Hlavní obsah

Dacia Spring Electric: Elektromobilita pro každého!

Foto: Dacia

Elektromobilita je přinejmenším pro městské použití zcela jistě správný směr, ale většímu rozšíření mezi populaci brání především vysoké ceny moderních technologií. Dacia se tento problém rozhodla se svým prvním dostupným elektromobilem konečně vyřešit!

Článek

Vítejte do třetí úrovně automobilové revoluce s logem Dacia. Poprvé v roce 2004 tato značka uvedením sedanu Logan ukázala, že nové rodinné auto nemusí být drahé. Podruhé o pět let později s modelem Duster přinesla moderní rodinné SUV, které si může dovolit každý. Nyní se svou elektrickou novinkou jménem Spring Electric chce dokázat, že ani elektromobilita nemusí být nedostupná.

Přitom nepůjde o žádné nedomrlé auto – Spring je kompaktní, ale praktický městský hatchback, který pohodlně uveze čtyři pasažéry! Jeho design působí sebevědomě a má v sobě kousek SUV (včetně solidní světlé výšky 150 mm), aby byl pro zákazníky ještě atraktivnější. Vzhledem k tomu, že jde o vůz určený primárně pro městský provoz (kde elektrický pohon funguje nejefektivněji a má nejvíc benefitů), je kompaktní délka 3,73 metru (Sandero je o necelých 30 cm delší) a poloměr otáčení 4,8 metru přímo ideální.

Foto: Dacia

Jednoduchý, ale pohledný design karoserie hatchback s nádechem SUV. Tohle se Dacii vážně povedlo

Kabina nabízí dost prostoru pro čtyři dospělé a jejich zavazadla (280 litrů, které jdou sklopením zadních sedadel rozšířit až na 600 l), perfektní ergonomii pro řidiče, kvalitní materiály i zpracování a solidní výbavu: v základu je například systém nouzového brzdění a 6 airbagů, automatické rozsvěcování světel, 100% elektrický posilovač pro snadné manévrování, dálkové centrální zamykání a čtyři elektricky ovládaná okna, k dispozici bude také manuální klimatizace, multimediální systém, elektricky ovládaná zpětná zrcátka nebo plnohodnotné rezervní kolo.

Foto: Dacia

Kabina by měla být prostorná a slušně vybavená

Dočkáme se také moderních technologií, jako je 3,5“ informační displej v kapličce přístrojů nebo 7“ dotykový infotainment s navigací, příjmem DAB rádia, USB portem, Bluetooth konektivitou, kompatibilitou Apple Carplay a Android Auto a hlasovým ovládáním aktivovaným na volantu. Vše by ale v nejlepším duchu značky Dacia mělo být uživatelsky přívětivé.

Uživatelsky přívětivé bude rozhodně i samotné řízení vozu. Stačí otočit voličem převodovky na „D“ a rozjet se, pak už vám bude stačit ovládat jen dva pedály a točit volantem. Žádné manuální řazení, žádné šlapání spojky, řízení bude příjemně snadné. Navíc si budete moci užívat okamžitou reakci elektrického pohonu, který výrazně usnadní všechny průjezdy složitými křižovatkami nebo zařazení do vedlejšího jízdního pruhu.

Proč jezdit na elektřinu?

Pomineme-li ekologické důvody, o nichž lze polemizovat, má elektrický pohon pro svého uživatele řadu praktických výhod: snazší řízení, rychlejší reakce, zcela tichou jízdu, výrazně nižší provozní náklady i náklady na údržbu. Ve městě je navíc elektromobil efektivnější a neprodukuje žádný hluk ani emise, což obyvatelé ucpaných center měst jistě ocení. Abyste se přechodu k novému pohonu nemuseli bát, poskytne Dacia na elektrický model Spring Electric záruku 3 roky / 100 000 km a na baterii 8 let / 120 000 km.

Foto: Dacia

Jízda na elektřinu je efektivnější, snazší a lacinější, příjemnější pro řidiče a šetrnější k okolí

O pohon předních kol se stará elektromotor o výkonu 44 koní, což nezní jako moc (Renault raději neudává čas zrychlení na 100 km/h, pouze maximální rychlost 125 km/h), ale na městské prostředí to díky zátahu o síle 125 Nm dostupnému od nulových otáček naprosto stačí. Bleskové reakce a pružné zrychlení Springu vás určitě přesvědčí, že to v běžném provozu nebude žádný louda.

Baterie má kapacitu také relativně skromných 26,8 kWh (výhodou je, že nebude příliš velká a těžká, a především příliš drahá), což odpovídá dojezdu 225 km v kombinovaném provozu a až 295 km v městském prostředí (kde hodně energie získáte zpět častým regenerativním brzděním) – to při typickém nájezdu městských aut kolem 30 km denně znamená, že vám bude stačit nabíjet jednou za týden. Nabíjení zabere méně než hodinu u rychlonabíječky (DC 30 kW), méně než 5 hodin z wallboxu (AC 7,4 kW) a méně než 14 hodin z běžné 230V zásuvky. Stav nabíjení (a auta obecně) přitom můžete sledovat online prostřednictvím (zdarma nabízené) mobilní aplikace.

Foto: Dacia

U rychlonabíječky máte dobito za hodinku, doma u wallboxu pohodlně přes noc. Nejspíš ale stejně budete muset nabíjet jen jednou za týden

Dacia Spring Cargo

Plánovaná nákladní verze elektromobilu bude mít místo zadních sedadel nákladový prostor o délce 1 033 mm a využitelném objemu až 800 litrů s užitečným zatížením až 325 kg.

Dacia Spring Electric má tedy našlápnuto k úspěchu, ale o tom, zda se jí to podaří, nebo ne, rozhodne klíčový atribut, o kterém zatím nepadlo ani slovo: cena. Dacia je známá skvělým poměrem ceny a hodnoty a věříme, že to u své elektrické novinky potvrdí. Podle našeho odhadu by se tak cena mohla pohybovat někde kolem 450 tisíc, což by z ní udělalo suverénně nejdostupnější elektromobil na trhu. Na potvrzení si však budeme muset počkat nejspíš až do poloviny příštího roku, kdy se rozeběhne výroba, první auta by měli dostat zákazníci na podzim 2021.

Zaujala vás elektrická Dacia Spring Electric?
Láká mě, budu o ní uvažovat
15,1 %
Uvidím až podle ceny
56,2 %
Raději zvolím konvenční Dacii
4,3 %
Elektromobilita mě vůbec nezajímá
24,4 %
Celkem hlasovalo 2352 čtenářů.
Načítám