Hlavní obsah

Design Jozefa Kabaně. Co se povedlo a co raději zapomenout?

Foto: Archiv Garáž.cz

Jozef Kabaň odchází ze Škody do BMW. Nechává za sebou pořádný kus práce, jasně definovaný designový jazyk a jeho odkaz bude cítit i v brzy představeném Yetim. V redakční anketě jsme si položili otázku, co se mu v rámci Škody i koncernu povedlo a co naopak nikoliv.

Článek

Jak to vidí Jakub Rejlek

Jozef Kabaň byl pro škodovku určitě přínosem a musím říct, že celou značku povznesl na novou úroveň. Asi se všichni shodneme, že se mu povedla poslední generace Superbu, která vypadá hodně dobře. Poslední generace Octavie je pro mě sporná, protože je taková beztvará, a to už vůbec nemluvím o faceliftu.

Opačným směrem naopak šel Yeti po faceliftu a Citigo taky nádherou neoplývá, tam si myslím, že byl daleko větší prostor na to si s designem a detaily hrát víc. Každopádně chválím i za Kodiaqa a zpracování nové tváře přední části. Zároveň musím konstatovat, že jsem překvapen kam Kabaň míří. Do BMW mi vůbec nesedí svým stylem ani svým charakterem. Nezbývá než čekat, kdo naopak zaplní jeho uvolněnou židli.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak to vidí Ondra Chamilla

Osobně bych se rád vyvaroval hodnocení designu posledních Škodovek, je na to podle mě ještě brzy. Musím ovšem říci, že většinou se mi tato auta líbí, zejména pak Superb Sportline, který vypadá skvostně. Pokud bych měl tedy vybrat vrchol designu Jozefa Kabaně, byl by to Volkswagen Lupo GTI. Malý ostrý hatchback vypadá skvěle i dnes, dlouhých 15 let od uvedení na trh. Vždy se za touhle malou naštvanou krabičkou ohlédnu.

Naopak se mi vůbec nelíbí nejdražší dílo tohoto slovenského designéra, a to Bugatti Veyron. Upřímně, to auto nemá dravost ani eleganci, jakou by si zasloužilo - místo toho vypadá jako nějaký zmutovaný brouk. Z technického hlediska je to však obdivuhodný stroj.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak to vidí Jakub Urban

V souvislosti s prací Jozefa Kabaně se mi jako první vybaví škodovácké koncepty, na kterých chtěl prezentovat nový směr automobilky. Na studii Vision D, ze které se poté narodil Rapid, se dokážu dívat zas a znova. Bílo-černá barevná kombinace dodává autu tu jednoduchost a designovou čistotu, která se mi vždycky líbila. Navíc v roce 2011 to byla první taková studie, kterou Škodovka představila a nikdo to nečekal. Možná i proto mi utkvěla tolik v paměti.

Za nejméně povedenou práci by se dala prvoplánově označit faceliftovaná Octavia. Ale to auto jsem ještě na vlastní oči neviděl, takže v tomto ohledu si svoje soudy nechám na pozdější dobu. Napadá mě totiž ještě jeden facelift, který se neřadí k nejlepším. Yeti - byť současný vzhled není vůbec odporný, ale oproti původnímu designu ztratilo první škodovácké SUV svůj jednoznačný charakter.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak to vidí Vašek Rybář

Design je otázkou setrvačnosti, takže vlastně nevím, kolik toho Kabaň na Yetim stihnul udělat. Nastoupil do Škody v roce 2008, Yeti šel ven o rok později, ale Kabaň o něm rád mluvil jako o nejpovedenějším modelu značky (v roce 2011), takže ho beru za jeho dítě a dodnes tleskám, jak se povedlo postavit designově hravý a proporčně skvěle navržený vůz, který škodovce závidí i ostatní z koncernu. V rámci faceliftu ho sice Kabaň musel trochu umravnit, ale ta první kulatější generace je právě díky tomu nadčasová.

A já to tedy klidně řeknu - facelift třetí generace Octavie prostě je a bude kontroverzní. Krása je subjektivní, proto ostatně v testech nevěnujeme popisu křivek zas tolik místa, protože někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Čtyřočko z Mladé Boleslavi ovšem vzbudilo negativní reakce napříč odbornou i laickou veřejností. O to větší škoda, že osobně se mi třetí generace Octavie docela líbí. Ano, bez pentliček typu RS je až příliš civilní, ale to je dáno hlavně tím, že jich všude vidíme tolik. Na designu jako takovém nebylo co vylepšovat. Jozef Kabaň se o to, bohužel, přeci jenom pokusil.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak to vidí Martin Tolar

Hodně se mi líbí aktuální Škoda Superb. Kabáň tenhle model konečně dotáhl tam, kde měl být už od první generace. První Superb byl jen nafouklý Passat. Druhý zase dlouhý, byť elegantní jezevčík. Třetí generace má konečně vyvážené proporce, ukazuje to nejlepší z designu Škody a povedlo se mu vystihnout jeho honosnější charakter. Už to není na pohled tuctová fleetovka pro poradce z OVB nebo realitní makléře, ale důstojný sedan vyšší střední třídy. Pravda, oželel jsem twin-door, ale to není designový problém.

Nejslabší mi asi přijde Škoda Citigo - chápu, že měl svázané ruce, ale nudnost Citiga je trestuhodná. Vypadá v podstatě stejně, jako Seat Mii, což pro škodovku není zrovna pěkná vizitka. Zatímco Up! ukazuje, jak hodně se dá z designu městského prcka vytěžit, Citigo je zoufale nudné a snadno zapomenutelné. Ještě možná, když si zvolíte červenou barvu s černými koly a pruhy, ale je to jen taková náplast.

Foto: Archiv Garáž.cz

Načítám