Článek
Pochopitelně není náhodou, že první tři příčky obsadily motorky (a jeden skútr), které mají přímou vazbu na tradiční české výrobce. České značky, ať už aut nebo motocyklů, prostě budí mezi lidmi ohromný ohlas a my v redakci jsme za to samozřejmě rádi.
Na druhou stranu se v první desítce objevilo i několik strojů, které bych tu snad ani nečekal. To zase ilustruje určitou otevřenost, nebál bych se říci i zvídavost motorkářské komunity. Samozřejmě moc dobře vím, jak velcí tradicionalisté motorkáři jsou, zároveň však vím, že se většina z nich ráda dozví něco nového i o strojích, které nejsou přímo jejich krevní skupinou.
Vezměme si třeba takový Harley-Davidson Livewire. Představa Harleye, v němž je dupající dvouválec nahrazen elektromotorem, spoustu motorkářů vyloženě děsí a mnozí nad ním ohrnou nos, přece je však tahle inovátorská specialita v mnoha ohledech zajímá. A jsem si skálopevně jist, že by snad žádný motorkář neodmítl možnost se na Livewiru svézt. A pravděpodobně by téměř každý po prvním svezení zjistil, že byť je elektrická motorka v mnoha ohledech poněkud nepraktická, svezení je na ní velmi specifické, velmi zajímavé a hlavně velmi zábavné.
Koneckonců o to tady jde. Na motorkách většina z nás jezdí pro radost. Vyčistit si při projížďce hlavu a odpočinout si od hektického světa. Právě o tom motorky jsou, uvědomují si to nejen motorkáři, kteří se rádi dozvídají postřehy a zajímavosti o nových strojích, ale i jejich výrobci, kteří se snaží dělat svoje motorky čím dál lepší, jen co jim to legislativní rámec dovolí.
Motorky jsou prostě separátní kategorie v motorizovaném světě – kategorie nadšenější, zábavnější a svobodnější než kterákoliv jiná. Proto mám motorky tak rád, proto na nich tak rád jezdím, a proto se už těším na nadcházející sezonu. A proto taky doufám, že svět motorek ještě dlouho vydrží tak zábavný a svobodný jako dosud.
Teď už ale k onomu žebříčku. Tady je deset nejčtenějších testů motorek na Garáži za rok 2020:
1. Jawa 300
Nemá cenu vás napínat až na konec článku. Prvenství samozřejmě patří „naší“ Jawěnce. Naší dávám do uvozovek proto, že tahle je ve skutečnosti indická. Za jejím vznikem stojí Mahindra, která si kvůli tomuto stroji obstarala licence na vývoj, výrobu a prodej motocyklů se značkou Jawa v Indii a na přilehlých trzích (pozor, Mahindra naší Jawu žádným podílem nevlastní!). Zkusme se teď ale oprostit od původu, protože co naplat – tenhle strojek s úžasně dobovým vzezřením, připomínajícím prapůvodní kývačku, je prostě fajn.
2. RVM 500 by Jawa
A oválné logo Jawy bylo vidět i na motorce z druhého nejčtenějšího testu letošního roku. Byť tady je vlastní původ stroje ještě komplikovanější než u předchozí třístovky – koneckonců veškeré okolnosti se můžete dočíst přímo ve článku. Tentokrát ale nemáme co do činění s retro jednoválcem, ale naopak s moderním cestovním endurem. Jeho dvouválcová pětistovka nabízí vlídnou ruku začátečníkům, ale nezklame ani ambicióznější cestovatele.
3. Čezeta 506
Motorku (potažmo skútr) s naší republikou v rodokmenu si dáme ještě do třetice. Novodobá reinkarnace klasického „Prasete“ už sice nechrochtá, ale bzučí a na rozdíl od předešlých dvou motorek vznikla prakticky celá v Česku, na čemž koneckonců hodně staví. Za ambiciózním projektem znovuzrození nejznámějšího českého skútru ovšem stojí sympatický Brit Neil a já mohu konstatovat jenom to, že se jedná o povedený a velmi zajímavý stroj, který na sebe strhává mimořádnou dávku pozornosti.
