Článek
Není pochyb o tom, že osmatřicetiletý španělský jezdec patří k nejlepším řidičům planety. Má dva tituly mistra světa ve Formuli 1, a kdyby pak jezdil za lepší týmy, mohl mít klidně tři nebo čtyři. Hned svůj první start v LeMans přetavil ve vítězství a o rok později prvenství zopakoval. V roce 2017 si vyzkoušel legendární závod v Indianopolis 500 a dojel na 24. místě. Když se tam o dva roky později vrátil, většinu závodu vedl a ve vítězném tažení ho zastavila až závada motoru. Na Dakaru byste nenašli obletovanější hvězdu.
„Vsadím, že Alonso má z nás všech za posledního půl roku najezděno nejvíc,“ říkal už před startem soutěže Martin Prokop. „Potkal jsem ho při testech v Emirátech, ještě předtím na závodech v Maroku, kde to tedy stejně jako já rozbil, ale on hlavně těch testovacích kilometrů natočil tisíce.“ Jenže Prokop i spousta dalších jezdců taky před startem řeklo, že si nemyslí, že je reálné, aby Alonso svůj první Dakar vyhrál. A Alonso to přiznal: „Je to úplně jiné a specifické závodění, než na jaký jsem zvyklý.“ A dodal, že vůbec neví, co od toho má čekat, a že netuší, jak by mohl ve finále dopadnout.
Na jedné z mála tiskovek v průběhu soutěže řekl, že se pořád učí. A když pak v osmé etapě dokázal svoji tovární Toyotu dovézt na druhém místě, nechal se slyšet, že svoje osobní cíle již nejen naplnil, ale dokonce překročil.
Ano, tohle se mu opravdu povedlo. Dlužno podotknout, že to bylo v etapě, kdy kvůli havárii Paula Goncalvese nestartovaly motorky, které vždy jedou jako první a ve své podstatě autům malují cestu. A vedle Alonsa seděl Marco Coma, pětinásobný vítěz Dakaru na motocyklu, který poslední dva roky dělal ředitele soutěže a mapy a itineráře sám maloval. Ostatní nejrychlejší jezdci vyhořeli – Stéphane Peterhansel přijel do cíle se ztrátou devět minut, Nasser Al-Attiyah nabral dvanáct minut a Carlos Sainz, který Dakar 2020 nakonec vyhrál, dokonce celých patnáct minut! „Byl to spíš úspěch Marca než Fernanda,“ shodovali se komentáři přímo v bivaku.
Většina lidí Alonsovi věštila buď první pětku, nebo že to rozbije a v soutěži skončí. Spletli se oba dva tábory. Alonso dojel třináctý, hned za Martinem Prokopem. Dvakrát měl přitom namále – hned v druhé etapě urazil kolo, pak na první pořádné duně poslal auto přes boudu. Jinak byl ale Alonso rychlý, to se mu musí nechat, pravidelně dojížděl v první desítce, a když jste ho viděli na trati, bylo jasně vidět, že se rychlosti nebojí a s ovládáním auta rozhodně nemá problém. „Myslím, že mu Marco velmi dobře čte nejen itinerář, ale i terén,“ hodnotil Alonsovo vystoupení Marian Chytka, který pro Toyotu na Dakaru fotil. „A řídit rozhodně umí, o tom žádná,“ vysekl Alonsovi pochvalu i Martin Prokop.
Pravda je, že Alonso zanechal na Dakaru velmi dobrý dojem a není pochyb o tom, že Toyota se bude snažit ho znovu zlanařit, aby mohl zúročit své čerstvě nabyté zkušenosti. „Pokud budu znovu startovat na Dakaru, tak jen s vysokými ambicemi. Nechci o tom teď přemýšlet, ale jsem spokojený s tím, jak to letos probíhalo,“ řekl Alonso bezprostředně po dojezdu do cíle. „Příště bych se logicky pokoušel o vítězství, ale na toto rozhodnutí je ještě čas. Musel bych mít k dispozici ten nejlepší materiál a chtěl bych absolvovat ještě preciznější a detailnější přípravu, než jakou jsem měl letos.“
Osobně si myslím, že se Alonso na Dakar vrátí. Ostatně o jeho zaujetí a nadšení mluvil nejen ředitel soutěže David Castera, ale třeba i královna Dakaru Jutta Kleinschmidt, která se s Alonsem setkala a o jezdění na dálkových soutěžích se spolu bavili. A o Alonsovi je známo, že je zarputilý a že když se do něčeho pustí, tak tomu dá všechno.
Jeho týmový kolega Nasser Al-Attiyah, trojnásobný dakarský vítěz a letos těsně druhý za Sainzem, Alonsa chválí, ale zároveň je v nějakých předpovědích opatrný. „Ukázal, že je skvělý jezdec a že mu rychlost rozhodně nechybí,“ říká Al-Attiyah. „Ale vyhrát Dakar není jen tak, chce to zkušenosti. Já sám jsem při svém prvním startu na Dakaru měl už najezděno, ale poprvé jsem ho vyhrál až za sedm let! A třeba Carlos Sainz, letošní vítěz, byl taky špičkový jezdec v rallye, ale k vítězství musel startovat taky několikrát.“
Ostatně o Alonsových ambicích jsem psal ještě před startem Dakaru. A i když jsem byl nadšený z toho, jak to dokázal na spoustě míst podržet, spoustu věcí zachránit a jak se vypořádal i se svými dvěma haváriemi, byl bych opatrný. Sébastien Loeb, jeden z nejlepších a nejpřizpůsobivějších jezdců na světě, to zkoušel třikrát a pokaždé marně. Alonso je perfektní na asfaltu, ale Dakar je přeci jen trochu jiná disciplína.
Letošní Dakar vyhrál Carlos Sainz (na Dakaru startuje pravidelně od roku 2006), druhý byl Al-Attiyah (poprvé byl na Dakaru v roce 2004) a třetí místo patří dvanáctinásobnému dakarskému šampionovi Peterhanselovi. Jak je vidět, o zkušenosti jde až na prvním místě. A tolik jich Alonso během své jediné dakarské účasti posbírat nedokázal, zvlášť když byl tenhle Dakar spíš rychlý než technicky náročný. Ale stejně bych ho na příštím ročníku rád viděl...