Hlavní obsah

Další svolávací akce Volkswagenu. Prodal neschválená auta

Foto: Volkswagen

Volkswagen svolává auta do servisů

Volkswagen se od aféry Dieselgate nějak nemůže vyhrabat z problémů. Poté, co do servisů na kontrolu svolal po celém světě miliony aut, a poté, co jeho vysocí představitelé skončili ve vazbě, je tu další průšvih. Tentokrát je obviněn z toho, že prodával auta, která na silnicích nemají co dělat.

Článek

V tomto případě ale podle německého listu Handelsblatt nejde o problém celého koncernu VW, jako tomu bylo v případě Dieselgate, ale čistě o průšvih samotného Volkswagenu. Němečtí novináři zjistili, že z VW se mezi lety 2006 a 2018 k zákazníkům dostalo asi 17 000 testovacích modelů. Stalo se tak prý jak v Evropě, tak v USA. Jde o to, že všechna ta auta byla prodána jako lehké ojetiny a to přesto, že testovací prototypy nikdy na silnici nesmí. Často se totiž stává, že první vyrobené kusy jednotlivých modelů slouží k propagaci a marketingovým účelům. Problém je, že mívají řadu dílů, které nemusejí být schváleny pro provoz na silnicích. A tady je zakopaný pes.

Volkswagen vlastně do světa vypustil auta, jejichž díly nemají oficiální homologace a nikdo tak neví, jak se například v případě nehody zachovají. Je pravdou, že nejčastěji jde například o jiný modul navigace, o detaily v softwaru nebo o zpracování interiéru. Bohužel ale nikdo nemůže s jistotou říct, že všechna ta auta nemají třeba předprodukční díly na podvozku nebo v deformačních zónách. A v tom je ten problém. Kdo pak převezme zodpovědnost za případná vážná zranění nebo úmrtí při nehodách, kdy auto neudělá to, co má?

Standardně se tyto předprodukční kusy sešrotují poté, co odvedou svou testovací nebo reklamní práci. Prostě se nikdy nesmí dostat mezi zákazníky. Daný postup je u všech automobilek totožný, jen Volkswagen to nějak nezvládl. A nejhorší na tom je, že podle německých novinářů nejde o chybu nebo nepozornost. Šéf Volkswagenu Herbert Diess o všem prý věděl a prodeje schválil. V tuto chvíli ale Volkswagen zapírá a tvrdí, že neví nic o tom, že by do světa vypustil auta s neschválenými díly.

Jenomže si trochu protiřečí. Na jednu stranu o ničem neví a na druhou vyhlásil celosvětovou svolávací akci, která by měla prověřit, zda dotčená auta je vůbec možné provozovat na silnicích. Jenomže do servisů svolává jen asi 6 700 aut. Proč tak málo? To nikdo nevysvětlil. Volkswagen se navíc k celé věci vyjádřil velmi nestandardně. Když zjistil, že problém neututlá, tvrdí, že za určitých podmínek je možné tato auta do provozu pustit. Jen je prý potřeba důkladně popsat, v čem se liší od produkčních, a tedy i schválených verzí.

No, byl by první, kdo by něco takového dělal. Ostatní značky si jen klepou na čelo a prodejci se rozčilují. Pokud se totiž zjistí, že prodali zákazníkům auta, která nesmí na silnice, budou jim je muset vzít, sešrotovat je a dodat nová. A celé to zaplatit v prvé řadě ze svého. Zatím totiž není jasné, jestli a jak bude VW tuto proceduru kompenzovat. Navíc se také může stát, že dotčení zákazníci budou chtít peníze zpět a půjdou ke konkurenci. Scénářů se nabízí spousta, ale obáváme se, že pro Volkswagen žádný nekončí úplně dobře.

Načítám