4. Ducati Scrambler 1100 Sport Pro
Čtvrté místo a zároveň první „zářez“ pro stroje zahraničních značek. Tahle pozice patří charismatické italské Ducati. Model Scrambler 1100 Sport Pro v sobě slučuje dva zdánlivě neslučitelné světy, ale dělá to s elegancí sobě vlastní. Nádherný stroj poskládaný s prémiovou pečlivostí má vše, co od tradiční Ducati chcete – hlavně vzduchem chlazený Desmo dvouválec v příhradovém rámu – a k tomu výborně funguje.
5. BMW F 900 R
Motorky od BMW se tradičně řadí spíš mezi dražší prémiové zboží, letošní novinka F 900 R se ovšem s přívětivou cenovkou vydala ukousnout kus koláče trhu naháčů střední třídy. A přitom se pořád jedná o nezaměnitelné BMW se vším, co k tomu patří. F 900 R je svižný sportovně střižený naháč s potentním motorem a moderní elektronikou, který vám nevyvrtá díru do peněženky. A za to mu prominete i fakt, že se jeho motor vyrábí v Číně. Co už… dělá to tak dneska kdekdo.
6. Kawasaki Z 650
Řada „Zedů“ od zelené Kawasaki úřaduje na trhu už nějaký pátek a za tu dobu stihla rozprostřít hned několik modelů napříč všemi kubaturami. Na šestém místě v žebříčku nejčtenějších motocyklových testů se letos umístila menší šestsetpadesátka, která tvoří pomyslný most mezi začátečnickou čtyřstovkou a dospělou čtyřválcovou devítistovkou. A je to motorka, kterou zvládne leckdo i bez rozsáhlých zkušeností, navíc za rozumný peníz.
7. Piaggio MP3 300 HPE Sport
Chvíli jsem přemýšlel, jestli MP3 do tohoto žebříčku vůbec patří. Kromě toho, že se jedná o skútr, je to zároveň tříkolka, ale možná právě proto zaujalo tohle městské Piaggio tolik čtenářů. Hlavním plusem tříkolového skútru MP3 je vedle zlepšené stability taky fakt, že se na něj můžete posadit i s řidičákem na auto. Můžete tak využívat výhod skútru do města, ovšem bez omezení malou stopětadvacítkovou kubaturou.
8. Harley-Davidson Livewire
Jak jsem naznačil už v úvodu, právě Livewire je jednoznačně nejkontroverznější motorkou tohohle roku. Elektrický sportovní naháč je něco, co by konkrétně od amerického Harleye vůbec nikdo nečekal. Přece se ale tradiční výrobce dvouválcových cruiserů a chopperů pustil na úplně nové hřiště a světe div se, výsledek není vůbec špatný. Jasně, cena a dojezd nepatří mezi příjemné zprávy, ale to svezení a monumentální zrychlení má sakra něco do sebe.
9. Suzuki V-Strom 1050XT
Cestování na motorce má nesmírné kouzlo a čím dál víc motorkářů pro tento účel stále častěji volí cestovní enduro. U vzniku fenoménu cestovních endur stál pak jeden nezapomenutelný stroj, dnes již veteránského věku – Suzuki DR 800 Big. Právě na tuhle ikonickou motorku, která se svého času pyšnila největším jednoválcem na světě, navazuje současná podoba V-Stromu. A i dnes si pocestujete jedna radost.
10. Indian FTR 1200 S
Nápad vzít americký flat-track (což rozhodně není totéž jako evropská plochá dráha) a postavit ho na normální silnici, se možná může zdát bláznivý. Jenže ono se to americkému Indianu povedlo, a povedlo se to dokonce na výbornou. FTR je správně hrubiánský, drsný a hodně rychlý naháč s flat-trackovou příchutí, který nadělá spoustu radosti. A nad to všechno ještě naprosto skvěle vypadá.