Hlavní obsah

Cyklopruhy v ulicích: Kam patří a kam už ne?

Foto: Jakub Deml

Cyklopruhy přibyly nedávno i na pražské Evropské ulici. Mají tam ale co dělat?

Možná jste si toho také všimli. V ulicích českých měst přibývají na vozovce stále nové a nové pruhy vymezující prostor pro cyklisty. Na jednu stranu bohulibý záměr, na stranu druhou se silnice kvůli tomu nerozšiřují a tyto cyklopruhy přibývají často i na místech, kde bychom je opravdu nečekali. Jako příklad můžeme uvést třeba pražskou Evropskou ulici anebo ulici Veletržní, což jsou dopravní tepny, po kterých ani sami cyklisté příliš jezdit nechtějí.

Článek

Ano, mohli jsme si napsat jen pěkný nadávací blog a našemu srdíčku by se asi také ulevilo. Když ale vychladnou emoce po návratu z pražských ulic, vypadá jako lepší nápad se problematice skutečně pověnovat a zjistit na magistrátu, jak vůbec umísťování cyklopruhů do ulic v praxi vypadá, kdo o něm rozhoduje a jak moc se dbá na bezpečnost cyklistů. A přesně to jsme udělali.

Jen pro pořádek – autor článku je sám bývalý velmi aktivní cyklista, a tak rozhodně nečekejte odsouzení cyklistické obce ve smyslu, že kolaři nemají na silnicích co dělat. Naopak, dojíždění na kole do práce dává ve městech skutečně smysl, zlepšuje zdraví občanů a pomáhá ulevit přetíženým silnicím. Problém ale je, že ti cyklisté musejí mít kde jezdit. A namalovaná čára na frekventované silnici ten bezpečný prostor nedělá.

Podpora cyklistické dopravy je zcela jistě na místě a nelze proti tomu nic namítat. Zatímco cyklostezky nabízejí kolařům bezpečné prostředí pro jejich přepravu, v centrech měst pro takové stezky není prostor, a cyklisté se tak musejí vměstnat do běžného silničního provozu. Pruhy nakreslené na vozovce jim pak mají dát alespoň nějaký pocit bezpečí, i když v praxi je ten pocit spíše falešný.

Foto: Jakub Deml

Cyklopruhy mají cyklistům usnadnit cestování přes město. Anebo je to spíš nástroj magistrátu, jak cyklisty zlikvidovat?

Problém není v tom, že tyto cyklopruhy vznikají, ale v tom, kde všude vznikají. Pokud se jedná o dostatečně širokou komunikaci, kde se nevalí tisíce aut za hodinu, šup tam s ním! Na klíčové dopravní tepny ale podle našeho názoru tyto pruhy nepatří, a to nejen v zájmu motoristů, ale i samotných cyklistů.

Nejlépe se to ukazuje na dvou konkrétních příkladech z úvodu článku. Vedle Evropské ulice, která je čtyřproudou výpadovkou směrem na Kladno, Slaný a letiště, vede po celé délce poměrně široký a málo frekventovaný chodník. Nabízí se tedy otázka – proč nevyznačit pruh pro cyklisty tam, když je frekvence chodců po většinu délky ulice naprosto minimální? Jízdní pruhy této frekventované tepny se navíc vlivem cyklopruhů zúžily a větší automobily či nákladní a autobusová doprava se do nich nevejdou.

Podle zástupců pražského magistrátu to ale nevadí, jelikož se nejedná o vyhrazený jízdní pruh, a auta tak do něho mohou částečně najet: „Platná právní úprava umožňuje nadměrným vozidlům jízdní pruh pro cyklisty používat, pokud při tom neohrozí (nikoli neomezí) v cyklopruhu jedoucího cyklistu. Tím pádem jsou nadměrná vozidla omezována pouze v případě, kdy se v cyklopruhu cyklista skutečně vyskytuje, avšak to je pro ně analogická situace, jako by cyklopruh na komunikaci zřízen nebyl,” zní vysvětlení, které redakci Garáže zaslal tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Foto: Jakub Deml

No řekněte sami – vy byste tady chtěli jet na kole? Chodník vedle navíc bývá po většinu času úplně prázdný…

Podle magistrátu navíc mohou cyklisté podél Evropské ulice jezdit i po chodníku: „Na chodnících ul. Evropská byla jízda cyklistů povolena silničním správním úřadem všude, kde to z provozního hlediska považoval za přípustné, aby byli cyklisté nuceni hlavní dopravní prostor ul. Evropská používat co nejméně, a tím co nejméně docházelo k jejich interakci s motorovou dopravou,” stojí dále ve vyjádření magistrátu.

