Hlavní obsah

Jak na dlouhé cesty autem? Méně kávy a energetických nápojů, více vody, vlákniny a odpočinku, doporučuje doktor

Foto: Michal Jirák

Zaručené rady našich babiček? Skvělé tipy vytažené od internetových šamanů? Zapomeňte… Dnes vám ve spolupráci s renomovaným lékařem povíme, co skutečně dělat, aby dlouhé cestování v autě nebylo utrpením, a také odpovíme na otázku, kdy se během jízdy vyvarovat pití kávy nebo energetických nápojů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jízda autem je všeobecně (ne)fyziologická aktivita, která našemu tělu není vlastní. Jde o činnost s nízkou mírou fyzické aktivity, avšak s vysokou mírou potřeby soustředit se, což není příliš přirozené. Z toho důvodu na dlouhých cestách narůstají zdravotní rizika, zvláště pak když jde o stálý stav (kamioňáci, obchodní cestující apod.).

Foto: Michal Jirák

Jízda autem není pro naše tělo přirozená, z čehož pramení určitá zdravotní rizika.

Jak se věci doopravdy mají, co během dlouhých jízd dělat, co naopak vynechat, zdali cvičit nebo kdy (ne)pít kávu a energetické nápoje? O to vše se s námi podělil MUDr. Martin Vavruša.

Foto: Radek Drbohlav

MUDr. Martin Vavruša je renomovaným lékařem, který se zabývá rovněž myoskeletální medicínou (svaly, kostra).

Renomovaný lékař je primářem chirurgického oddělení v rumburské nemocnici, privátním lékařem na soukromé klinice Xyrix ve Šluknově a nemalé zkušenosti nabral také jako vojenský chirurg v Afghánistánu, kde mimo jiné pečoval o vojáky, kteří museli dlouhé a horké hodiny trávit v sedadlech armádních speciálů.

Únava a její řešení

Tématem číslo 1 je únava, o níž ví své zejména řidiči kamionů, kteří musí během pracovního výkonu absolvovat povinné přestávky, přičemž ti rozumní také chápou proč. Tento předpis se však nevztahuje např. na některé dodávkáře nebo běžné šoféry osobáků, což ovšem neznamená, že by u nich nehrozily poruchy pozornosti a s nimi spojená potenciální rizika.

Foto: Michal Jirák

Dlouhá cesta? Přestože se na šoféry osobáků či vybraných lehkých náklaďáků nevztahují povinné přestávky, neznamená to, že u těchto řidičů nehrozí poruchy pozornosti způsobené únavou.

Vrcholovým průšvihem je samozřejmě mikrospánek, nicméně jemu předchází různorodé duševní stavy řidiče a postupné snižování reakční doby. „Jsem přesvědčen, že zdravý a odpočatý řidič bude mít po jednom pivu lepší reakční dobu a předvídání než šofér po šesti hodinách nonstop jízdy,“ uvádí problematiku Vavruša.

„Snížená tolerance stresu při únavě vede k menší ohleduplnosti na silnici, respektive až k agresivnímu chování. Najednou už chyby ostatních nonšalantně nepřecházíte, ale snažíte se pomstít. Není vám dobře, a proto jste ve válečném módu. Ano, zde platí, že unavený vlk daleko více kouše. A co je nejhorší, tenhle toxický mix pak vede k daleko horším věcem, než je třeba zácpa,“ dodává.

Foto: Michal Jirák

Unavený řidič = agresivní řidič? Ano, leckdy tomu tak může být – snížená tolerance stresu totiž patří k příznakům únavy.

Řešení únavy je hned několik:

  • Střídejte se v řízení každé dvě hodiny, nikoli až na vás padne únava.
  • Důležité je únavu cíleně oddalovat, jakmile se dostanete za její pomyslnou hranici, je hotovo.
  • Řídíte-li sami, dejte si každé čtyři hodiny delší pauzu, klidně si lehněte, zavřete oči, relaxujte.
  • Cestujete v noci? Pusťte si rytmickou hudbu.
  • Pokud se přistihnete při mikrospánku, hned to vzdejte, okamžitě zastavte na nejbližším odpočívadle, vypněte motor, sklopte sedadlo a zkuste spát alespoň dvě hodiny.
  • Dvouhodinový spánek vás nabije energií na další čtyři hodiny relativně pohodové jízdy.
  • Plánujete-li řídit přes den i noc, nepijte během dne kávu nebo energetické drinky, a naopak se snažte vydržet svěží na slunečním svitu. Teprve až (později večer) vystoupá fyziologická únava, pak nasaďte chemicko-přírodní podporu. Jestliže si totiž munici vystřílíte moc brzy, noční káva vám už příliš nepomůže.

Nerovnoměrné zatížení těla

Přestože jsou dnešní sedadla čím dál více ergonomická, stále platí, že dlouhodobé sezení přetěžuje dolní partii zad, z čehož mohou vzejít bolesti zad i páteře, pohybová omezení a další nepříjemnosti. V nejhorším případě můžete vyhrát vyhřezlou ploténku, což je mnohdy vstupenka na operační sál.

Foto: Michal Jirák

Správný posez je naprostým základem. Jestliže v autě sedáváte např. jako náš figurant demonstrující polohu na tunera, koledujete si o zdravotní problémy.

„Jako prevenci doporučuji správný a ergonomický posez v kombinaci s kvalitní sedačkou a také pravidelné odstraňování svalové dysbalance, dosažitelné formou jednoduchého cvičení. Paradoxně pro odstranění bolesti dolních zad je nutné posilovat břicho, zatímco obtíže s krční páteří vyřeší komplexní trénink, pravidelný strečink a uvolňovací cviky pro krční páteř,“ radí Vavruša.

