Článek
Jistě jste si toho rovněž všimli - jedete v šeru, mlze, za deště či sněžení, občas i v úplné tmě, když v tu ránu se objeví auto, které svítí pouze předními světly na denní svícení. Pokud takovýto stroj potkáte zepředu, je to ještě poměrně dobré, obvykle je denní svícení řešeno diodami, které lze vidět již z dálky. Vzadu však není ve dne nutné svítit, takže denní svícení obvykle funguje jen na příď vozu. Pokud tedy podobný automobil dojíždíte zezadu, může vás velmi nepříjemně překvapit, že je neosvětlený.
Minule jsme kritizovali české řidiče za přílišné používání mlhovek, což je otravné i nebezpečné zároveň. Mlhovku však řidiči zapínají úmyslně, maximálně ji zapomenou vypnout. Na denní svícení však jezdí řidič obvykle omylem - nedělají to schválně. U některých vozů, které denní svícení mají, ale postrádají automatickou funkci světel, řidič jednoduše jen zapomněl otočit kolečkem či ovladačem. Protože diody denního svícení často září překvapivě intenzivně i za horší viditelnosti, nemusejí si toho řidiči okamžitě všimnout - nebojte se je tedy upozornit probliknutím.
To ale není jediná příčina. Pokud máte nastavena světla do automatického režimu, tak většina evropských automobilů je zapne nejen v případě, kdy čidla detekují horší světelné podmínky, ale i třeba ve chvíli, kdy je zaznamenaná dlouhodobější činnost stěračů - v tu chvíli si tedy automobil řekne, že nejspíše prší a světla raději spustí. Pokud ovšem máte korejský či japonský vůz, tak raději zpozorněte. Právě tyto automobily vídávám já osobně na silnici s pouze denním svícením nejčastěji. Důvod je jednoduchý - jejich čidla nedokážou tak dobře rozpoznat horší světelné podmínky způsobené třeba mlhou či hustým deštěm a navíc nezískávají informace o poloze stěračů. Auto tedy nedokáže samo dostatečně dobře vyhodnotit, že by mělo zapnout běžné osvětlení vozu.
Samostatnou skupinou jsou pak lidé, kteří si dodělali denní svícení na své vozy sami. Ti by měli vědět, že i takovéto osvětlení musí splňovat homologaci a mnohé náležitosti. Hlavně by nemělo oslňovat, ale zároveň má být vidět, ideálně v rozumné výšce. Podobnou úpravu tedy rozhodně nedoporučujeme.
Chcete tedy mít jistotu? Pokud vidíte, že světelné podmínky nejsou moc dobré a auto ještě samo nerozsvítilo, raději světla zapněte manuálně, ať už máte auto nejen z Asie, ale odkudkoliv. Hlavně podobné věci kontrolujte a nespoléhejte se na to, že to automatická světla zvládnou samy. Případě zkuste vypozorovat, kdy a jak auto světla zapíná. Ostatní řidiči by navíc měli podobně neosvětlená auta upozornit probliknutím - ostatně zapomenout rozsvítit může každý.