Článek
Ptáte se, pro koho jsou tyto vozy určené? Upřímně, to by nás také zajímalo. Ač nedávají z praktického hlediska příliš velký smysl, lidem se zkratka líbí a prodávají se jako teplé housky na krámě. Automobilky, které tyto vozy nabízejí, tvrdí, že se u těchto aut snoubí prostornost a praktičnost s dynamickým sportovním vzhledem. Jinými slovy, připlaťte si za to, že vám useknou záď vozu, seberou trochu toho zavazadlového prostoru a místa nad hlavou na zadních sedadlech, na oplátku ale budete pořádně IN.
V něčem je ale třeba dát automobilkám za pravdu – tahle auta působí opravdu dynamicky a dělají parádu. A nejinak tomu je i u nově představené Q5 Sportback. Stejně jako u menší Q3 přízvisko Sportback znamená právě tu useknutou záď, o které byla řeč výše. Jak tedy novinka vypadá? Logicky jako standardní Q5, ovšem se skosenou zádí. Žádné překvapení.
Ale světe div se, ono to funguje! Auto vypadá svěže a sportovně, nepřehlédnutelná je osmiúhelníková čelní maska chladiče, efektní LED světlomety nebo zvýrazněné prahové lišty. Auto i se skosenou střechou působí poměrně robustně, mimo jiné díky vysoko umístěnému zadnímu nárazníku. K dispozici bude hned 12 barev karoserie a dva výbavové stupně – elegantní Advanced a sportovní S-line.
Nový Sportback je o sedm milimetrů delší než klasická Q5, výška a šířka zůstaly zachovány. Koeficient odporu vzduchu je pak nižší o 0,3 bodu. Díky poměrně dlouhému rozvoru (2,82 metru) slibuje výrobce spoustu místa pro cestující v kabině. Interiér pak nepřekvapí – drží vysoký standard typický pro současné vozy Audi, tedy dobrou ergonomii, přehledné uspořádání a kvalitní materiály. Nechybí virtuální kokpit, head-up displej, hlasové ovládání (aktivujete vyslovením „Hey, Audi!”) nebo řada asistenčních systémů, jako je adaptivní tempomat, asistent jízdních pruhů nebo prediktivní asistent účinnosti, který pomáhá šetřit palivo.
Objem zavazadlového prostoru činí slušných 510 litrů, což je ovšem o 40 litrů méně než u standardní „qé-pětky”. Sklopením zadní řady sedadel se dá ale docílit objemu až 1 480 litrů. Zadní sedadla navíc můžete mít za příplatek posuvná a polohovatelná, velikost zavazadlového prostoru si tak můžete měnit v případě potřeby i bez skládání sedadel. V poloze sedadel nejvíc vpředu a s nejvíce napřímenými opěradly tak můžete vykouzlit až 570 litrů zavazadlového prostoru. Ovládání víka kufru je pak již v základu elektrické, za příplatek ho můžete ovládat gestem nohou, pokud máte například plné ruce zavazadel.
Pod kapotou nové Q5 Sportback najdeme zpočátku jedinou motorizaci, a to sice dvoulitrový turbodiesel o výkonu 150 kW (204 koní) a točivém momentu 400 Nm. I s tímto motorem ale má novinka utáhnout přívěs až do hmotnosti 2,4 tuny. Jedná se o mild-hybrid, který spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou S-tronic. Po uvedení vozu na trh se mají přidat do nabídky další čtyři motorizace – druhý čtyřválec TDI, šestiválec V6 TDI a dva benzinové čtyřválce 2,0 TFSI.
Nová Audi Q5 Sportback se již vyrábí v mexickém závodě San José Chiapa, varianta pro čínský trh se pak bude vyrábět přímo v čínském Čchang-čchunu. Na celosvětový trh by měla být novinka uvedena během první poloviny příštího roku.