Článek
Řeč je pochopitelně o hromadné nehodě, která nastala hned v první zatáčce po startu. Nico Hülkenberg brzdil pozdě a zezadu vrazil do Fernanda Alonsa, jehož vůz se vznesl a přeletěl monopost Charlese Leclerca. A právě v tom okamžiku, kdy se jedna formule sunula přes druhou, zafungovalo halo tak, jak mělo. Alonsovo přední kolo totiž přesně trefilo Leclercův ochranný oblouk, bez něhož by dostal monacký pilot ránu do přilby. Což by mohlo dopadnout tragicky.
Video ukazuje i záběr na Leclercovu formuli po nehodě a zde je vidět, jakou ránu jeho „svatozář“ dostala. Naštěstí přesně pro tyto účely je ochranný prvek zkonstruován. Jak ukázalo starší testování, titanová struktura vydrží ještě daleko horší věci.
Vůbec poprvé se halo objevilo v roce 2015, kdy s ním přišel Mercedes coby s prototypem vyrobeným z oceli. Zkoušelo se při nárazových testech, kdy se proti ochrannému oblouku podepřenému středovou oporou vystřelovalo kolo s pneumatikou. To letělo z dusíkem poháněného děla rychlostí 225 km/h. Právě utržená létající kola patří při nehodách mezi největší nebezpečí pro jezdce.
Po ověření bezpečnosti bylo halo během následujících dvou let dále zdokonaleno. Během zimního testování zkoušelo Ferrari koncept na trati a jezdci hlásili akceptovatelný výhled ven z vozu. I přesto se však v průběhu sezóny 2016 objevil nový prototyp vyrobený z titanu, opatřený tenčí podpěrou a širším vrchním obloukem. Změny měly zajistit lepší výhled, snazší vystupování z nabouraného monopostu a taky oddálit oblouk od jezdce, aby při havárii nemohlo dojít ke kontaktu s přilbou.
Následovalo další testování a v polovině loňské sezóny byl přijat finální design do pravidel na letošní rok. Proti tomuto rozhodnutí asociace FIA sice mnoho lidí bojovalo, ovšem jakmile dojde na podobný moment jako při posledním závodě, argumenty hovoří jednoznačně pro svatozář.