Hlavní obsah

Devs Alien – Česko-britsko-čínská elektromotorka za pár

Foto: Lukáš Volšický

Nemusíte být ani dennodenně nalepeni na novinky ze světa motorek, abyste zaznamenali projekt Čezeta. Vzkříšení legendárního českého skútru „Prase“ britským nadšencem bylo ohromně ambiciózní, elektrifikované, ale bohužel vlivem vysoké ceny a souběhu špatného načasování taky obchodně nepříliš úspěšné. V Česku žijící Brit jménem Neil, který za Čezetou stál, teď proto přichází s novým projektem – ten už nekřísí českou značku, ale chce být relativně „masovou“ záležitostí.

Článek

Seznamte se s Devs. Novou značkou, jejíž název je IT-slangová odvozenina „Developers“. Částečně to ilustruje, na koho se chystá cílit. Na nadšence do technologií, na lidi, kteří ocení, že se svojí motorkou mohou komunikovat skrz aplikaci v telefonu, a pro které je ultimativní podobou domácího nabíjení solární panel, ideálně umístěný na vlastní střeše. Zkrátka a jednoduše – jde o značku, která neprodává elektrické motorky čistě jako náhradu městských skútrových stopětadvacítek, ale jde po úplně nových, mladších a jinak smýšlejících zákaznících.

Idea by tu tedy byla, ale neobstojí bez produktu. Ten první – elektrická motorka s názvem Alien – je ještě stále ve fázi vývoje, přesto mi ji ale Neil půjčil, abych ji vyzkoušel.

Čínská výroba je vidět, ale jen o Číně to není

Jestli se teď ptáte, zda nese nový Devs nějaké společné znaky s Čezetou, tak ne – v podstatě žádné. Čezeta byla s výjimkou pár komponent celá vyráběná v Česku, a to ručně a velmi kvalitně. Což byla její výsada, ale z obchodního hlediska i prokletí, vykoupené velmi vysokou cenou. U Neila, potažmo u Devs, proto padlo rozhodnutí. Má-li být nová motorka co nejdostupnější, nezbyde nic jiného než svěřit výrobu do Číny.

Foto: Lukáš Volšický

Devs je v principu levně vyrobenou motorkou, ale je na něm i hodně česko-britské práce

Z Číny, konkrétně z továrny Wuxi Nooma Vehicle Co., tedy pochází kompletní základní šasi, tkvící v trubkovém rámu, který je mimochodem prakticky beze změn převzat z malé benzinové motorky, a vším okolo, co k němu patří. Čínské je tedy jednoduché odpružení, kola s brzdami (milým překvapením jsou dva kotouče na předku), ale i kapotáž a pár dalších prvků.

Nalijme si čistého vína – fakt, že je Alien vyroben v Číně, je na něm v některých ohledech dost vidět. Je to jednak ve zpracování a použitých komponentech, kdy je na některých dílech vidět, že se hodně šetřilo, ale i v designu. Nemůžu si pomoci, ale vzezření Alienu mi trochu připomíná dobu zhruba 15 let zpátky, kdy jsem jako kluk zasněně koukal na tuningové příslušenství na „streetfightery“. Vysněný přestavěný stroj pak vypadal nějak takhle. Vlastně se o něm dá prohlásit, že je retro… jen ne tím v současnosti oblíbeným způsobem.

Foto: Lukáš Volšický

Při pohledu na masku je Alien asi nejpřesnější pojmenování

Na druhou stranu, jen o čínské výrobě to zdaleka není a Neil na motorkách v Praze odvádí i dost vlastní práce. Ač je motor ve středu zadního kola z Číny, tak baterie jsou vlastní výroby z nakoupených článků, stejně jako jejich elektronika, řídicí elektronika motorky, nabíjení a další komponenty. Vše je pak v motorce úhledně zabudováno pomocí dílů vytištěných na 3D tiskárně. Na „geekovskou“ strunu hraje i fakt, že umí motorka skrze bluetooth komunikovat s aplikací na chytrém telefonu, kde zobrazí mimo jiné napětí na jednotlivých článcích baterie nebo i polohu motorky podle lokátoru.

