Hlavní obsah

Dlouhodobé odstavení vozu: Co nedělat a na co nezapomenout

Foto: Shutterstock / Tim Masters

Pro někoho, kdo má jedno auto, které je navíc v denně v provozu, nebude asi tenhle článek relevantní, ale nadšenců s několika auty provozovanými jen v určitém období je mezi námi mnoho. A někteří třeba tápou, jak vlastně auto dlouhodobě odstavit, aby se mu nic nestalo.

Článek

Dlouhodobé odstavení auta řeší nejčastěji majitelé sezónních vozů, jako jsou třeba kabriolety a veterány (a samozřejmě také motorkáři, i když známe „pacienty“, kteří jezdí na svých motorkách celoročně), ale někdy se může stát, že budete potřebovat odstavit své auto i vy.

Důvodů může být mnoho, ať už je to třeba dlouhodobý pobyt v zahraničí, aktuální nepotřeba s autem jezdit z časových důvodů (kdo má malé děti a předělává bydlení, určitě ví, jak je to s časem a hlavně napnutými rodinnými financemi na dovádění s autem těžké) či třeba nástup do výkonu trestu.

Kde auto odstavit

Předně se vyhněte dlouhodobému stání venku na ulici či jiném veřejně přístupném místě. Auta, se kterými se dlouho nejezdí, se stávají terčem vandalů a drobných zlodějíčků, kteří si zaprášené auto pletou s odstaveným vrakem k volnému rozebrání. Navíc obce taková auta odtahují, zejména když mají propadlou „technickou“.

Foto: Shutterstock / Gl0ck

Když necháte auto jen tak někde u keře, změní se za pár týdnů v postupně rozebíraný vrak, na kterém si znudění výrostci budou ventilovat svoji frustraci

Proto si pro dlouhodobé odstavení vyberte oplocený pozemek, nejlépe samozřejmě větranou a suchou garáž nebo stodolu. Stání venku je pro auto bez patřičné ochrany nevhodné a škodí mu. Zaprvé musí auto stát na suchém místě a nesmí pod ním růst tráva, jinak během jedné sezony shnije. A zadruhé je potřeba ho přikrýt ochrannou plachtou a tu dobře ukotvit. I tak je ale lepší hledat kryté stání na suchém a rovném povrchu a stání venku mimo přístřešek volte jen v opravdu krajním případě, když nejsou jiné, lepší možnosti.

Foto: Shutterstock / Salvador Aznar

K odstavení vozu vybírejte suché místo. Nejlepší je samozřejmě krytá větraná garáž. Když má stát auto venku, ať stojí aspoň na pevném podkladu a neroste pod ním a kolem něj tráva

Ideální je vlastní garáž či rovné parkovací stání, kde máte poblíž zásuvku s proudem a také nějaký úložný prostor na nářadí. I dlouhodobě odstavené auto bude potřebovat pravidelnou pozornost, ale o tom za chvíli.

Jak připravit auto na dlouhé stání

Záleží na tom, jestli odstavujete rozdělané nekompletní auto před renovací, bouraný vrak, který teprve na opravu a renovaci čeká, či plně funkční auto. Pro naše potřeby se budeme držet situace, kdy odstavujete právě plně funkční auto. Nejčastěji se tak děje po konci sezony s kabriolety a jinými sportovními vozy určenými jen na léto, případně naopak třeba s off-roady či jinými speciálními auty určenými pro provoz jen v zimě.

Foto: Dalibor Žák

Před odstavením auto důkladně umyjte a vyčistěte. Věnujte pozornost místům, kde se drží špína a kam se kartáče automatických myček nedostanou. Důkladná příprava auta, včetně nanesení ochranného přípravku na lak, zabere klidně šest hodin práce

Auto doporučujeme před odstavením důkladně umýt a lak ošetřit ochranným prostředkem. Ošetřete také pryžová těsnění kolem oken a dveří, namažte zámky, panty a západky. Hlavně z auta vyházejte nepořádek, vyluxujte ho a vyčistěte interiér. Není nic horšího než nechat v autě zbytky jídla a jiné hrůzy, které budou plesnivět. Stručný návod, jak auto důkladně umýt a připravit, najdete v našem článku o mytí auta po zimě. Ty postupy jsou víceméně stejné:

Nenechávejte v autě prázdnou nádrž, ale zase ne zbytečně úplně plnou, protože především benzin časem degraduje. Ovšem po půl roce stání bude benzin s aditivy ještě slušný a stejně si pak hned natankujete čerstvé palivo.

