Hlavní obsah

Šéf Dacie Grunt: Přineseme Čechům konečně levný elektromobil

Foto: Jakub Deml

Zdeněk Grunt.

Rumunská automobilka Dacia má tuzemsku výsostné postavení. Češi jí přišli na chuť především díky příznivým cenám jejích modelů, a jak říká šéf Dacie v Česku Zdeněk Grunt, nejsou v tom zdaleka sami. Ustojí ale automobilka, založená na přejímání již odzkoušených technologií, tvrdé emisní požadavky, které požadují evropští úředníci? Přestanou kvůli tomu být Dacie levné? A dočkáme se v Česku nových modelů? Na to všechno jsme se Zdeňka Grunta zeptali v našem rozhovoru!

Článek

Není kam zlevňovat, přiznává v rozhovoru šéf české Dacie Zdeněk Grunt, který za prodeje rumunské značky v tuzemsku zodpovídá od roku 2013. Zároveň přiznává, že mu vrásky nedělají ani tolik opatření spojená s koronavirovou krizí, jako spíše zásahy Evropské unie, která snižuje emisní limity u automobilů.

Grunt také vysvětluje, co Češi u automobilů hledají a zda se dokáží spokojit jen se základní výbavou. Zároveň slibuje, že příští rok dodá na tuzemský trh čistokrevný elektromobil, který má zájemce přilákat především díky hlavní devíze značky Dacia – nízké ceně.

Jak si stojí Dacia na českém trhu ve srovnání s ostatními evropskými státy? Prodávají se vozy této značky hlavně ve střední a východní Evropě, nebo si najdou kupce i na Západě?

Dacia si obecně stojí na všech trzích dobře. Myslím, že si dokonce všude stojí lépe, než ta značka kdykoliv v minulosti předpokládala. Jsou samozřejmě určité regiony, kde má Dacia vyšší podíly na trhu než jinde. To je pochopitelně Rumunsko, ale hned v závěsu je pak Česko a Francie. Ale ani takové státy, jako je Německo či Rakousko, na tom nejsou nijak špatně.

Je potřeba říct, že úspěch Dacie na českém trhu je opřen o celou modelovou paletu značky. V tom se Česko liší od ostatních trhů Evropy, protože jinde se úspěšnost Dacie opírá takřka výhradně o modely Sandero a Duster. Tyto dva modely na některých trzích tvoří až 90 % prodejů značky.

Mají čeští zákazníci nějaké specifické požadavky oproti zákazníkům z jiných zemí? Je to případně primární důraz na cenu nebo i jiné požadavky?

Každý trh je o cenách, ale český trh je podle mého o cenách ještě víc než jakýkoliv jiný. Když se podíváte na ceníky všech automobilů, tak uvidíte, že auta jsou u nás obecně nejlevnější z celé Evropy. Naše klientela se ale postupně proměňuje, a tak si dnes Dacii u nás kupují i zákazníci, pro které není jediným aspektem příznivá cena. Auta obecně zdražují, a proto samozřejmě stoupá i cena Dacií, i když si stále držíme ten nejvýhodnější poměr cena/výkon.

A kromě té ceny, na co při koupi nového vozu Češi nejvíce koukají?

Vyhledávají maximální praktičnost, a to je přesně to, co Dacia splňuje. Poslední dobou nás navíc příjemně překvapuje, že čím dál méně lidí si kupuje auto v základu a také jich čím dál víc jezdí do autorizovaného servisu i po uplynutí záruční doby.

Foto: Jakub Deml

Zdeněk Grunt šéfuje v Česku kromě Dacie i francouzskému Renaultu

Jak moc Dacii postihla současná krize způsobená epidemií koronaviru? Jaká opatření musela automobilka udělat a jak se očekává, že se to odrazí na prodejích?

