Článek
V uplynulých dnech jsme už prosvištěli ty nejdůležitější konvenční automobilové novinky, také jsme si prošli všechny elektrifikované novinky, nyní se podíváme na sportovce letošního roku.
1. Mercedes-AMG One
Největší letošní adept na krále rychlosti – inženýři z AMG už vyřešili problémy s použitelností motoru F1 v běžném provozu, a dodávky zákazníkům by tak měly začít ještě letos. Na co se tedy vybraných 275 šťastlivců může těšit? Na karbonovou konstrukci, sofistikované šasi inspirované závodními auty, aktivní aerodynamiku a hybridní ústrojí s výkonem přes 1 000 koní, které zajistí akceleraci na stovku kolem 2,5 sekundy a maximálku vysoko přes 350 km/h. A my se budeme těšit, jestli pokoří rekord na Ringu…
2. Aston Martin Valkyrie
Další adept na krále rychlosti roku 2021. Ambiciózní projekt automobilky Aston Martin a závodního týmu Red Bull provázely složité problémy (ostatně stejně jako projekt AMG One) už od samého začátku (hluk, spolehlivost a ovladatelnost), ale všechny se zřejmě podařilo úspěšně vyřešit, a Valkyrie by si tak letos měli přebrat první ze 150 zákazníků. Recept je dost podobný jako u AMG One, akorát místo motoru z F1 pohání Valkyrie atmosférický 6,5 V12 Cosworth, který ve spolupráci s elektromotory bude produkovat přes 1 000 koní. Na stovku vystřelí zhruba za 2,5 sekundy a poletí více než 350 km/h – tedy podobně jako AMG One. Rozhodne až souboj na trati.
3. Lotus Evija
Nebo bude královská koruna patřit novému rodu čistě elektrických hyperaut? Lotus věří, že ano – proto ve spolupráci s odborníky ze závodní stáje Williams vyvinul silniční raketu poháněnou čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 2 000 koní. Evija (čti „evaja“) by měla vystřelit na stovku za zhruba dvě sekundy, na tři sta pod deset sekund a maximálně poletí rychlostí přes 320 km/h, přitom by měla zvládnout ujet přes 400 km.
4. Rimac C_Two
Další elektrická střela s výkonem téměř 2 000 koní pochází z Chorvatska od inovátora Mateho Rimaca. Předchozí Concept One přitáhl k Rimacu spoustu (byť částečně nechtěné) pozornosti, Concept Two už má ukázat, co Rimac opravdu umí. Konkrétně se bavíme o stovce pod dvě sekundy a třístovce pod deset sekund, maximální rychlost bude kolem 400 km/h a dojezd přes 500 km. Chorvati plánují vyrobit 150 kusů svého elektrického speciálu.
5. Pininfarina Battista
Designerští mágové z italského studia Pininfarina chtějí uchvátit svět, proto techniku Rimac C_Two oblékli do elegantnějšího kabátku z vlastní umělecké dílny – a výsledek je naprosto strhující! Parametry se samozřejmě od originálního Conceptu Two neliší, italská verze by také měla vzniknout v počtu 150 kusů. Který z nich byste si vybrali vy?
6. McLaren Artura
Druhá generace „základní“ řady McLaren Sports Series tento rok nahradí úspěšný 570S. Kompaktní supersport se na trhu rychle etabloval a stal se po vzoru svých rychlejších sourozenců jedním z nejlepších, nezalekl se ani konkurence od Ferrari, Lamborghini nebo Porsche. Nová generace pojmenovaná Artura posune hru o kus dál, představí totiž nový koncept hybridního pohonného ústrojí: twin-turbo 3,0 V6 ve spojení s elektromotorem bude produkovat kombinovaný výkon kolem 600 koní. McLaren už má s hybridy dost zkušeností (P1 a Speedtail), takže my se rozhodně těšíme!
7. Porsche 911 GT3
Porsche si letos přichystalo nadílku pro pravé řidiče – hlavním lákadlem bude nová generace nabroušené 911 GT3, která bude ještě výkonnější (nabídne stádo 500 atmosférických koní), rychlejší (specifikace ještě neznáme) a ostřejší (kompletně nový podvozek) než ta předchozí. Porsche slíbilo, že dorazí i v civilní verzi Touring, tedy bez velkého křídla na zádi. Veřejným tajemstvím je i blížící se premiéra Caymanu GT4 v okruhově laděné verzi RS. Nemůžeme se dočkat!
8. Mercedes SL
Pohodový cestovní kabriolet se v nové generaci dočká injekce sportovnosti, aby zaujal i někoho jiného než postarší pány užívající si dividendy svých úspěšných byznysů korzováním kolem prosluněných pláží v teplých krajích. Lehká a tuhá hliníková konstrukce sníží hmotnost a zvýší tuhost, SL tak bude obratnější, vysokovýkonné hybridní jednotky pak přinesou víc rychlosti. Ikonický vůz se zároveň vrátí k látkové střeše a místo dvou míst nabídne uspořádání 2+2, nahradí totiž také kabriolety třídy E a S, jejichž výroba byla ukončena.
9. Nissan 400Z
Nové kupé od Nissanu se už ukázalo veřejnosti v prototypové formě, letos se můžeme těšit na produkční verzi. Ale jen, abychom měli nad čím slintat, protože v Evropě se tohoto krásného kupé poháněného přeplňovaným šestiválcem s výkonem kolem 400 koní (proto to jméno, ačkoliv dosud nepotvrzené) a s designem připomínajícím legendární Fairlady nedočkáme. Zatracená škoda!
10. Subaru BRZ a Toyota GR86
Oficiálně se tu nedočkáme ani druhé generace Subaru BRZ, protože emise… U Toyoty je ale situace jiná, proto existuje solidní šance, že budeme moci osedlat alespoň jeho (technicky) identické dvojče GR86. Stejně jako v případě předchůdce půjde o kompaktní kupé s atmosférickým motorem (tentokrát se zvýšeným výkonem 240 koní) a pohonem zadních kol, které se místo rychlosti zaměřuje na hravost a nadšení za volantem. O to bychom vážně neradi přišli…
Pravděpodobně také poprvé uvidíme nástupce Aventadoru od Lamborghini, Chevrolet představí rychlejší verze C8 Corvette a další novinky chystají také u Ferrari, Pagani nebo Koenigseggu, ale vše je zatím velmi tajné, takže nezbývá než trpělivě čekat.
Fanoušci silničního sportu za dostupnou cenu se mohou také těšit na řadu nových hot hatchů – ačkoliv i u nich jsou citelné ztráty (například Ford zrušil projekt Focus RS, Peugeot nepočítá s 208 GTi a Renault dosud nepotvrdil Clio RS). Dočkáme se však kapesního rváče Hyundai i20 N (se stejnou technikou dorazí také Kona N), Honda nabídne omlazený Civic Type-R, Škoda uvede na trh další generaci svižného všeuměla Octavia RS (v benzinové, dieselové, a dokonce i plug-in hybridní verzi), Volkswagen nabídne Golf ve všech možných rychlých variantách (základní GTI, ostřejší GTI Clubsport S a nabroušený Golf R), Cupra přijde se svým Leonem (také v plug-in hybridní verzi) a crossoverem Formentor a u Audi už finišují ladění RS3 s výkonem přes 400 koní.
Jak sami vidíte, rok 2021 bude opravdu rychlý!