Článek
20 let – tak dlouho pracoval Ian Callum pro Jaguar. A to je vskutku neuvěřitelné číslo, protože v branži je běžně zvykem, že šéf designér navrhne nový směr značky v rámci jedné generace modelů a stěhuje se o dům dál, aby uvolnil místo invenci dalšího talentovaného návrháře se stejným úkolem. Obvyklý designérský turnus je tak čtyři až pět let. Takže už snad chápete, proč je 20 let tak výjimečné číslo…
To proto, že Ian Callum je skutečně výjimečný designér. Už od útlého dětství si vždy maloval. A pak, když na ulici rodného Edinburghu spatřil projíždět Porsche 356, cítil, že je předurčený k tomu stát se automobilovým designérem. Jeho srdce patřilo Jaguaru, proto už ve 14 letech napsal do Jaguaru, že by se chtěl stát jejich designérem.
Na to si však musel ještě počkat. Průmyslový design vystudoval v Glasgow a potom nastoupil k Fordu, kde začal (jako každý) navrhováním dílů – konkrétně zrcátky Transitu, pak přešel na volanty. To ho samozřejmě moc neuspokojovalo, proto odešel pracovat pro Toma Walkinshawa. Pod jeho křídly navrhl na podvozku XJ-S zcela nové sportovní kupé, které však Jaguar vyrábět nechtěl. S radostí po něm však sáhl Aston Martin a vznikl tak ikonický model DB7.
Pro Calluma to byl raketový start jeho hvězdné kariéry, která čítá hodně zajímavé projekty: pro Ford navrhl rally monstrum RS200 i roztomilé kupé Puma, nudný Escort upravil na slavnou variantu Cosworth, pro Volvo nakreslil kupé a kabriolet C70, v TWR pomáhal Rossu Brawnovi se závodním XJR-14 a pro Nissan zkonstruovali speciál pro Le Mans s názvem R390 GT1, v Aston Martinu odvedl hodně práce na Vanquishi i DB9.
V roce 1999 nastoupil na vysněné místo u Jaguaru a tam před ním ležel úkol náročný jako zdolání Mount Everestu – tradicionalistickou značku s hlubokými kořeny v historii převést do moderní doby. Jeho prvním vlastním autem (facelift dvojice X-Type a XJ X350 nebudeme počítat, ta auta stejně neměl příliš rád) bylo hliníkové XK druhé generace (2007) a především pak první XF (2010), které se mělo stát začátkem nové éry Jaguaru. Přerod byl dokončen o tři roky později se zcela odlišným XJ (2010) a Jaguar byl tak pevně ukotven v současnosti, nikoli stále jednou nohou v minulosti.
Vyžádalo si to hodně přesvědčování v managementu i důvěry zákazníků, dalším velkým úskalím byl prodej koncernu JLR (Jaguar Land Rover) pod křídla indické Taty (2008). Celý přerod se Jaguaru podařilo zvládnout a teď se automobilce daří lépe než kdy dříve (i když kolečka místy trochu drhnou). Ian Callum nás ještě stihl potěšit takovými laskominami, jako je jednoduše krásný F-Type, strhující koncept supersportovního C-X75 nebo progresivní elektromobil I-Pace (přesně 50 let poté, co jako dítě poprvé psal do Jaguaru).
Nyní však má pocit, že jeho čas u Jaguaru má skončit. Svou pozici šéf designéra opouští k 1. červenci, aby se mohl věnovat vlastním projektům, automobilce bude ale dál k dispozici jako externí konzultant. Na jeho místo nastoupí Julian Thomson, který je u značky již 18 let a většinu času s Callumem úzce spolupracoval (v životopisu má také první Lotus Elise nebo koncept LRX, ze kterého se zrodil Range Rover Evoque). Nečekejte tedy žádné radikální změny v nastoleném designovém směru Jaguaru, což je jen dobře, protože současné Jaguary jsou opravdu krásná auta. A díky za to patří především právě Ianu Callumovi.