Článek
Když se v roce 2010 rozhodla rumunská Dacia skutečně nabízet plnohodnotné kompaktní SUV za cenu malého městského vozu, šlo o velmi odvážný tah. Krátce po uvedení auta na trh však všem zainteresovaným pracovníkům spadl kámen ze srdce – prodejní totiž čísla napovídala, že půjde o trhák.
Za tři roky si své majitele našlo více než 450 000 dusterů, což vyústilo v lehčí re-styling, opět přijímaný s nadšením. Důležitou roli ovšem nehrála jen nízká pořizovací cena, ale i solidní jízdní schopnosti. Ty Duster prokazoval nejen na silnici, ale díky čtyřkolce také v terénu.
Popularita modelu stoupala rovněž na jiných kontinentech, kde se vůz dodnes prodává též pod logy Renaultu nebo Nissanu. Automobilce tedy stačilo pouhých sedm let na to, aby udala přes 2 000 000 dusterů.
Očekávaná druhá generace debutovala 12. září 2017 na autosalonu ve Frankfurtu, ovšem to už se takřka 100% vědělo, že linii úspěchu nemůže nic přerušit. Potvrzení dorazilo vloni v prosinci, kdy závod v rumunském Mioveni slavil 500 000 vyrobených kusů Dacie Duster druhé generace.
Vývoj na trhu
Díky statistikám Svazu dovozců automobilů (SDA) můžeme model Duster vystopovat od jeho uvedení na český trh až po současnost (11/2020), čímž dostaneme odpovědi na otázky, jak moc se u nás kompaktní dacii dařilo či nedařilo. Musíme jen podotknout, že až do roku 2017 neexistovala u SDA separace SUV do jednotlivých kategorií, proto musel východní švihák bojovat o zajímavé prodejní příčky také s off-roady.
Hned během prvního roku (2010) to v Česku dotáhla levná Dacia až na deváté místo, přičemž první čtyři příčky obsadily modely Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan, Hyundai iX35 a Nissan Qashqai. Jenže stačil jediný rok a Duster poskočil na druhé místo – hned za Yetiho. V období od 2012 do 2014 vůz okusil třetí a pátou pozici, nicméně poté se vrátil na druhé místo, kde setrval až do roku 2017.
Po separaci pytle plného off-roadů i SUV (2018) se rumunský kompakt dostal do početného segmentu C a zapustil kořeny na třetí pozici – předběhly jej pouze Kodiaq s kralujícím Karoqem. To samé se opakovalo vloni, nicméně letos nastal překvapivý sešup na průběžně páté místo, protože kartami zamíchaly ještě automobily Škoda Kamiq a Hyundai Tucson.
Místo pro bagáž
O důležitosti objemu zavazadlového prostoru nemůže být řeč, proto jsme se zaměřili na přímé i nepřímé konkurenty cenově dostupné Dacie a zjistili, jak na tom jsou s místem v kufru.
Segment SUV–C | Objem zavazadlového prostoru |
---|---|
Dacia Duster | 430–445 l |
Kia XCeed | 426 l |
Mercedes-Benz GLA | 425–435 l |
Mitsubishi ASX | 488 l |
Škoda Kamiq | 400 l |
Volkswagen T-Roc | 392–445 l |
Segment SUV–B | Objem zavazadlového prostoru | |
---|---|---|
Citroën C3 Aircross | 410 l | |
MINI Countryman | 450 l | |
Fiat 500X | 350 l | |
Ford Ecosport | 356 l | |
Hyundai Kona | 361 l | |
Suzuki Vitara | 375 l |
Dá se na něj spolehnout?
Co je levné, nemusí být vždy spolehlivé. Ale je tomu tak v případně Dacie? Podívejme se tedy, jak si dle aktuálního reportu (TÜV Report 2021) vedou dustery proti svým rivalům (SUV-C). Tabulka níže zobrazuje modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.
2–3 roky staré vozy | ||
---|---|---|
Dacia Duster | 11,1 % | 41 000 km |
Audi Q3 | 3,0 % | 44 000 km |
Škoda Yeti | 6,1 % | 42 000 km |
Mercedes-Benz GLC | 1,7 % | 56 000 km |
Mitsubishi ASX | 3,0 % | 40 000 km |
Hyundai Tucson | 7,6 % | 46 000 km |
Mazda CX-5 | 6,0 % | 48 000 km |
BMW X1 | 4,8 % | 47 000 km |
6–7 let staré vozy | ||
---|---|---|
Dacia Duster | 22,7 % | 92 000 km |
Audi Q3 | 10,5 % | 91 000 km |
Škoda Yeti | 13,0 % | 91 000 km |
Mitsubishi ASX | 11,4 % | 95 000 km |
Hyundai iX35 | 17,6 % | 89 000 km |
Mazda CX-5 | 10,6 % | 102 000 km |
BMW X1 | 9,5 % | 92 000 km |
8–9 let staré vozy | ||
---|---|---|
Dacia Duster | 25,7 % | 110 000 km |
Audi Q3 | 13,8 % | 108 000 km |
Škoda Yeti | 15,9 % | 114 000 km |
Mitsubishi ASX | 11,5 % | 117 000 km |
Hyundai iX35 | 21,3 % | 110 000 km |
Když se na výtahy z reportu podíváte, zjistíte, že Duster skutečně patří k těm nejvíce poruchovým vozům, a to bez ohledu na stáří.