Jedna věc je okamžitá krize, kdy musíte zastavit továrny, a druhá krize bude ta následná na straně poptávky. Ta tu ještě není a uvidíme, jestli přijde a jak moc silná případně bude. To se těžko předpovídá. Letošní rok jinak začal velice dobře, od ledna do půlky března to bylo velmi dobré, pak se ale na dva měsíce vše zastavilo. Teď se neví, co bude, tak všichni raději naskladňují vozy a uvidí se. Já osobně si ale myslím, že tato krize způsobená koronavirem bude mít na automobilový průmysl mnohem menší dopad než následky nařízení Evropské unie ke snižování emisí.

Jak se s těmito nařízeními, týkajícími se emisních limitů, Dacia vypořádává?

Vozy Dacia využívají již vyzkoušené a zrentabilizované technologie skupiny Renault. A to teď trochu koliduje s rozhodnutím Evropské unie, která nyní neumožňuje používat starší technologie. Zatím se s tím vypořádáváme úspěšně, protože vsázíme na diesely a na LPG z výroby. Jdeme tím tak trochu proti proudu, ale zase na rozdíl od konkurence prodlužujeme dojezd za velmi příznivé peníze.

A elektromobily? Do tohoto segmentu se Dacia zatím nechystá?

Je to trochu dlouhodobější, ale Dacia vstoupí i na pole elektromobilů. Ve stylu dlouhodobé filosofie značky chce Dacia takzvaně demokratizovat některé prvky automobilů a toho chceme dosáhnout i u elektromobility, kdy nabídneme elektromobil, který nebude stát 800 tisíc. My máme totiž tu výhodu, že ve skupině Renault-Nissan-Mitsubishi se elektromobily vyrábějí již deset let a my budeme moci tuto technologii převzít a nabídnout ji za příznivou cenu.

Foto: Renault Česká republika

Podle Zdeňka Grunta nabídne Dacia veřejnosti konečně elektromobil s příznivou cenovkou

A kdy se tedy můžeme na českém trhu těšit na čistě elektrickou Dacii?

Elektromobil od Dacie bude na českém trhu k dispozici již během příštího roku. Čistě elektrický model chystáme zatím jeden, postupně se ale objeví také hybridy a plug-in hybridy.

Budou vozy od Dacie vlivem koronakrize anebo kvůli emisním limitům nějak zdražovat?

To už se stalo. Museli jsme navýšit ceny motorizací s objemem 1,3 litru u Dokkeru a Lodgy. Naopak se ale snažíme více zpřístupnit zákazníkům diesel a LPG.

Chystáte naopak v Česku nějaké akční ceny nebo šrotovné na podporu prodeje nových vozů v této těžké době?

Šrotovné určitě ne. Princip Dacie je takový, že standardní ceníkové ceny jsou už tak velmi příznivé. Takže na cenové politice akčních nabídek není ekonomický model Dacie založený. Na první pohled se to tedy vylučuje, nicméně teď jsme poprvé za deset let zkusili v této době nějakou peněžní výhodu u našich vozů, a sice na motorizaci o objemu 1,0 litru, což zafungovalo velice dobře. Takže se dá očekávat, že na určité motory v určitém období něco podobného zopakujeme.

Foto: Dacia

Vozy Dacia jsou známé především svými příznivými cenami

Kdybychom měli mluvit o nějakém šrotovném, tak tam by musela být podpora ze strany státu. Osobně si myslím, že by to bylo na místě, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Měli by nějak podpořit rozjezd celého automobilového průmyslu, protože ten zahrnuje obrovské množství přímo i nepřímo zaměstnaných lidí, a to nejen v automobilkách samotných. Navíc se to v letech 2008 a 2009 velmi osvědčilo. Zatím k tomu ale evropské vlády bohužel nesměřují, a to je podle mě škoda.

Jaké plány má Dacia v Česku pro nejbližší roky?

S pozicí na českém trhu jsme v současné době spokojeni, a to zejména v privátní klientele, kde jsme velmi silní a toho si vážíme. V následujících měsících se bude naše výrobní řada postupně měnit. Zůstane model Duster a zbytek obchodní nabídky bude postupně inovován.

Načítám