Článek
Aby prý Mitsubishi přežilo, musí snížit náklady o pětinu. Žádné investice, jen šetření. Podle magazínu Autocar čekají Mitsubishi ještě horší časy než dosud, a kdysi slavná automobilky se tak nyní bude soustředit výlučně na trhy v jihovýchodní Asii, kde má podíl na trhu 6,4 procenta, na rozdíl od pouhého procenta v Evropě či 0,9 % v Severní Americe. Co to znamená? Mitsubishi L200 či Outlander si už hned tak nekoupíte, a jestli jste čekali na velký návrat Pajera, tak tomu v Mitsubishi kopou hrob.
Je až s podivem, kam se kdysi velká a úspěšná automobilka dokázala dostat. Doby, kdy Pajera vyhrávala Dakar, Lancer byl synonymem pro rallye a Galant byl považován za luxusní auto, vystřídalo období, kdy máte problém vzpomenout si na jiný model, než je ASX a pickup L200. Trochu to připomíná Lancii, i když ta nikdy nepůsobila tak globálně.
Podle Mitsubishi jde nyní hlavně o to, že její motory nejsou schopné plnit náročné emisní normy, a tak musí opustit evropský trh. „Změníme naši strategii a místo aut pro všechny se budeme soustředit a koncentrovat jen na ty trhy a na ty segmenty, kde můžeme uspět. Nejprve dokončíme naše strukturální reformy a posílíme naše konkurenční oblasti, abychom nakonec vybudovali firemní strukturu, která se stane během tohoto střednědobého období ziskovou,“ řekl generální ředitel Mitsubishi Takao Kato.
Současná generace modelu Pajero, která byla poprvé představena na autosalonu v Paříži v roce 2006, je jednou z nejdéle přežívajících modelových generací posledních let. Z nepochopitelných důvodů do něj Mitsubishi neinvestovalo, jen se v letech 2009, 2010, 2012 a 2015 pokusilo jeho stárnutí zastavit facelifty.
Ano, zní to jako plané řeči, ale je to holá skutečnost. O to víc nás mrzí, že jedním z aut, kterých se nastávající opatření dotknou, bude legendární Pajero. Terénní automobil je stále k dispozici v některých regionech světa, ale místo jeho velké návratu, po kterém mnozí prahnou, přijde nejspíš jeho konec. Mitsubishi totiž plánuje uzavření výrobního závodu v Gifu, kde se Pajero vyrábí. V posledních letech totiž došlo k obrovskému propadu produkce a tento model přestal vydělávat.
V Evropě už se na něj jen vzpomíná, v Japonsku se jich vloni neprodalo ani tisíc. Outlander a Eclipse Cross vydělávají Mitsubishi víc peněz, ale to nemůže nikoho překvapit. Jenže když nebude automobilka investovat ani do nich, nebude mít za chvíli co prodávat…
Smutný příběh? Ano! Důkaz, že abyste vydělávali, tak musíte investovat? Rozhodně!