Článek
První generace modelu X5 byla pro BMW velice důležitá. Šlo o vůbec první SUV mnichovské automobilky a dnes už víme, že tahle sága byla velice úspěšná. Jen prvního X5 se prodalo více než dva miliony kusů, a když si dnes otevřete nabídku BMW, napočítáte hned sedm různě velkých SUV modelů.
Pokud se chceme podívat do zákulisí prvního X modelu od BMW, musíme se vrátit do roku 1994, kdy mnichovská automobilka začala uvažovat o svém prvním SUV. Tehdy BMW vlastnilo Land Rover, což se podepsalo na použitém technickém základu.
Designu tehdy vládl Američan Chris Bangle, kterého konzervativní fanoušci značky nemohli pro jeho „kosmické“ návrhy nových modelů vystát. Pravdou je, že některé jeho modely ve své době vypadaly prazvláštně, ale dnes se ukázalo, jak nadčasové byly. Nevím, jak vám, ale mě se teď BMW řady 7 E65 docela líbí. Jak to máte vy? Napište do komentářů pod článkem!
Za návrhem designu první X5 ale stál Frank Stephenson, o němž jsme psali nedávno v článku věnovaném Fordu Escort Coswroth. Šedesátiletý designér se podílel na návrhu designu mnoha ikonických vozů – na svém kontě má skvosty jako Ferrari F430 či FXX, většinu moderních McLarenů, první novodobé Mini nebo Fiat 500.
A nyní zavzpomínal na to, jak společně se svými kolegy tvořil návrh modelu X5. Zadání od vedení BMW bylo šibeniční, protože za pouhých šest týdnů měl vzniknout hliněný model v reálné velikosti. Stephenson neztrácel čas a během letu letadlem se mu za dvě hodiny podařilo nakreslit první návrh.
Zadáním bylo udělat elegantní SUV, ale nikoliv off-road, a dát autu unikátní vzhled. To se podařilo na výbornou, protože kdo by dnes řekl, že měla první X5 cokoliv společného s tehdejším Range Roverem. Její design byl naprosto svébytný.
Stephenson chtěl mít na autě prvky typické pro BMW, takže první X5 má klasické ledvinky a tvar světlometů charakteristický pro BMW z někdejší dekády. Určitou podobnost s X5 najdete také v některých detailech u řady 5 E39. Na X5 dále nechybí Hofmeisterova křivka, tedy obrácené zakřivení okna na zadním sloupku, pojmenované po designérovi Wilhelmu Hofmeisterovi.
Stephenson dále prozradil, že na návrzích BMW pomáhali tři designéři, kteří stáli v šedesátých letech za designem Lamborghini Miura. A přestože jim bylo více než 70 let, makali jako kdyby jim bylo dvacet. Podle Franka Stephensona celý designérský tým pracoval někdy i 18 hodin denně, sedm dní v týdnu.
A hlavně první X5 jezdila fantasticky - jako kdyby to ani nebylo SUV, ale jen trochu vyšší osobák. Společně s Porsche Cayenne šlo ve své době o nejlépe jezdící SUV, kilometry vyčnívající nad nejbližší konkurencí. Samozřejmě, BMW řady 5 E39 jezdilo mnohem lépe než X5, ale pokud jste na přelomu milénia z jakéhokoliv důvodu potřebovali SUV, byla X5 skvělou volbou.
Vzpomínám na novinářské jízdy s novou X5 před dvěma lety v okolí Atlanty. Na pár desítek minut se mi podařilo sehnat klíče od první generace s 4,4 litrovým V8 pod kapotou - a bylo to něco neskutečného. To auto jízdně fungovalo skvěle a jediná zastaralá věc na něm byl infotainment. Jinak by se bez problémů dalo používat každý den a ještě by přineslo mnohem více radosti než současné poněkud sterilní provedení.