Článek
Podobnou problematiku možná řeší i zákazníci britské karosárny David Brown Automotive, zkráceně DBA. Společnost DBA se specializuje hlavně na znovuzrození starých britských klasik. Jednou z nich je původní Mini Cooper Sport, což byla poslední inkarnace malé klasiky, kterou společnost Rover definitivně přestala vyrábět někdy v roce 2000 (současné Mini v podání BMW se vydalo přece jenom trochu jinou cestou). A druhou takovou klasikou je další britská ikona – Aston Martin DB5.
Firma sídlí v britském Silverstonu, co by kamenem dohodil od slavné závodní trati. A přestože jejich obnovené Mini Remastered se opravdu zakládá přímo na originálním Mini a sdílí s ním i motor a převodovku, tady to vzhledem k cenám dochovalých DB5 není možné – DBA Speedback GT je tak založeno na moderním Jaguaru XK, který se vyráběl v letech 2007 až 2014.
Šasi a pohonné ústrojí zůstávají de facto beze změny, ale hliníková ručně opracovaná karoserie je kompletně nová. V tomto případě je nalakována zakázkovým lakem Blue Moon s chromovanými částmi nárazníků a matně černou mříží chladiče s přídavnými kulatými LED svítilnami. K dispozici je však ale celá řada dalších variant, včetně tradiční zelené „british racing green“. Zakázkový grand tourer jezdí na devatenáctipalcových drátěných kolech z nerezu na léto, pro jízdu v zimě se pak k vozu dodávají kola s designem inspirovaným britskou vlajkou. Ráfky jsou potom obuty do zakázkových pneumatik od tradičního výrobce Avon.
Interiér je vystlán hnědou kůží doplněnou o ručně opracované dřevěné obložení. Jelikož jde o skvělý bourák na výlety, je součástí vybavení interiéru i úložný prostor pro oblíbené pití – v případě německého klienta, který si objednal tento konkrétní vůz, jde o gin s tonikem včetně k tomu určených skleniček. K této sadě potom padne jako ulitá i bavlněná pikniková deka s dřevěným sedátkem, které se vysouvá z kufru.
Než tým řemeslníků v Silverstonu udělá z Jaguaru XK tento Speedback GT, trvá to údajně celkem 8 000 hodin ruční práce. Čtvrtinu z toho zabere jen přepracování interiéru, a dokonce i lakování karoserie zabere celých 800 hodin. Každému dílu je zkrátka věnována speciální péče, a přestože v interiéru jsou patrné známky původního XK, ze zpracování čiší řemeslná práce a oddanost tradicím.
Jak již bylo zmíněno, pohon tu zajišťuje V8 od Jaguaru – zde se však jedná o 5,0l jednotku s kompresorem o výkonu 510 koní. Automatická převodovka ZF pohání pochopitelně zadní kola a zrychlení z klidu na stovku trvá pod pět vteřin. Maximální rychlost je pak gentlemansky omezena na 250 km/h. Cena za stavbu začíná na částce 495 tisíc liber, což je na naše cca 14,6 milionu korun. Ovšem dle dostupných informací může cena v závislosti na míře individualizace atakovat i 600 tisíc liber, tedy až 17,7 milionu korun.