Článek
Představte si, že si tak v klidu jedete se svým moderním elektromobilem v ceně menšího rodinného domku, když vás najednou kolemjdoucí upozorní, že vám ta vaše elektrická hračka tak nějak začíná hořet... Přesně toto se stalo britskému režisérovi Michaelu Morissovi v Santa Monice. Teslu v plamenech natočil na video, které pak zveřejnila jeho manželka Mary McCormack na Twitteru. „Tohle dnes zažil můj manžel. Žádná nehoda, prostě normální provoz v Santa Monice. Děkuji lidem, kteří ho upozornili a zastavili. A díkybohu. že s ním nebyly v autě naše tři malé dcery.“
Hasiči, policie i Tesla nyní vyšetřují příčiny nehody, ale oficiálně zatím nevíme vůbec nic. Zato víme, že auta této značky ráda hoří, stejně jako ostatní elektromobily, většinou však po nárazu, nebo při nabíjení. V komentářích na Twitteru Mary McCormack pak zaznělo, že od roku 2013 do roku 2018 zemřelo ve vozech Tesla už 40 lidí.
Dvě nejčastější příčiny požáru u elektromobilů již byly zmíněny, je to zkrat při nabíjení a mechanické poškození například při nehodě, ale rizikové může být i opakované silné zrychlení, při kterém dojde k přehřátí baterie. Právě nadměrný výdej, či příjem energie může způsobit vznícení hořčíkové fólie v baterii. A jelikož hořčík hoří i bez kyslíku, protože si ho při hoření vytváří sám, může se auto snadno během chvíle změnit v hromádku popela. Při mechanickém poškození pak musí dojít k samotné destrukci baterie, protože jinak by vozy měly být kompletně chráněny a baterie by se měla automaticky odpojit od zbytku auta, aby nedošlo ke zkratu, případně k zásahu elektrickým proudem.
Hasiči mají samozřejmě od automobilek manuály, jak postupovat v případě hašení elektromobilů. Všechny apelují hlavně na mechanické odpojení baterie, přičemž Tesla má jeden vypínač v kufru a druhý v levých zadních dveřích - k němu se ale dostanete jen rozbruskou. Samotné hašení pak probíhá práškem, ale taky vodou! Toto pro laika překvapivé zjištění je ale jednoduše odůvodnitelné, voda se totiž používá pro ochlazení baterií, aby nedošlo k jejich samovznícení. Ideální je tedy použít termokamery, aby hasiči mohli lokalizovat jak samotné ohnisko požáru, tak dostatečně účinně chladit jednotlivé bateriové články.
Ale ani uhašením to vše nekončí... V manuálech pro zásah při požáru elektromobilů je vysloveně uvedeno, že vůz musí být následujících 24 hodin střežený a mimo dosah ostatních vozidel a ostatních hořlavých předmětů, protože existuje reálné riziko samovznícení baterií.