Hlavní obsah

Designér první Octavie a Fabie Luc Donckerwolke slaví 55

Foto: Hyundai

Luc Donckerwolke

Známý automobilový designér Luc Donckerwolke dnes slaví 55 narozeniny. Před nedávnem odešel z koncernu Hyundai-Kia a jeho další angažmá zatím není známé. Svou stopu zanechal i v automobilce Škoda, když byl jedním z hlavním autorů designu první novodobé Octavie a první generace Fabie.

Článek

Belgičan Luc Donckerwolke má za sebou bohatou kariérní historii. Pracoval jako vedoucí designu v Bentley, Lamborghini, Audi a poslední tři roky šéfoval designu korejského koncernu Hyundai-Kia. Jako jeden z hlavním designérů se podílel i na Škodovkách z devadesátých let (ještě o nich bude řeč).

Automobily začal kreslit v roce 1990 pro Peugeot, už o dva roky později si sbalil kufry a namířil směr Ingolstadt. Ani zde ale ještě není podepsán pod žádným automobilem coby vedoucí designu, ale postupně tento ambiciózní muž, který podle svého oficiálního životopisu mluví celkem deseti jazyky, mimo jiné korejsky, japonsky nebo čínsky, sbírá první zkušenosti.

Jeho první velké angažmá přichází v roce 1994, kdy začal pracovat na nejdůležitějším projektu Škody Auto v devadesátých letech - prvním svébytném automobilu s logem okřídleného šípu (Felicia byla takovým větším faceliftem Favoritu) po převzetí německým koncernem Volkswagen. Jde samozřejmě o první generaci novodobé Octavie, která na trh přišla jako liftback a kombi.

Mezi škodováky se traduje historka, že v roce 1993 už byl hotový design Octavie od Giugiaria. Jenže mocnému vládci koncernu VW Ferdinandu Piëchovi připadá „příliš italský“, a tak se celý projekt předělává. Mimochodem - hotový model se trochu upraví a v roce 1998 (o pět let později!) se prodává coby Seat Toledo druhé generace.

Foto: Dalibor Žák

Škoda Fabia I. generace a III. generace

Šéfem designu ve Škoda Auto v polovině devadesátých let je - rovněž Belgičan - Dirk van Braeckel. Donckerwolke nastupuje do designérského oddělení v roce 1994 a vydrží zde jenom dva roky. Za tu dobu ale stihne nechat svůj otisk na první generaci Octavie a rovněž na přelomové Fabii.

Na designu Fabie se začalo pracovat již v roce 1995 a hotový podle dostupných informací byl již v roce 1996 - dodnes pohledná a technicky v segmentu malých aut mimořádně naddimenzovaná první Fabia má světovou premiéru na frankfurtském autosalonu v září 1999.

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia I. generace. Její tvary zaujmou dodnes.

Po dvou letech strávených v Mladé Boleslavi je Luc Donckerwolke vedením koncernu povolán zpátky k Audi. Podílí se na návrhu hliníkového, designérsky doteď zajímavého Audi A2. Jeho hvězdná chvíle přichází v roce 1998, kdy je hlavním krejčím Lamborghini. Pod jeho taktovkou vznikají krásně hranaté modely - Murciélago, Diablo nebo Gallardo.

„Nezajímám se o trendy, protože trend je pro mě vždy minulost. Když je na trhu trend, tak je to z marketingového oddělení, ne z designu a jen špatní designéři sledují trendy,“ řekl v rozhovoru pro český magazín AutoDesign.

V roce 2005 Luc Donckerwolke nahrazuje hvězdného Waltera de'Silvu přesouvá na pozici šéfdesignéra Seatu a setrvá zde celých sedm let. V roce 2012 přechází do další značky koncernu Volkswagen - do britského Bentley, kde rovněž pracuje na pozici hlavního designéra. Stál tak například za současným Continentalem GT, projektem krásného konceptu kupé Speed 6 nebo prvního SUV od Bentley, modelu Bentayga.

Foto: Lamborghini

Lamborghini Gallardo

„S Lucem Doncekrwolkem jsem se potkal za jeho působení u Bentley. V té době už dávno patřil mezi první ligu a bylo cítit, že v automobilovém designu rozhodně neřekl poslední slovo,“ vzpomíná Radek Laube, bývalý šéfredaktor odborného časopisu AutoDesign.

„Při rozhovoru působil docela odměřeně, a ani když mluvil o designu, tak z něj kupodivu nebylo cítit nějaké velké nadšení. Své emoce dokonale ovládal a z jeho slov jste hned poznali, že názory má perfektně srovnané a ambice vysoké. Možná už v té době přemýšlel o tom, kde a jak by mohl dále rozvíjet své schopnosti, a tak mi jeho pozdější přesun na místo korunního prince designu Hyundai-Kia dával smysl,“ říká Radek Laube.

Foto: NY Mammoth Design

V novém působišti navrhuje také modely Genesis (luxusní značka Hyundai)

O tři roky, ve svých 49 letech bez bližšího mediálního vysvětlení po 23 letech opouští koncern Volkswagen a nastupuje kreslit auta do Hyundai-Kia. Pod jeho vedením vznikají všechny modely Hyundai, Kia a Genesis (luxusní značka Hyundai), které dostávají moderní a výrazný tvar.

„Design je neustále učení a designér by neměl dlouho zůstávat u jedné značky, jinak bude dělat dokola stejné věci, které se budou rozvíjet příliš pomalu. V designu je důležité se hodně učit, absorbovat věci a zase je vypouštět dál. Designér by měl měnit značku, jinak rychle zestárne,“ řekl v rozhovoru pro český AutoDesign a to je i možné vysvětlení, proč tak rád mění své pracovní výzvy.

Letos v květnu přišla nečekaná zpráva, Luc Donckerwolke z osobních důvodů odchází z Hyundai-Kia a dosud není jasné, kam zamíří. Hyundai a Genesis nyní vede designér SangYup Lee a krejčím pro Kiu je Karim Habib, který před tím pracoval mj. pro BMW. Nahradit Donckerwolka asi nebude snadné a jsme velice zvědavi, kam talentovaný designér nově zamíří. Není o tom jestli, ale kdy a kam.

Související témata:
Načítám