Foto: Neil Eamonn Smith

Baterie, ale i veškerá elektronika je vyvinutá v Česku a do motorky se dostane až tady

Svezení s prototypem

Teď už ale alespoň krátce k tomu, jak Devs Alien jezdí. Krátce hlavně proto, že se jedná teprve o prototyp ve stádiu ladění. S Neilem jsme se shodli na tom, že je potřeba ještě vyladit odezvu na otočení plynem (nebo spíše akcelerátorem) a hlavně vyřešit jiný centrální tlumič zadního odpružení. Ten původní čínský vlastně moc netlumí, ale jenom pruží, což v kombinaci s vysokou neodpruženou hmotností zadního kola s elektromotorem znamená, že je zadek na nerovnostech poněkud „skotačivý“.

Foto: Lukáš Volšický

Dojem z jízdy poněkud kazí zadní tlumič, ale Neil už pracuje na jiném, lepším

Jinak ale motorka nejezdí špatně. Přísun síly elektromotoru není nijak velký, ale je předvídatelný a lineární. Maximální výkon 8,5 kW (průběžný potom 5 kW) se sice nemůže rovnat se stopětadvacítkou skútrem a je nižší, než byl třeba u Čezety, ale přesto to do města docela dobře stačí. Na padesát se Alien dostane celkem svižně a i se mnou na palubě (a to mám přes 100 kilo) se vydrápal na nějakých pětadevadesát v hodině.

K těm sto-něco kilům mám ale taky 184 centimetrů a musím říct, že bych si motorku klidně uměl představit větší. Stavba je poměrně drobná a úzká, ale zase se s ní při hmotnosti cca 160 kilo celkem dobře manipuluje. Snad jen ten rejd řízení mohl být větší. Za jízdy mě nicméně překvapilo, jak hyperaktivně motorka působí a jak lehce by padala do zatáček – je to dáno hlavně nízko umístěnou baterkou, potažmo nízkým těžištěm. Brzdy jsou celkem účinné, ale chce to za ně víc vzít – přece jenom motor sám o sobě prakticky nebrzdí, rekuperace tu není a ani se u ní neuvažuje – u malých městských elektrických motorek se totiž jeví jako celkem neefektivní a reálně přidá k dojezdu jen pár kilometrů.

Foto: Lukáš Volšický

Manipulace na místě a při nízkých rychlostech je snadná, otáčení na místě ale limituje rejd řízení

Právě dojezd vás přitom, předpokládám, zajímá asi nejvíc. Koneckonců právě akční rádius na plně nabitou baterii je ústředním bodem dohadování kolem elektromobility. Devs má v útrobách rámu akumulátor o kapacitě 7,2 kWh, který v reálném světě zvládne nějakých 120–130 kilometrů dojezdu, záleží pochopitelně na použití. Jeho nabíjení je zatím limitováno zabudovanou nabíječkou o výkonu 700 W, ale produkční kusy by měly být vybaveny dvojnásobně výkonnou, která baterii dobije do plna za nějakých 5 hodin. Což jsou hodnoty, které pro městské ježdění celkem v pohodě dostačují.

V tuhle chvíli je Devs Alien prototyp, který přirozeně má svoje mouchy, ale jako projekt působí celkem nadějně, zejména pak s přihlédnutím k cenovce. Na té každý podobný projekt koneckonců stojí a padá, takže se pro svůj nový projekt vydal Neil takovou cestou, při které byla cena pro koncového zákazníka na prvním místě už od samého začátku. A ta cena by měla předběžně startovat na částce 125 000 Kč. Což je sice víc, než chce za svoje městské skútry Honda, ale prakticky stejně, jako za ně chce Vespa. Neil už nějaký zájem zaznamenal, takže teď nezbývá než čekat, jak se celá „akce Devs“ vyvrbí. Držíme každopádně palce.

Načítám