Hlavní obsah

Dacia Lodgy Stepway 1,5 dCi – nejdostupnější rodinný parťák

Foto: Jakub Deml

Velkoprostorová rodinná auta typu MPV pomalu vymírají a podobný osud brzy čeká i oblíbenou Dacii Lodgy. A to je velká škoda, protože v péči o početnou rodinu nenajdete za podobné peníze lepší auto. Kupujte, nebudou!

Článek

Jeden z problémů moderní civilizace je, že vychovávat děti je dražší než raketový program NASA. Krmit je a šatit, poskytovat jim vzdělání a zábavu stojí víc peněz, než kolik vygeneruje ekonomika některých rozvojových států – zvlášť když si rodiče nedají pozor a počet ratolestí se jim nečekaně rozroste do velikosti smečky. Rodinám už pak většinou nezbývá moc peněz na cokoliv jiného, zvlášť na takovou rozmařilost, jako je nové auto, kterým by mohli jezdit do školy, po nákupech nebo na výlety. Naštěstí má Dacia v rukávu jedno šikovné řešení…

Jmenuje se Lodgy a jde o nejdostupnější velkoprostorové auto, do kterého se snadno vměstná i hodně početná rodina. Konkrétně nabízí až sedm míst (za příplatek 18 tisíc oproti pětimístné verzi), což je při celkové délce 4,5 metru skutečně úctyhodný počin hodný mistrů prostorové magie. Posádka se přitom necítí stísněně – vpředu je spousta místa, do prostřední řady se pohodlně usadí dospělák a vmáčknete sem i tři dětské sedačky s isofixem, se svými 185 centimetry jsem si dokázal udělat pohodlí také ve třetí řadě. Tolik životního prostoru nenajdete ani v mnoha větších autech!

Foto: Jakub Deml

S délkou 4,5 metru nabízí Lodgy až překvapivě hodně prostoru

Pravda, v případě 7místné varianty vám za třetí řadou zbude pouhých 207 litrů pro zavazadla, ale dvě samostatná sedadla lze snadno sklopit nebo dokonce vyjmout (jsou překvapivě lehká, takže to zvládne i žena), pak máte k dispozici skvělých 827 litrů. Pokud potřebujete ještě víc, můžete hravě sklopit i sedadla druhé řady (dělená v poměru 1/3 : 2/3) a odhalit prostor o maximálním objemu 2 617 l – a můžete si začít přivydělávat jako stěhovák.

Foto: Jakub Deml

Sklopená třetí řada sedadel zabírá místo v kufru, ale snadno je můžete vyjmout

Za volantem Lodgy se však nebudete cítit jako řidič autobusu, ale prostě jako v běžném osobním autě. Řízení a manuální řazení (automat v nabídce nefiguruje) je sice nezáživné, ale nehází vám klacky pod nohy, podvozek je nastavený na naprosté pohodlí, takže zatáčky projíždějte raději s rozmyslem (s rodinou na palubě stejně nemá smysl divočit), dálkové trasy však Lodgy zvládá s nadhledem – zvlášť s kurážným, ale vychovaným turbodieselem 1,5 dCi pod kapotou.

Ostatně s jiným motorem ho v současné době ani nepořídíte. Na výběr máte mezi variantou s 95 nebo 115 koni s cenovým rozdílem 20 tisíc korun (pro vyšší výbavy Celebration a Stepway je výkonnější motor jedinou volbou), což za 20 koní a především 60 Nm navíc není špatná nabídka. Čas na stovku kratší o téměř dvě sekundy a maximální rychlost vyšší o 12 km/h naznačují, že si výkonnější jednotka snáz poradí s plně naloženým autem – a to je u sedmimístného rodinného auta klíčová vlastnost. Obě jednotky jsou každopádně příkladem asketičnosti, s poloprázdným autem budete jezdit bez problémů mezi pěti a šesti litry.

Jako správná Dacia má i Lodgy nabídku výbavových prvků zjednodušenou a omezenou, ale už v základu dostanete to nejpotřebnější – klimatizaci, palubní počítač, rádio MP3 s USB, Bluetooth, DAB a ovládáním pod volantem, zrcátka a přední okna v elektrice, tempomat s omezovačem rychlosti nebo loketní opěrku u řidiče. Za vyšší prvky (infotainment s navigací a podporou Android Auto, parkovací senzory s kamerou nebo elektrická zadní okna) pak připlácíte docela rozumné částky.

Foto: Jakub Deml

Kabina je jednoduchá, ale přehledná, ergonomická a slušně vybavená

V kabině najdete řadu šikovných nápadů, jmenovitě třeba vnitřní zpětné zrcátko zaměřené na děti nebo vyklápěcí okna pro třetí řadu sedadel. Ale taky pár otravných maličkostí – měkké sedačky s mizerným bočním vedením, malé držáky na pití nebo nešikovné kapsy ve dveřích.

To je však jen malá daň za tak prostorné, praktické, slušně vybavené a dobře jezdící auto s neodolatelnou cenovkou. Pokud vás Lodgy láká, tak s objednávkou příliš dlouho neváhejte – Dacia sice potvrzuje, že si ho ještě celý letošek můžete bez problémů koupit, ale všichni dobře ví, že se schyluje ke konci výroby a nové velké SUV, které má Lodgy nahradit, je ještě daleko. Takže kupujte, nebudou!

Jak neodolatelná cenovka? Solidně vybavená základní verze Arctica s dieselem dCi 95 stojí v pětimístné variantě 381 900 Kč, za sedmimístnou dáte o 18 tisíc víc, silnější diesel pořídíte za 401 900 Kč, resp. 419 900 Kč v 7místné variantě. Připlatit si můžete za dobrodružnější verzi Stepway dCi 115 (422 900 Kč, resp. 440 900 pro 7místnou verzi) nebo výroční výbavu Celebration (433 900 Kč, resp. 451 900 pro 7místnou verzi). Není to málo, ale mezi novými auty neseženete lepší poměr ceny a užitné hodnoty. Dacia vám navíc ke každému autu přihodí dálniční známku zdarma (případně zvýhodnění 20 000 Kč při financování Premium), záruka na vůz je 3 roky nebo 100 tisíc km s možností laciného prodloužení – toho se u ojetin nedočkáte.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 461 cm3
Výkon85 kW (115 k) při 3 750 ot./min.
Točivý moment260 Nm při 2 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 390 kg
Akcelerace 0-100 km/h10,9 s
Maximální rychlost186 km/h
Spotřeba (kombinace)4,7 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky195/55 R16
Rozměry (délka/šířka/výška)4 498/1 751/1 682 mm
Rozvor2 810 mm
Objem zavazadlového prostoru827 / 207 l
Související témata:
Načítám