Článek
Trh v Indii rapidně roste. V roce 2019 se zde prodaly přibližně tři miliony vozů a s ohledem na počet obyvatel, který činí zhruba 1,3 miliardy lidí, je budoucí potenciál ohromný. Právě proto odstartoval v rámci koncernu projekt India 2.0, jehož cílem je urvat co největší kus indického tržního koláče a v jehož čele stojí právě česká značka Škoda, zodpovědná za aktivity koncernu v Indii.
Kushaq, na jehož zamaskované fotografie se právě díváte, je potom prvním a dle předpokladů i nejsilnějším želízkem v ohni indického trhu. Postupně jej doplní ještě pár dalších modelů od Škody i Volkswagenu, vždy se však bude jednat primárně o upravené deriváty vozů známých z našeho trhu.
Nejinak je tomu právě i u Kushaqu, který navzdory maskování nezapře značnou podobnost s nám blízkým Kamiqem. Byť neznáme kompletní rozměry a technické specifikace, Škoda zatím uvolnila alespoň délku rozvoru 2 651 mm, která je stejná jako u Kamiqu. Fór tkví v tom, že zatímco Kamiq využívá koncernovou modulární platformu MQB A0, Kushaq stojí na platformě MQB A0 IN – přičemž „IN“ je označení pro verzi, kterou konkrétně Škoda vyvinula specificky pro indický trh. Bohužel jsme se přesně nedozvěděli, jak se obě platformy liší, nicméně indická verze je orientovaná na nižší výrobní náklady, takže lze předpokládat, že bude oproti evropskému provedení v některých ohledech „osekaná“.
Znát je to i na výbavě, která do značné míry reflektuje nižší požadavky kladené na indickém trhu na bezpečnost. Zatímco i základní Kamiq má kompletní sadu devíti airbagů, Kushaq má v základu dva, za příplatek potom maximálně šest. V modelu pro Indii nehledejte ani jízdní asistenty, které jsou do jisté míry v každém Kamiqu. Na druhou stranu nechybí tempomat, příplatkové LED osvětlení, dešťový senzor a manuální, případně i automatická klimatizace. Kompletní výčet výbavy a výbavových stupňů Kushaqu k dispozici není, je však jasné, že oproti Kamiqu bude výbava celkově o úroveň chudší.
Už i v Indii nicméně postoupili v oblasti emisních norem, takže se pod kapotou neobjeví starší atmosférické motory MPI, jak bylo dosud na asijském trhu zvykem, ale modernější přeplňované motory TSI, tak jako u nás. Nicméně stejně jako v Evropě bude k mání litrový tříválec nebo výkonnější a dražší čtyřválec 1,5 litru. Motory budou také spárovány se šestistupňovou manuální převodovkou nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, poněkud překvapivá je ale zmínka o šestistupňové automatické převodovce – tu v evropských cenících nenajdeme.
Technický vývoj modelu Kushaq finišuje v relativně novém technologickém centru v indické Púně. Výroba tam pak bude ve velké míře lokalizována a Škoda uvádí, že 95 % dílů bude pocházet přímo z Indie. Kompletní finální odhalení modelu Kushaq proběhne v březnu a někdy na jaře odstartuje i produkce. Tu zaštítí společnost Škoda Auto Volkswagen India Private Limited a probíhat bude v závodech v Aurangábádu a v Púně.