Hlavní obsah

Dacia Duster, ikona běžných spotřebitelů

Foto: Jakub Deml

Auta od Dacie vám sice mohou připadat jako levné plastové vehikly, ale jejich prodejní čísla jsou doslova fenomenální

Když se řekne Dacia, mnozí z vás si vybaví plastové vehikly vonící laciností. Ale kdo v nových rumunských modelech alespoň seděl, mohl poznat, jak pozitivně se investice mateřského Renaultu odrazily v konečných produktech. Hlavní představitel značky, Duster, bude dnes hostem našeho Fenoménu. Tak se pusťme do jeho hloubkové analýzy.

Článek

Když se v roce 2010 rozhodla rumunská Dacia skutečně nabízet plnohodnotné kompaktní SUV za cenu malého městského vozu, šlo o velmi odvážný tah. Krátce po uvedení auta na trh však všem zainteresovaným pracovníkům spadl kámen ze srdce – prodejní totiž čísla napovídala, že půjde o trhák.

Foto: Dacia

Původní Duster byl velmi odvážným modelem, nicméně ukázalo se, že sázka na levné SUV byla tou správnou trefou

Za tři roky si své majitele našlo více než 450 000 dusterů, což vyústilo v lehčí re-styling, opět přijímaný s nadšením. Důležitou roli ovšem nehrála jen nízká pořizovací cena, ale i solidní jízdní schopnosti. Ty Duster prokazoval nejen na silnici, ale díky čtyřkolce také v terénu.

Popularita modelu stoupala rovněž na jiných kontinentech, kde se vůz dodnes prodává též pod logy Renaultu nebo Nissanu. Automobilce tedy stačilo pouhých sedm let na to, aby udala přes 2 000 000 dusterů.

Foto: Dacia

První generace Dusteru se prodala ve více než dvou milionech exemplářích. Na snímku pak můžete vidět provedení po lehké modernizaci

Očekávaná druhá generace debutovala 12. září 2017 na autosalonu ve Frankfurtu, ovšem to už se takřka 100% vědělo, že linii úspěchu nemůže nic přerušit. Potvrzení dorazilo vloni v prosinci, kdy závod v rumunském Mioveni slavil 500 000 vyrobených kusů Dacie Duster druhé generace.

Foto: Jakub Deml

Druhá generace značně omládla a její atraktivita významně vzrostla

Vývoj na trhu

Díky statistikám Svazu dovozců automobilů (SDA) můžeme model Duster vystopovat od jeho uvedení na český trh až po současnost (11/2020), čímž dostaneme odpovědi na otázky, jak moc se u nás kompaktní dacii dařilo či nedařilo. Musíme jen podotknout, že až do roku 2017 neexistovala u SDA separace SUV do jednotlivých kategorií, proto musel východní švihák bojovat o zajímavé prodejní příčky také s off-roady.

Foto: Jakub Deml

Dříve musela kompaktní dacia bojovat ve statistikách s off-roady, dnes už patří do samostatného segmentu SUV-C

Hned během prvního roku (2010) to v Česku dotáhla levná Dacia až na deváté místo, přičemž první čtyři příčky obsadily modely Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan, Hyundai iX35 a Nissan Qashqai. Jenže stačil jediný rok a Duster poskočil na druhé místo – hned za Yetiho. V období od 2012 do 2014 vůz okusil třetí a pátou pozici, nicméně poté se vrátil na druhé místo, kde setrval až do roku 2017.

Foto: Jakub Deml

Kabina vozu je rovněž přehledná a účelová

Po separaci pytle plného off-roadů i SUV (2018) se rumunský kompakt dostal do početného segmentu C a zapustil kořeny na třetí pozici – předběhly jej pouze Kodiaq s kralujícím Karoqem. To samé se opakovalo vloni, nicméně letos nastal překvapivý sešup na průběžně páté místo, protože kartami zamíchaly ještě automobily Škoda Kamiq a Hyundai Tucson.

Místo pro bagáž

O důležitosti objemu zavazadlového prostoru nemůže být řeč, proto jsme se zaměřili na přímé i nepřímé konkurenty cenově dostupné Dacie a zjistili, jak na tom jsou s místem v kufru.

Segment SUV–CObjem zavazadlového prostoru
Dacia Duster430–445 l
Kia XCeed426 l
Mercedes-Benz GLA425–435 l
Mitsubishi ASX488 l
Škoda Kamiq400 l
Volkswagen T-Roc392–445 l
Foto: Jakub Deml

Kufr Dusteru nabídne nákladový objem 430 až 445 litrů (dle provedení)

Segment SUV–BObjem zavazadlového prostoru
Citroën C3 Aircross410 l
MINI Countryman450 l
Fiat 500X350 l
Ford Ecosport356 l
Hyundai Kona361 l
Suzuki Vitara375 l

Dá se na něj spolehnout?

Co je levné, nemusí být vždy spolehlivé. Ale je tomu tak v případně Dacie? Podívejme se tedy, jak si dle aktuálního reportu (TÜV Report 2021) vedou dustery proti svým rivalům (SUV-C). Tabulka níže zobrazuje modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.

