa díky své univerzálnosti, houževnatosti a robustní konstrukci. A přestože jeho bratranec Range Rover byl přece jen orientován na trochu jinou klientelu, automobilka Land Rover chtěla, aby i jemu byla vlastní skvělá prostupnost terénem a nebojácnost. Možná i to byl jeden z klíčových faktorů, který sehrál roli ve výrobě experimentálních vozů Range Rover s karoserií, které se běžně říká „Shooting Brake“.

Foto: Bonhams

Dvoudveřová karoserie byla zpočátku pro Range Rover standardem, u tohoto tzv. Shooting Braku šlo hlavně o zvětšení „operačního“ prostoru vzadu, v tomto případě doslova – střecha je tedy jinak tvarovaná a rozvor je delší o deset palců

Leckdo by mohl říct, že Shooting Brake bývá jen líbivější název pro kombi, které je méně praktické než to běžné, protože zpravidla přijde o zadní dveře, ovšem tady jde mnohem o víc. Jednak dvoudveřové Range Rovery byly poměrně běžná záležitost, jednak tu šlo především o co nejvíce místa vzadu, takže hlavním rozdílem tu je prodloužený rozvor a speciální tvar střechy. Nepřekvapí tedy, že tato speciální karosářská verze byla zamýšlena jako sanitní vozidlo.

Vůz v karosářské verzi Shooting Brake vznikl jako experimentální pod taktovkou divize Special Projects, která se na podobné kreace specializovala. Vzniklo pouhých šest prototypů, přičemž každý z nich měl o deset palců delší rozvor (cca o 25 centimetrů), všechny se záměrem stát se perfektní sanitkou své doby.

Všech šest kusů bylo sestaveno ve firmě Spencer Abbot v Birminghamu. Tento konkrétní kus nejprve zamířil do dealerství Land Roveru ve Stratfordu nad Avonou, je však ještě o něco vzácnější než jeho sourozenci – kupodivu jde o jediný z Range Roverů Shooting Brake, který má pravostranné řízení, takže bude zejména pro britské sběratele velmi lákavý.

Vůz pak v roce 1973 koupila Ambulance sv. Jana Nepomuckého, nezisková organizace poskytující první pomoc a provozující zdravotnickou záchrannou službu na čtyřech světových kontinentech. Organizace byla založena v roce 1877 v Anglii, oficiálně schválena pak byla samotnou královnou Viktorií v roce 1888. A ve službách této organizace vůz sloužil těžko uvěřitelných 44 let, než si jej v roce 2017 pořídil současný majitel.

Pochopitelně po více než čtyřech dekádách ve službě byla potřeba „menší“ renovace, která proběhla v roce 2018, přičemž vůz byl zbaven svého zdravotnického vybavení a navrácen do své původní podoby.

Teď, v původním stavu, ba dokonce na původních registračních značkách „FXC 831L“ a zajímavým příběhem má slušný sběratelský potenciál, takže hodnota se odhaduje v dolní hladině na 80 tisíc liber, tedy o 2,4 milionu českých korun, ovšem odborníci ze síně Bonhams stanovili horní hranici až na 120 tisíc liber, tedy 3,6 milionu korun. A za to už koupíte i zbrusu nový Range Rover, navíc slušně vybavený.

Načítám