Článek
Když v roce 2020 opustila Rally Dakar Jižní Ameriku a uzavřela pětiletou smlouvu se Saúdskou Arábií, vymínili si organizátoři, že se bude závodit výlučně na území Saúdské Arábie jen první rok, pak že by mohla zavítat i do dalších zemí Perského zálivu. Jenže všechno je jinak.
Omezení cestování kvůli pandemii způsobilo, že ředitel rallye David Castera a jeho tým nemohou vyrážet do okolních zemí tak volně, jak by si představovali, a tudíž nemohou podniknout expediční a průzkumné výpravy, jak si původně Castera plánoval.
„Není to ale jen o tom, nevíme taky, jak se bude situace dále vyvíjet a jak to bude vypadat v lednu příštího roku s cestováním. Už takhle bylo letos dost náročné dostat všechny závodníky, členy doprovodných týmů, ale i samotné organizační týmy do Saúdské Arábie, když na poslední chvíli byly zavřeny hranice, a tak je rozumnější udělat závod opět jen v jedné zemi. I když plány byly jiné,“ řekl Castera v rozhovoru pro BBC. Narážel tím na zvěsti, že by se mohlo závodit v Jordánsku, nebo ve Spojených arabských emirátech.
„Každopádně závod se pojede z osmdesáti až pětaosmdesáti procent po nových tratích a můžeme účastníkům slíbit takové věci jako třeba duny tři dny po sobě,“ říká Castera. „V oblasti pouště Pustá končina už jsme jednou závodili, ale teď to bude výrazně intenzivnější, zavítáme i do oblasti pouště Rub al-Khali, takže se bavíme o nějakých 650 tisících čtverečních kilometrech pouště v jihovýchodní části Saúdské Arábie.“
Rally Dakar 2022 odstartuje 1. ledna prologem v Ha'ilu a do cíle dorazí v Džiddě 14. ledna s odpočinkovým dnem. Přestože dosud nebyly rozhodnuty podrobnosti po etapách a počet ostrých a přejezdových kilometrů, tak Castera říká, že to bude kolem čtyř tisíc kilometrů rychlostních zkoušek a do tří tisíc kilometrů na přejezdech. V oblasti Pustá končina budou dvě etapy se startem a cílem v jednom bivaku, účastníci si tady odbudou i takzvanou maratonskou etapu, kdy se závodí bez obvyklé večerní asistence mechaniků.
„Mluvili jsme se samozřejmě se závodníky o tom, co se jim líbí více a co méně. Většinou to bylo o tom, že je to hodně kamenů a málo písku,“ říká Castera.
„Vloni jsme zpomalili tempo, teď tedy přidáme ještě víc písečných etap. Začneme v Ha'ilu, takže rovnou na písku s velbloudí trávou, což jsou hned zrádná místa. Pak pojedeme na jih, do Tiché pustiny, kde budou duny a zase duny. Budeme mít tři dny po sobě jen sto procent dun, bivak bude uprostřed toho všeho a mohlo by to být přesně takové, jako býval Dakar kdysi. Druhá půlka závodu bude s větším důrazem na navigaci, trasa povede v horách a horských údolích, vloni to byly přesně ty etapy, kde se dalo hodně získat i ztratit. Celkově by to ale mohlo být jedno velké pískoviště, bude ho o hodně víc než v posledních dvou ročnících.“
Přesné plánování a průzkum trasy v Saúdské Arábii bude zahájen na konci května.
Jednou z velkých změn uplynulé dakarské rallye bylo zavedení elektronického roadbooku pro prémiové závodníky v kategoriích osobních automobilů, SSV, T3 a nákladních vozidel, v roce 2022 s ním pojedou úplně všichni, včetně jezdců na motocyklech a čtyřkolkách.
Pořadatelé taky vypisují speciální kategorie pro auta a kamiony s alternativními druhy pohonu, doprovodná soutěž Dakar Classic pro stará závodní auta by pak už neměla být jen jízdou pravidelnosti po vzoru veteránských rallye, ale měla by účastníky pustit i do lehčího terénu a menších dun.
Vloni mělo Česko na startu třetí největší počet závodníků ze všech zúčastněných zemí a Dakar 2022 by nemusel být jiný. Chystají se všechny české týmy z letošního ročníku a dost možná přibude i pár dalších posádek.