Praxe: K pravidelným přestávkám během dlouhých cest si přidejte ještě 15minutové cvičení realizované klidně na parkovišti, kde se celkově protáhnete.

Foto: Michal Jirák

Nezapomeňte během dlouhých cest také na jednoduché cvičení a protahování.

Hydratace 1 l / 100 km

Jízda v autě není příliš fyzická aktivita, ovšem člověk se neustále potí, a protože neběží zrovna půlmaraton, nepociťuje žízeň tak silně jako například aktivní sportovec.

K této důležité kapitole nám Martin Vavruša sdělil zajímavé poznatky: „Řidiči na cestách hojně konzumují stimulační nápoje (káva, energetický drink aj.), které ovšem v rámci vedlejších účinků odvodňují, čímž prohlubují nežádoucí dehydrataci.“

Foto: Michal Jirák

Kafe na žízeň? Chyba... Kafe na únavu? Nejvýše jednou za 500 kilometrů, pokud se ovšem nechystáte řídit ve dne i v noci. Jestliže ano, kávu přes den vynechte.

„Při ztrátě tekutin může dojít k nerovnováze poměru minerálů v těle, například ke ztrátě sodíku. Dále hrozí zahuštění krve, což u seniorů může v kombinaci s dlouhodobým sezením vyvolat trombózu žil dolních končetin. V neposlední řadě se dehydrovaným lidem zvyšuje koncentrace moči, která favorizuje tvorbu močových kamenů, a tudíž podporuje vznik nepříjemné renální koliky.“

„Nesmíme opomenout ani na zcela základní příznak dehydratace, jímž je bolest hlavy. Díky ní řidiči ztrácí pozornost, což mnohdy chybně vyhodnotí jako únavu a kopnou do sebe kafe, čímž situaci ještě zhorší.“

Foto: Michal Jirák

Pijte litr čisté neslazené vody na sto kilometrů a nezanedbávejte přestávky na toaletu.

Řešení správné hydratace a nakládání s kávou:

  • Pijte litr čisté neslazené vody každých 100 kilometrů.
  • Kávu doporučujeme jednu, a to pouze každých 500 kilometrů, pokud se ovšem nechystáte řídit ve dne i v noci. Jestliže ano, kávu přes den vynechte.
  • Káva je tzv. „minustekutina“, tj. půllitr kávy je potřeba od celkové bilance tekutin odečíst, nikoli jej přičíst.
  • Nezanedbávejte přestávky na toaletu, využijte je také ke cvičení, odpočinku nebo k jídlu.
  • Starší lidé mohou po konzultaci s lékařem zvážit aplikaci látek proti srážení krve, čímž se minimalizuje riziko trombózy (krevní sraženina v žilním řečišti).

Stravování u McDonalda

Při řízení se všeobecně nedoporučuje jíst, což se tedy v reálu příliš nedodržuje, i když málokdo za volantem zvládá spořádat třeba špagety. Řidiči se na dlouhých trasách obvykle živí bagetami, sendviči a produkty z různých řetězců rychlých občerstvení – tedy většinou stravou bezezbytkovou, která vede k tvrdé stolici, jež může v kombinaci s dehydratací vyvolat zácpu.

Foto: Michal Jirák

Burgery, sendviče, bagety... To je obvyklá strava řidičů na dlouhých cestách.

„Typicky mi do ordinace chodí řidiči se dvěma diagnózami – divertikulitida (zánět tlustého střeva) a hemoroidy (řitní žilní městky). Obojí je důsledkem sedavého stylu života/práce a vysokoenergetické stravy bez vlákniny,“ popisuje častá šoférská onemocnění Vavruša.

„Jak člověk sedí, tak nepodporuje peristaltiku střev a vzhledem k nevhodné dietě i dehydrataci má rovněž tuhou bobkovitou stolici, kterou dostává z těla ven jen s obtížemi a pod silným tlakem. Mnohahodinové sezení navíc způsobuje zapaření v oblasti konečníku, což nevyhovuje tamním cévám a vede nejen k hemoroidům, ale i k mnohem závažnějším obtížím,“ varuje lékař.

Foto: Michal Jirák

Jezte v klidu, necpěte se za jízdy a snažte se konzumovat saláty či jiné potraviny bohaté na vlákninu.

Řešení správného stravování na cestách:

  • Jezte saláty, pomeranče a potraviny bohaté na vlákninu.
  • Doporučujeme jíst každé dvě hodiny, opět využít pauzu na toaletu či cvičení.
  • Lidem s tuhou stolicí může pomoci jedna polévková lžíce Lactulose sirupu, ale pozor, začínejte s ním pomalu, postupně.
  • Totiž nejste-li na podobné sirupy zvyklí a přeženete to s nimi, můžete vyhrát plynatost či průjem.
  • Jdete-li takzvaně na velkou, nespěchejte, dejte si na čas.

Mnoho z vás se ve výše zmíněných chybných návycích patrně pozná a udělat najednou komplexní revoluční změnu v cestování jistě není snadné, ba dokonce reálné. Jenže až pojedete někam na delší cestu či dovolenou, zkuste si namísto kafe dát čistou vodu a namísto hamburgeru salát. Uvidíte, že i tyto drobné kroky povedou k celkovému zpříjemnění výletu a že se rovněž podepíšou i na vaší (ne)únavě.

Načítám