2–3 roky staré vozy
Dacia Duster11,1 %41 000 km
Audi Q33,0 %44 000 km
Škoda Yeti6,1 %42 000 km
Mercedes-Benz GLC1,7 %56 000 km
Mitsubishi ASX3,0 %40 000 km
Hyundai Tucson7,6 %46 000 km
Mazda CX-56,0 %48 000 km
BMW X14,8 %47 000 km
Foto: Jakub Deml

Podle statistik TÜV Report 2021 patří Duster k nejméně spolehlivým vozům

6–7 let staré vozy
Dacia Duster22,7 %92 000 km
Audi Q310,5 %91 000 km
Škoda Yeti13,0 %91 000 km
Mitsubishi ASX11,4 %95 000 km
Hyundai iX3517,6 %89 000 km
Mazda CX-510,6 %102 000 km
BMW X19,5 %92 000 km
Foto: Dalibor Žák

Podle TÜV Report 2021 jsou nespolehlivostí vyhlášeny i starší ročníky dusterů

8–9 let staré vozy
Dacia Duster25,7 %110 000 km
Audi Q313,8 %108 000 km
Škoda Yeti15,9 %114 000 km
Mitsubishi ASX11,5 %117 000 km
Hyundai iX3521,3 %110 000 km

Když se na výtahy z reportu podíváte, zjistíte, že Duster skutečně patří k těm nejvíce poruchovým vozům, a to bez ohledu na stáří.

Když rozhoduje cena

Levnému Dusteru nemůže cenově konkurovat prakticky nikdo, ovšem holý základ rovněž nevyhovuje každému. Pojďme se tedy společně podívat, jaké prvky dostanete v rámci standardu a na kolik vás auto vlastně vyjde. Vyplatí se oproti rivalům?

Dacia Duster

Na webových stránkách výrobce jsou už dostupné ceny pro modelové řady 2021, proto budeme vycházet z nich. Ve startovním provedení Access za 279 900 Kč dostanete kromě 90koňového zážehového litrového tříválce s turbem také šestirychlostní manuál. Funkční výbava pak čítá čtyři airbagy, palubní počítač, omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkou, přední okna v elektrice a přípravu pro rádio. Klimatizace je dostupná až u druhé výbavy Essential (331 900 Kč) za příplatek 15 000 Kč.

Foto: Martin Jánský

Dacii Duster koupíte v základu za necelých 280 tisíc, ovšem výbavou jde o holobyt

Mitsubishi ASX

Japonské SUV startuje na částce 444 000 Kč ve výbavě Inform, a to znamená, že v rámci motorizace dostanete dvoulitrový atmosférický benzinový čtyřválec naladěný na výkon 150 koní a pětirychlostní manuál. Součástí standardu je sedm airbagů, dále diodové lampy, senzory světla i deště, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, všechna boční okna v elektrice, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkou a 2-DIN audiosystém.

Foto: Karel Štochl

Mitsubishi ASX kombinuje prvky moderny a osvědčených technologií

Škoda Kamiq

Populární škodovku pořídíte od 407 900 Kč v provedení Ambition, které zahrnuje litrový tříválec o výkonu 95 koní a pětirychlostní manuál. V základu Kamiq nabídne diodové lampy, devět airbagů, systém nouzového brzdění, technologii držení vozu v jízdních pruzích, centrální zamykání s dálkou, palubní počítač, deštník ve dveřích řidiče, manuální klimatizaci, světelný senzor, škrabku na led ve víčku nádrže, elektricky ovládaná přední okna i zrcátka s výhřevem a infosystém s 6,5palcovou dotykovou obrazovkou.

Foto: Tomáš Kopečný

Nejmenší SUV škodovka vyjde v základu na necelých 410 tisíc korun, nicméně nabídne solidní výbavu

Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.

Vozy z druhé ruky

Na trhu s ojetými vozy jsou dacie populární tím, že na hodnotě ztrácí pomalu a poměrně rychle se prodávají. Výňatek z portálu Sauto.cz ukáže průměrné ceny za ojeté modely Duster a porovná je s ostatními vozy.

Roky výroby 2015–2017Průměrný cenový rozsah
Dacia Duster195 000 Kč až 300 000 Kč
Škoda Yeti230 000 Kč až 430 000 Kč
Mitsubishi ASX240 000 Kč až 390 000 Kč
Suzuki Vitara280 000 Kč až 440 000 Kč
Hyundai Tucson290 000 Kč až 600 000 Kč
Foto: Dalibor Žák

Ojeté dustery nejsou zase tak levné, jak byste předpokládali

Roky výroby 2010–2013Průměrný cenový rozsah
Dacia Duster120 000 Kč až 230 000 Kč
Škoda Yeti130 000 Kč až 300 000 Kč
Mitsubishi ASX150 000 Kč až 280 000 Kč
Suzuki Grand Vitara200 000 Kč až 250 000 Kč
Hyundai iX35150 000 Kč až 300 000 Kč

Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali skladové vozy, vraky, případně výrazně upravené kusy.

Rozumná střední cesta

Dacia Duster tedy patří k úspěšným produktům a klientela dychtící po levném SUV se zákonitě rozrůstá. Není proto divu, že je rumunský výrobek tak populární, ostatně stačí se podívat na jeho linie a sami musíte uznat, že jde o celkem hezké auto. Mimo to se vozidlo chlubí třeba volitelným továrním pohonem na LPG, případně jednoduchou, ale účinnou čtyřkolkou.

Foto: Jakub Deml

Současné pohonné portfolio Dusteru zahrnuje motory spalující benzin, LPG nebo naftu

Tak či onak je rozumné volit střední výbavy a nenechávat vůz v základu, kde chybí třeba výškově stavitelná sedačka řidiče, výškově a podélně stavitelný volant nebo barevně lakované prvky karoserie. Spíše tedy doporučujeme utratit 353 900 Kč a sáhnout po komfortně vybaveném středu.

Sportovně-užitková Dacia v každém směru disponuje velice výhodným poměrem ceny a užitečné hodnoty, proto není divu, že na ni mnoho soukromníků nedá svatosvatě dopustit.

Načítám