Proč tedy cyklopruhy nenamalovali zástupci města rovnou na chodník? „Pokud je to možné, bývá varianta umožňující oddělené vedení cyklistické (obecně bezmotorové) dopravy od té motorové volena přednostně. Pokud se však cyklisté ve vozovce prokazatelně pohybují a šířkové parametry místní komunikace to umožňují, je zejména v případech vysoké intenzity provozu motorových vozidel prověřována možnost umístění integrace cyklistických opatření v hlavním dopravním prostoru,” zní vysvětlení z magistrátu. Pokud v tom stále nevidíte logiku, nic si z toho nedělejte, my také ne.

Foto: Jakub Deml

Cyklopruhy na frekventovaných tepnách zužují jízdní pruhy

V druhém zmiňovaném případě, tedy v ulici Veletržní v Praze 7, je situace trochu odlišná, přesto jsou na ní cyklopruhy dle našeho názoru zbytečné. V ulici je zřízen pouze jeden jízdní pruh každým směrem a chodníky jsou zde úzké a skutečně využívané chodci. Na druhou stranu se nedaleko nachází z jedné strany park Stromovka a z druhé Letenské sady. Proč by tedy cyklista volil svou cestu po frekventované automobilové tepně, když může jet parkem? I kdyby potřeboval přímo do této lokality, může zvolit cestu vedlejšími ulicemi v zástavbě, kde je jízda na kole znatelně bezpečnější.

„Cyklisté mohou Stromovkou i Letenskou plání projíždět dle potřeby a jsou tudy vedeny a vyznačeny i cyklotrasy, které tudy navádí zejména cyklisty neznalé dané lokality. Přesto se cyklisté vyskytují i v hlavním dopravním prostoru ul. Veletržní. Realizované dopravní značení pouze přerozděluje dopravní prostor tak, aby byl výskyt cyklistů v provozu zohledněn,” vysvětlují cyklopruhy ve Veletržní ulici na magistrátu. Tak až tam někdo z vás čtenářů uvidí cyklistu, vyfoťte nám ho prosím a pošlete nám fotku do redakce.

Bohužel se ovšem tímto ani zdaleka s cyklopruhy na frekventovaných dopravních tepnách nekončí. V budoucnu se tak můžeme dočkat cyklopruhů i na severojižní magistrále protínající centrum hlavního města: „I v dnešním stavu se v některých úsecích severojižní magistrály pohybuje již dnes tolik cyklistů, že zřízení jízdních pruhů pro cyklisty by zde organizaci provozu ulehčilo všem jeho účastníkům. Tím máme na mysli zejména úsek mezi ul. Wenzigova a Hlavním nádražím, kudy prokazatelně projede každý den několik desítek cyklistů. To lze vzhledem k současnému stavu komunikace a intenzitě provozu motorových vozidel považovat za jednoznačný požadavek na zohlednění provozu cyklistů na této komunikaci,” zní z magistrátu a my už se předem křižujeme.

Foto: Jakub Deml

Brzy se dočkáme cyklopruhů i na magistrále u Muzea, slibuje pražský magistrát

Zavádění cyklopruhů do provozu na území hlavního města má na starosti společnost Technická správa komunikací hl.m. Prahy, o vlastním umístění či neumístění navrhované podoby dopravního značení pak rozhoduje místně příslušný silniční správní úřad, a to zejména na základě vyjádření dotčených orgánů státní správy, místní samosprávy a posouzení návrhu jako celku. Navržené úpravy dopravního značení přitom musejí z pohledu šířkového uspořádání odpovídat platným normám a technickým předpisům. Při povolené rychlosti 70 km/h a vyšší by měla být například řešena pouze taková opatření, která provoz cyklistů a motorových vozidel stavebně oddělují.

Na závěr opět opakujeme – nejsme proti cyklopruhům a víme, že na některých komunikacích v centrech měst není zbytí a cyklisty nejde jinam odklonit, apelujeme však na zdravý rozum při plánování, kam takové cyklopruhy patří a kam ne. Výše uvedené příklady budiž důkazem.

Máte ve svém okolí komunikace, kam podle vás cyklopruhy nepatří a přesto tam jsou? Podělte se o ně s ostatními v komentářích!

Jak vnímáte cyklopruhy v ulicích?
Jednoznačně pozitivně, určitě jsou lepší než nic
10 %
Je to individuální, někam patří a někam ne
21,6 %
Jednoznačně negativně, cyklisté by měli být v silničním provozu co nejméně
68,4 %
Celkem hlasovalo 2236 čtenářů.
Načítám