Článek
Pomineme-li slavného majitele tohoto konkrétního vozu, 300 SL „Gullwing“ má samo o sobě zajímavý příběh. Přemýšleli jste někdy o tom, jak kreativce ve Stuttgartu napadlo umístit úchyty dveří zrovna do střechy? O estetiku nebo dokonce o parádu tady nešlo, jednalo se de facto o konstrukční nutnost. Kostru vozu tvořil lehký, ale komplikovaný trubkový rám, a jelikož zasahoval až do prostoru, kde jsou běžně dveře, konstruktérům nezbylo jiné řešení, než dveře uchytit do střechy. A tak vznikla přezdívka Gullwing – když jsou otevřené, připomínají racčí křídla, z čehož se časem stal ikonický poznávací znak Mercedesu 300 SL.
300 SL, interně označovaná jako W198, byla ve své době poměrně oblíbeným sportovním vozem, který se vyráběl mezi roky 1954 až 1957. Pod dlouhatánskou kapotou bublal řadový šestiválec o výkonu 190 koní nebo chcete-li 140 kW. Na dnešní dobu už nejde o nic úchvatného, jenže 300 SL nevážila více než 1 200 kg, a s takovou hmotností už dokáže necelých 200 koní slušně zacvičit. Pokud to situace dovolila, auto se dokázalo rozjet až na 250 km/h. Po skončení výroby kupé v roce 1957 se pak začal vyrábět roadster, který vydržel ve výrobě do roku 1963.
Není nám známo, zda auto po hudebníkovi prošlo renovací, ale je ve výborném stavu, a co je nejdůležitější – drtivá většina dílů je původních. K autu je i původní rezerva a nářadí. „Odometer“ na palubní desce ukazuje nájezd zhruba 51 tisíc mil, tedy něco přes 80 tisíc kilometrů, což vlastně není na šedesátileté auto ani málo ani moc – alespoň je vidět, že se s ním jezdilo.
Netvrdíme, že dnešní auta se jednou nebudou obdivovat stejně jako třeba tato 300 SL, jen říkáme, že ta pravděpodobnost je velmi malá. Už pouhý pohled je radost, a co teprve víkendová projížďka. Člověk by skoro řekl, že odhadovaná cena 1 až 1,4 miliony dolarů (mezi 23 až 32 miliony korun) je zcela adekvátní, neřku-li z kategorie těch nižších.