Článek
Vítejte zpátky v roce 2004! Renault právě dokončil pětiletý proces přerodu rumunské automobilky Dacia uvedením prvního modelu její novodobé historie – sedanu Logan. Jeho jediným cílem bylo vejít se do rozpočtu 6 000 eur, tedy v přepočtu 160 tisíc Kč (ve skutečnosti nastupoval na český trh s cenovkou 199 900 Kč, ke konci jeho cena ale spadla na 169 900 Kč).
Inženýři proto museli oprášit díly ze starších Renaultů, designérům rozdali pravítka a zakázali jim jakoukoliv oblinu a výbava obsahovala jen to nejnutnější – kulaté pneumatiky, aby to moc nedrncalo, okna, aby dovnitř nefoukalo, a volant, aby auto mohlo i zatáčet. Vážně jen to nejnutnější.
To znamená, že řízení sice mělo volant, ale už ne posilovač (byl pouze za příplatek 10 000 Kč), který by vám usnadnil manévrování. Volant samotný také nebyl polohovatelný podélně ani výškově, zrcátka se nastavovala pěkně ručně páčkou z interiéru, okna byla na švihadla, airbag byl v základu pouze pro řidiče, za spolujezdcův jste připláceli 8 000, a pokud jste chtěli klimatizaci, bylo to dalších 32 000 Kč, děkujeme pěkně. Také ABS bylo za příplatek mastných 16 000 Kč. Prostě návrat do automobilové prehistorie.
To do nového Loganu si (k velmi slušné základní výbavě, která obsahuje třeba 6 airbagů, LED světla, rádio nebo tempomat) můžete navymýšlet laskominy jako bezklíčový přístup, parkovací senzory s kamerou a dokonce i dotykový infotainment s integrovanou navigací a podporou Apple CarPlay nebo Android Auto – v Dacii, považte! Vše je však zpracováno s ohledem na náklady (příplatkové položky tak stojí mnohem méně než u konkurence), a stále tak ctí premisu skvělého poměru ceny a výkonu.
Není to ale jen bohatá nabídka výbavy novinky, která vás při porovnání obou aut upoutá, obrovský pokrok se odehrál na všech frontách – propracovanost designu (všimněte si oblé siluety a mnoha dalších křivek, jako jsou vytažené blatníky nebo prolisy na kapotě), zpracování kabiny (i nový Logan má všude tvrdé plasty, ale s mnohem lepší povrchovou úpravou a místy dokonce doplněné látkovými dekory), daleko lepší je i aktivní i pasivní bezpečnost (snad ji nebudete muset ocenit na vlastní kůži) a celkově viditelně výrazně vyšší úroveň inženýrství. Ten největší šok však přijde po rozjetí.
Tedy ne, že by první Logan byl mizerné auto. Jeho podvozek naladěný na rozbité silnice (post)komunistických zemí, kde o hladkém asfaltovém povrchu zatím stále jen sní, je vážně ukázkově pohodlný a atmosférická čtrnáctistovka je až nečekaně jemná a ochotně se nechá točit, jenže na všem ostatním je znát odstup dvou dekád – ještě zdůrazněný absencí posilovače řízení. Manévrování na místě tak vyžaduje ocelové paže a při jízdě mu zase chybí přesnost (což je částečně dáno vysokým profilem gum a také stářím testovaného kousku), řazení chce také jistou ruku a pedály vyžadují citlivý přístup, ani řidičská pozice „žába na prameni“ není nijak zvlášť pohodlná. Celkově tak máte pocit, že se s prvním Loganem za volantem pěkně nadřete, i když jízda sama o sobě je až nečekaně klidná.
Více si o původním Loganu můžete přečíst v našem testu!
To nový Logan jako by byl o několik tříd výš. Všechno to začíná tím, že sedíte víc „uvnitř“ auta, a díky široce polohovatelné sedačce a volantu si snáz najdete pohodlnou pozici (i když k dokonalosti také kousek chybí). Všechny ovládací prvky jdou podstatně lehčeji, s autem se tak neperete, ale prostě ho ovládáte. Podvozek je stejně pohodlný, jenže nabízí výrazně lepší vedení stopy a více přilnavosti (své gumové prsty v tom mají i moderní pneumatiky), celé auto je navíc zvukově mnohem lépe utlumené a spolu se snazším řízením přináší dojem většího jízdního komfortu.
Fanoušci atmosfér budou samozřejmě remcat nad přeplňovaným tříválcem, který nemá a ani nemůže mít odezvu na plynový pedál jako 1,4 MPi, jenže když se turbo nafoukne, zátah 1,0 TCe je daleko intenzivnější a auto působí výrazně hbitěji – chvilku si tedy počkáte, ale dostanete toho mnohem víc (na stovku zrychlí nový Logan o 1,5 sekundy rychleji a maximálku má o 20 km/h vyšší). K větší síle si připočtěte také tichý chod bez vibrací a ukázkovou úspornost ještě zdůrazněnou tovární úpravou na LPG, která slibuje náklady na úrovni 1 Kč/km a celkový dojezd (na plyn a benzin) až 1 470 km.
Pokrok nezastavíte, ale Dacia s novou generací produktů (Sandero, Logan) pořádně dupla na plyn a na výsledku je to znát – působí moderně a kvalitně, přitom jsou vozy stále velmi rozumné a dostupné. Cenovka možná už nevypadá tak vstřícně, ale pořád je podstatně výhodnější než u konkurence a za své peníze dostanete velký kus povedeného auto. Prostě stále skvělý kauf!
Dacii Logan pořídíte pouze ve verzi spalující LPG, a to za ceníkovou částku 304 900 Kč, kterou si můžete o 30 tisíc korun snížit v případě využití financování Dacia Finance.
Technické údaje | Logan 1. genenerace | Logan 3. genenerace |
---|---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč | řadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 390 cm3 | 999 cm3 |
Výkon | 55 kW (75 k) | 74 kW (100 k) pro LPG, 67 kW (90 k) pro benzin |
Točivý moment | 112 Nm | 170 Nm pro LPG, 160 Nm pro benzin |
Převodovka | manuální, 5 stupňů | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 050 kg | 1 124 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 13 s | 10,6 s |
Maximální rychlost | 162 km/h | 181 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,8 l | 5,3 l (benzin), 6,9 l (LPG) |
Objem palivové nádrže | 45 l | 50 l (benzin) + 40 l (LPG) |
Kola a pneumatiky | 165/80 R14 | 185/65 R15 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 247/1 740/1 525 mm | 4 396/1 848/1 501 mm |
Rozvor | 2 630 mm | 2 649 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 510 l | 528 l |