Článek
Tenhle fešácký crossover jste si dosud mohli pořídit s výkonným 310koňovým motorem, který ho vystřelil na stovku za svižných 4,9 sekundy a rozjel až na 250 km/h. Hodně rychlé, ale pro některé zákazníky stále ne dost. Právě proto nyní přichází ještě výkonnější a rychlejší verze Formentor VZ5, nejvýkonnější a nejrychlejší Cupra vůbec.
Označení modelu odkazuje na speciální konstrukci pětiválce pod kapotou, který správní automobiloví nadšenci znají z modelů Audi RS3 nebo RS Q3. V případě Formentoru produkuje masitých 390 koní a 480 Nm, které přes automatickou dvouspojkovou převodovku roztáčejí všechna čtyři kola (stejně jako v případě základní verze Formentoru) – z klidu na stovku tak dosprintuje za bleskových 4,2 sekundy a v rozletu ho zastaví až omezovač na 250 km/h. Drsné bublání naštvaného pětiválce k tomu bude vítaný bonus.
Cupra stále roste
Značka Cupra se rychle etabluje na trhu a její prodeje meziročně rostou – dařilo se jí i loni, kdy celý automobilový trh padal volným pádem. Díky uvedení Leonu a Formentoru na trh si prodeje meziročně polepšily o 11 %. Samozřejmě jde stále o kapku v moři, ale rostoucí tendence je dobrým znamením zájmu o značku a její produkty.
Rok | Počet prodaných kusů |
---|---|
2018 | 14 400 |
2019 | 24 700 |
2020 | 27 400 |
O bezpečné zastavení se starají špičkové brzdy Akebono s šestipístovými brzdiči vpředu, podvozek s adaptivními tlumiči má o 10 mm nižší světlou výšku a disponuje 15 různými úrovněmi nastavení. K dynamickému vzhledu dále pomáhají krásná 20palcová kola v exkluzivním designu a typickém měděném provedení.
V kabině si pak budete moci vychutnat zcela nová skořepinová sedadla čalouněná kůží, která jsou nejen nádherná na pohled, ale také řidiči pomohou cítit pohyby vozu a poskytnou mu lepší oporu v zatáčkách. Včasné řazení těsně před omezovačem vám připomenou varovná světla – prvek převzatý přímo z motorsportu. K ještě větší exkluzivitě pak pomůže limitovaná produkce omezená na pouhých 7 000 kusů.
VÍTE, ŽE…
Cupra potvrzuje svou sportovnost i na závodních tratích. Do závodů TCR nasazuje model Leon Competition s mladým talentem Mikelem Azconou za volantem, ale také finišuje vývoj elektrického Leonu e-Racer, s nímž do seriálu eTCR naskočí kromě Azcony ještě zkušený matador Jordi Gené (jenž pomáhal s vývojem). Cupra se také angažuje v sérii Extreme E, tedy off-road závodech elektrických speciálů, s pilotem Mattiasem Ekströmem.
Vedle tohoto dárku ryzím nadšencům toužících po tom nejrychlejším zboží připomněla značka také dvě již dříve představené novinky, které brzy dorazí na trh. Obě jsou čistě elektrické – jde o kompaktní model Born (dojezd až 500 km) a crossover Tavascan. Cupra se elektrifikace skutečně neštítí, vždyť už nyní nabízí modely Leon a Formentor v plug-in hybridní variantě a této částečné elektrifikace se v budoucnu dočkají všechny nabízené modely, aby měl zákazník větší možnost výběru (a automobilka nemusela platit emisní pokuty). Ale soudě podle nového Formentoru VZ5 se nebude zapomínat ani na pravověrné petrolheady. Rozhodně se tedy máme od Cupry ještě na co těšit...