Odpojte akumulátor a skladujte ho v suchu, ale ne v moc velkém horku (než nosit baterii domů ke kamnům, kde je pětadvacet stupňů, to ji raději nechte v garáži, kde je kolem nuly), případně připojte auto na speciální udržovací nabíječku. Slušné stojí okolo patnácti stovek. U starších aut lze napojit baterii tzv. „natvrdo“, tedy přímo na baterii. U novějších aut ale raději používejte připojení přes k tomu určené konektory, které slouží ke startování přes kabely.

Vyhněte se stání se zařazenou rychlostí a zataženou ruční brzdou. U automatů zvolte parkovací režim, u aut s manuálem raději nechte auto na neutrálu. Pokud to jde, nepoužívejte parkovací brzdu, která může přireznout. Auto raději zajistěte klíny.

Foto: Shutterstock / TuiPhotoEngineer

Pokud je to možné, nezatahujte ruční brzdu a raději použijte brzdicí klíny. Po dlouhém stání mohou totiž čelisti brzdy přireznout

Pokud necháváte na autě kola, nahustěte pneumatiky na trochu větší tlak. Někdo doporučuje použít speciální stojánky pod nápravy a kola sundat a vhodně uskladnit. Nenechte ale auto stát dlouhodobě podepřené za prahy. Pod motor, převodovku a diferenciály umístěte když už ne vanu pro zachytávání olejů, tak aspoň nějaký karton či starou deku nebo hadry.

Pravidelně kontrolujte

I dlouhodobě odstavené auto potřebuje občas (dejme tomu aspoň jednou za měsíc) zkontrolovat. Prověřte funkci udržovací nabíječky, pokud ji používáte. Dále zkontrolujte, zde z auta nic neteče v míře větší než obvyklé. Srovnejte případně krycí plachtu, odstraňte z plachty hrubou špínu a zkontrolujte, zda se na autě nevyřádil vandal nebo hlodavci.

Foto: Shutterstock / Philip Lange

Zejména pokud stojíte na ulici či veřejně přístupném místě, kontrolujte auto pravidelně (klidně každý týden). Pohyb kolem vozu odradí případné nenechavce. Krycí plachta je pro takové případy nezbytná

Také ověřte, jestli auto nestojí v louži a podobně. Přes zimu se totiž v některých špatně zkonstruovaných krytých garážích hromadí dost vlhkosti, jak auta vjíždějí do garáží obalená slanou břečkou a sněhem.

Jak s pojištěním a značkami?

Byrokratické kolečko s nošením registračních značek do depozitu a placení správních poplatků, jako by jich nebylo v souvislosti s provozem auta málo, je lidově řečeno „opruz“. To si spíše u sezónního auta sjednejte pojištění jen na vybrané měsíce, případně roční pojištění omezené kilometrovým nájezdem.

Každá pojišťovna to má jinak a nebudeme tady dělat nikomu reklamu. Navíc určitě víte, že pokud máte rozumného pojišťováka, umí vám vyjít s nepravidelně provozovaným autem dost vstříc. Takže lze na povinném ručení ušetřit i s velkoobjemovými motory (osobně jsem za pětilitrový osmiválec kdysi platil jen asi jedenáct set korun ročně), aniž byste museli někam nosit značky a vyplňovat úřednické formuláře. Dávat značky do depozitu má asi smysl jen tehdy, pokud plánujete důkladnou renovaci a víte, že auto nebude třeba dva tři roky jezdit.

Související témata:
Načítám