Když rozhoduje cena
Levnému Dusteru nemůže cenově konkurovat prakticky nikdo, ovšem holý základ rovněž nevyhovuje každému. Pojďme se tedy společně podívat, jaké prvky dostanete v rámci standardu a na kolik vás auto vlastně vyjde. Vyplatí se oproti rivalům?
Dacia Duster
Na webových stránkách výrobce jsou už dostupné ceny pro modelové řady 2021, proto budeme vycházet z nich. Ve startovním provedení Access za 279 900 Kč dostanete kromě 90koňového zážehového litrového tříválce s turbem také šestirychlostní manuál. Funkční výbava pak čítá čtyři airbagy, palubní počítač, omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkou, přední okna v elektrice a přípravu pro rádio. Klimatizace je dostupná až u druhé výbavy Essential (331 900 Kč) za příplatek 15 000 Kč.
Mitsubishi ASX
Japonské SUV startuje na částce 444 000 Kč ve výbavě Inform, a to znamená, že v rámci motorizace dostanete dvoulitrový atmosférický benzinový čtyřválec naladěný na výkon 150 koní a pětirychlostní manuál. Součástí standardu je sedm airbagů, dále diodové lampy, senzory světla i deště, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, palubní počítač, všechna boční okna v elektrice, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkou a 2-DIN audiosystém.
Škoda Kamiq
Populární škodovku pořídíte od 407 900 Kč v provedení Ambition, které zahrnuje litrový tříválec o výkonu 95 koní a pětirychlostní manuál. V základu Kamiq nabídne diodové lampy, devět airbagů, systém nouzového brzdění, technologii držení vozu v jízdních pruzích, centrální zamykání s dálkou, palubní počítač, deštník ve dveřích řidiče, manuální klimatizaci, světelný senzor, škrabku na led ve víčku nádrže, elektricky ovládaná přední okna i zrcátka s výhřevem a infosystém s 6,5palcovou dotykovou obrazovkou.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.
Vozy z druhé ruky
Na trhu s ojetými vozy jsou dacie populární tím, že na hodnotě ztrácí pomalu a poměrně rychle se prodávají. Výňatek z portálu Sauto.cz ukáže průměrné ceny za ojeté modely Duster a porovná je s ostatními vozy.
Roky výroby 2015–2017 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Dacia Duster | 195 000 Kč až 300 000 Kč |
Škoda Yeti | 230 000 Kč až 430 000 Kč |
Mitsubishi ASX | 240 000 Kč až 390 000 Kč |
Suzuki Vitara | 280 000 Kč až 440 000 Kč |
Hyundai Tucson | 290 000 Kč až 600 000 Kč |
Roky výroby 2010–2013 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Dacia Duster | 120 000 Kč až 230 000 Kč |
Škoda Yeti | 130 000 Kč až 300 000 Kč |
Mitsubishi ASX | 150 000 Kč až 280 000 Kč |
Suzuki Grand Vitara | 200 000 Kč až 250 000 Kč |
Hyundai iX35 | 150 000 Kč až 300 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali skladové vozy, vraky, případně výrazně upravené kusy.
Rozumná střední cesta
Dacia Duster tedy patří k úspěšným produktům a klientela dychtící po levném SUV se zákonitě rozrůstá. Není proto divu, že je rumunský výrobek tak populární, ostatně stačí se podívat na jeho linie a sami musíte uznat, že jde o celkem hezké auto. Mimo to se vozidlo chlubí třeba volitelným továrním pohonem na LPG, případně jednoduchou, ale účinnou čtyřkolkou.
Tak či onak je rozumné volit střední výbavy a nenechávat vůz v základu, kde chybí třeba výškově stavitelná sedačka řidiče, výškově a podélně stavitelný volant nebo barevně lakované prvky karoserie. Spíše tedy doporučujeme utratit 353 900 Kč a sáhnout po komfortně vybaveném středu.
Sportovně-užitková Dacia v každém směru disponuje velice výhodným poměrem ceny a užitečné hodnoty, proto není divu, že na ni mnoho soukromníků nedá svatosvatě dopustit.