Článek
Je to už potřetí, co o závodech v Macau píšu. Náročný městský okruh, kde se sice závody jezdí už od roku 1954, ale kde se taky bourá snad v každém druhém závodě. Když vidíte onboard z kvalifikačního kola, tají se vám dech nad rychlostí, s jakou závodníci míjejí svodidla a jak přesně trefují apexy. Nádhera. Ale v závodě se z úchvatné podívané mohou velmi rychle stát jatka, a to doslova. Trať namotaná na silnicích, kde se jindy běžně jezdí, je totiž extrémně úzká a náročná, navíc bez únikových zón. Skoro se tady nedá předjíždět. A když tady někdo nezvládne svůj stroj, je velmi blízko k hromadné havárii, protože s sebou smete další piloty.
Naposledy to bylo vloni na sklonku sezóny, kdy německá závodnice Sophia Flörsch vyletěla se svojí formulí 3 z trati a narazila do bariéry. Podle telemetrie jela 17letá pilotka 276 km/h. Utrpěla těžká zranění, kromě ní skončili v nemocnici další tři lidé. Jen pár měsíců předtím se v Macau během závodu srazilo hned šestnáct závodních aut kategorie GT3, kdy se v podstatě jednalo o řetězovou nehodu. Škody na technice šly tehdy do stovek milionů. A před dvěma lety tam při závodě motocyklů po nárazu do svodidel zemřel Daniel Hegarty.
Při letošní závěrečné motocyklové Velké ceně v Macau měli strážní andělé opět spoustu práce. Hned po startu se totiž srazili dva jezdci a závod byl přerušen. Nic se jim nestalo, do boxů došli po svých. O půl hodiny později byl závod restartován, ale hned v druhém kole došlo k nehodě, při které havarovalo hned šest jezdců – holandský jezdec Didier Grams, Irové Michael Sweeney a Derek Sheils, Angličan Philip Crowe, Kanaďan Dan Kruger a Fin Erno Kostamo.
Po shlédnutí videa se asi ptáte sami sebe, jak tohle mohlo dopadnout. Jen zázrakem nikdo neutrpěl vážné zranění, tři jezdci ale i tak skončili v nemocnici. „Tohle k závodům v Macau prostě patří,“ říká pro Garáž.cz český závodník Petr Fulín, který v Macau závodil v roce 2016. „Je to adrenalin, jízda na hraně a svým způsobem připomínka toho, jak nebezpečné byly závody před čtyřiceti lety. Jedete s rizikem, že když se něco stane, tak to může bolet. Zároveň se tady ale můžete ukázat, kolik odvahy máte.“ A Mirek Budík, týmový inženýr a komentátor, k tomu dodává: „Je to stejné jako zakázat dostihy – tam se taky musí utratit zraněný kůň a žokej ví, že si může zlomit páteř. Každopádně je to trochu paradox, že FIA na jednu stranu volá po bezpečnosti a asfaltuje únikové zóny, drží diváky daleko od aut, a pak nechá závodit auta ve městě na úzké trati.“
Každopádně závod v Macua byl bez náhrady ukončen a to bez vítěze a bez bodů. Podle pravidel totiž jezdci musí ujet minimálně tři kola, aby mohl být vyhlášen vítěz. A já se vás ptám – líbí se vám závody na městských okruzích, nebo to považujete za zbytečný hazard?